چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹

داریوش کاردان:

در این آشفته بازار هنر کشور، شاهد ساخت فیلم‌های سینمایی با مضامین روز جامعه هستیم که سر و ته ندارند

داریوش کاردان در نشست رسانه ای مجوعه تلویزیونی «کلاه پهلوی»

سینماپرس: بازیگر سریال «نربام آسمان»، با بیان اینکه سریال تاریخی باب مطالعه را نمی‌بندد، ساخت سریال تاریخی معمولا با هدف عبرت آموزی از گذشتگان و نقشه راه برای آیندگان است.

به گزارش سینماپرس، داریوش کاردان از مجریان و بازیگران سینما و تلویزیون به تازگی در دو سریال جشن سربرون و ۸۷ متر به ایفای نقش پرداخته است. او که پیش در سریال های تاریخی از جمله کلاه پهلوی، معمای شاه به ایفای نقش پرداخته است درباره نقش‌اش در سریال جشن سربرون، به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: در سریال جشن سربرون نقش «قوام» کلانتر فارس را بازی می کنم، کلانتر فارس مردی بسیار قدرتمند، سیاس و بسیار مدیر و مدبر است که در واقعیت چنین فردی وجود داشته و ما به ازای بیرونی دارد و زاییده ذهن نویسنده نبوده است که فردی قدرتمند و سیاس است.

«قوام»  شخصیت قدرتمند و سیاس

بازیگر سریال نربام آسمان درباره چگونگی نزدیک شدن به نقش «قوام» گفت: این که «قوام» مابه‌ازای بیرونی داشته است اطمینان کامل دارم اما مانند شخصیت «هویدا» این قدر معروف نبوده که از او فیلم و عکس در اختیار داشته باشم تا بتوانم نوع رفتار و گفتارم را به آن شخصیت نزدیک کنم. من به شخصه در زمان دانشجویی امیرعباس هویدا را از نزدیک دیدم و با فیلم هایی که در اختیار داشتم سعی کردم رفتار، منش، گفتار و نوع آکسان گذاری لحنم را نیز به او نزدیک کنم اما درباره قوام چون مدارک تصویری در اختیار نیست من به فیلمنامه و راهنمایی کارگردان اتکا کردم.

برای بازی اتودهای زیادی می‌زنم، تایید کارگردان مهم است

وی در ادامه تاکید کرد: بازیگر در ارائه نقش هر قدر هم نقش ملموس و مابه ازای بیرونی داشته باشد باید به خواسته کارگردان توجه داشته باشد زیرا نقشه اصلی راه در اختیار کارگردان است و اوست که از قصه کلی اطلاع دارد. بازیگر تنها از نقش خود مطلع است و باید آن را به خوبی بازی کند. تنها کارگردان است که از چند و چون قصه خبر دارد. در میان بازیگر و کارگردان تعامل باید شکل گیرد تا نقش از کار درآید.

این بازیگر ادامه داد: من به شخصه با کارگردان‌هایی که کار کردم از نقش اتودهای مختلفی را ارائه می‌دهم و با تعامل با کارگردان به یک لحن و منش و رفتار می‌رسیم. بازیگر تنها می‌تواند به نقش نزدیک شود و کارگردان است که نحوه ارائه بازی را مدیریت می‌کند و اوست که از بازیگر می‌خواهد در ارائه نقش چگونه باشد. در آثار نمایشی یک ناخدا هست که کارگردان است؛ اگر کار خوب از آب درآید برای کارگردان موفقیت فراهم می‌آورد زیرا تکیه کارگردان به بازیگران خلاق و موفق است اما هدایت اصلی دست کارگردان است.

تعامل میان بازیگر و کارگردان مهم است

کاردان تاکید کرد: نکته قابل اهمیت در ارائه نقش این است که بازیگر می‌تواند نظر و پیشنهاد بدهد اما در نهایت کارگردان باید آن را تایید کند؛ یک تعامل دوطرفه میان کارگردان و بازیگر است و نهایت این است که پیشنهادات بازیگر باید توسط کارگردان پذیرفته و اجرا شود. تکیه کارگردان به بداهه بازیگر و اتودهایی است که ارائه می‌دهد و تکیه بازیگر به نقشه راهی است که کارگردان آن را کشیده است.

سریال‌های تاریخی جنبه عبرت آموزی و سرگرمی دارد/ سریال تاریخی باب مطالعه را نمی‌بندد

بازیگر سریال «سال‌های مشروطه» درباره لزوم ساخت سریال‌های تاریخی توضیح داد: ساخت سریال تاریخی معمولا با هدف عبرت آموزی از گذشتگان و نقشه راه برای آیندگان است. نسل جوان به خوبی با گذشتگان و رفتار و منش آن‌ها آشنا بشنوند و در زندگی خود از تجربیات آن‌ها استفاده کنند همچنین جنبه سرگرمی هم در این نوع آثار لحاظ می‌شود اما این که چقدر سریال با تاریخ مطابقت دارد یا ندارد قابل مطالعه است. سریال‌های تاریخی ادعای این را ندارند که مطابق با تاریخ ساخته شده‌اند، مخاطب می‌تواند درباره سریال مطالعه کند و راه تحقیق و مطالعه بسته نشده است. مخصوصا امروز که با جست‌وجویی کوتاه می‌توانند بسیاری از وقایع تاریخی را مطالعه کنند و نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و درباره سریال گفت‌وگو و نقد کنند.

 با شرایط شیوع کرونا همچنان گروه با جان و دل کار می‌کنند

کاردان درباره تولید در شرایط شیوع کرونا گفت: عوامل پشت صحنه همگی امکان استفاده از ماسک را دارند اما تنها بازیگرها مجبور به عدم استفاده از ماسک سر صحنه هستند و در واقع در مقابل بیماری بی‌دفاع هستند البته بسیاری از مسائل بهداشتی رعایت می‌شود و همه عزیزان هم با دل و جان کار می کنند.  

وی درباره تولید آثار روز و لزوم تولید آن برای تلویزیون گفت: معتقدم سریال های روز، سریال های سرگرم کننده و تاریخی هیچ یک بر دیگری ارجحیت ندارند و همه لازمه  تلویزیون است و هر کدام جای خود را دارد. در این آشفته بازار هنر کشور که امروز گرفتارش هستیم، شاهد ساخت فیلم‌های سینمایی با مضامین  روز جامعه هستیم که سر و ته ندارند و این نوع فیلمسازی رایج شده و ما را گرفتار کرده که برای مخاطب سودی ندارد.

کاردان درباره میزان باقی مانده از ایفای نقش در سریال «جشن سربرون» گفت: تقریبا نیمی از کار من باقی مانده که لوکیشن مربوطه باید آماده شود و امیدواریم بعد از اتمام کار دوستان در امامزاده داود بخش‌های مربوطه آماده شود و جلوی دوربین بروم.

۸۷ متر طنزی اجتماعی و دیدنی است

بازیگر موفق سینما و تلویزیون درباره حضور در کارهای دیگر گفت: دو فیلم سینمایی و سریال پیشنهاد شد اما احساس کردم بعد از این همه سال حضور در عرصه اجرا، دوبله و بازیگری نباید این کارها را بپذیرم و امتناع کردم. تنها در سریال ۸۷ متر بازی دارم که به دلیل بودجه با توجه به این که در کنداکتور هم قرار گرفت هنوز آماده نشده است.  سریال آقای عیاری یک قصه طنز درباره مسایل روز جامعه است. ذهن خلاق عیاری در این مجموعه علاوه بر اینکه مخاطب را با مسایل و مشکلات روزمره مواجه می‌کند خنده بر لبان بیننده می‌نشاند که برای شرایط امروز که مردم با مشکلات عدیده اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، بی‌تدبیری‌ها،  کمبود دارو و کرونا مواجه هستند بسیار مناسب است.  

*ایرنا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.