جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت؛

ثبت ۱۲۷ اثر در بخش «نقد، پژوهش و تحلیل» جشنواره مقاومت

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت»

سینماپرس: مدیر بخش «نقد، پژوهش و تحلیل» جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت از ارسال ۱۲۷ اثر به این بخش از جشنواره از خبر داد.

به گزارش سینماپرس، امین جواهری مدیر بخش «نقد، پژوهش و تحلیل» شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: برای سینمای ایران زحمت بسیاری کشیده شده است. اساسا سینما هنر پرزحمتی است و هر کشوری در این زمینه توفیق و آوازه ای داشته باشد نشان دهنده ترقی و پیشرفت آن است به این معنی که هنرهای دیگر را داشته که حالا سینما را به دست آورده است.

وی افزود: اگر سینمایی، پشتوانه تئوریک نداشته باشد سینمای ضعیفی می شود. هر کشوری که سینمای معتبر و ماندگار در تاریخ داشته قطعا پشتوانه پژوهشی قوی داشته است.

جواهری ادامه داد: سینمای ایران در وجوه مختلف خود امروز تبدیل به اقیانوسی وسیع شده است؛ اقیانوسی که البته عمق بسیار کمی دارد. پژوهش کمک می‌کند که این اقیانوس عمق بیشتری پیدا کند. در سالهای اخیر خوشبختانه شاهد رشد پژوهش های هنری و سینمایی بودیم اما متاسفانه سالهاست که فیلمسازان عزیز ما به پژوهش اعتنایی ندارند و شکاف عمیقی بین انها اتفاق افتاده و همین امیر موجب کم عمق شدن سینمای ایران شد است.

وی با اشاره به ضرورت وجود بخش «نقد، پژوهش و تحلیل» در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: پژوهش هنری و سینمایی که اصلی ترین هدفش، بالابردن سطح کیفی فیلم سازان و ترغیبشان برای خلق اثر هنریست، چقدر موفق بوده؟ گویا نه معنای ترغیب مشخص است نه تعریفی از رشد سطح کیفی ارائه شده است.

این سینماگر افزود: همه می دانند سطح و رشد سینما در هر منطقه نشانگر بالندگی فرهنگ آن منطقه است، آیا اکنون به خود می بالند؟ پس گویا واژه ی فرهنگ و بالندگی فرهنگی، نیز باید دوباره تعریف شود.

جواهری ادامه داد: صادقانه خود و همه ی هنرمندان و فیلم سازان و مسئولان و مدیران و... به مرور فرهنگ لغات دعوت  می کنم. همیشه اصول و مفاهیم نقشه ای است که می توان راه را از بیراهه تشخیص داد و در این میان کسی را که عطش فهم اصول و ساختار دارد و متعهد در نمایش حرکت هنر به سوی تعالی و رشد انسانیت است هرگز نمی توان حذف کرد، زیرا می داند که چگونه قدم برمی دارد، این چنین افراد، خودبزرگ بین نیستند، بلکه راه و هدفشان بزرگ است.  به امید روزی که این کودک یتیم، این هنر گیج و مبهوت در میان سوداهای شخصی، مسیرش را پیدا کند.

وی در پایان درباره میزان آثار رسیده به بخش «نقد، پژوهش و تحلیل» شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: تاکنون ۱۲۷ اثر به بخش «نقد، پژوهش و تحلیل» شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت رسیده است که در این میان ۲۷ اثر در قالب «پژوهش»، ۶۰ اثر در موضوع «نقد» و ۴۰ اثر نیز در حوزه «تحلیل» ثبت‌نام کرده‌اند. سی‌ام مهرماه نیز آخرین مهلت ارسال اثر به به بخش «نقد، پژوهش و تحلیل» شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت است.

مرحله دوم شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «مسابقه اصلی»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد، پژوهش، تحلیل» «فیلم به معنای مطلق» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.