سه‌شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶

آیا شرایط کرونایی باعث مرگ لیبرالیسم خواهد شد؟!

سالگرد ولادت پیامبر خاتم و صنعت سینمای ایران و جهان

مبعث پیامبر اعظم(ص)

سینماپرس: سلام بر محمد؛ آخرین نفر از سلسله پیامبران مسلمان. همانکه عصاره تمامی تعالیم اسلامی حضرت نوح و ابراهیم و موسی و عیسی علیهم السلام را برای جهانیان به ارمغان آورد و نحوه بِه زیستن را به صورتی مضبوط و غیر قابل تحریف به آدمیان عرضه داشت!

فاطمه ناظمی/ سلام بر محمد؛ آخرین نفر از سلسله پیامبران مسلمان. همانکه عصاره تمامی تعالیم اسلامی حضرت نوح و ابراهیم و موسی و عیسی علیهم السلام را برای جهانیان به ارمغان آورد و نحوه بِه زیستن را به صورتی مضبوط و غیر قابل تحریف به آدمیان عرضه داشت!

سلام بر محمد؛ همان انسان عظیم الشانی که حدود ۶۳ سال در این جهان زیست و در این دوران با مجاهدت بسیار خود توانست شیوه ای از زندگی و نحوه ای از چگونه زیستن را به انسان معرفی سازد. فرمولی که با تمسک بر آن در هر زمان و هر مکان، کرامت انسان تحقق یافته و در پرتو آن انسانیت انسان محفوظ و متجلی گردد.

سلام بر محمد؛ همان انسان عظیم الشانی که اصل وجوداش را می توان معیار و شاخصی بسیار دقیق برای هدایت و سعادت قلمداد نمود. أُسوَةٌ حَسَنَه و سرمشق نیکویی که دقت نظر و پیروی از رفتار او، کردار او، اخلاق او سبب می شود تا انسان از حضیض ذلت و بیچارگی مطلق در زندگی مادی خود به درآید و به اوج عزت نایل گردد.

سلام بر محمد؛ آخرین نفر از سلسله پیامبران مسلمان. همانکه أُسوَةٌ حَسَنَه و چونان سرمشق نیکویی برای بشر است که خدواند تبارک و تعالی اقدام به توصیف پیروان واقعی او نموده و در سوره مبارکه فتح  و در آیه شریفه ۲۹ به صراحت می فرماید: مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم تَراهُم رُکَّعًا سُجَّدًا یَبتَغونَ فَضلًا مِنَ اللَّهِ وَرِضوانًا سیماهُم فی وُجوهِهِم مِن أَثَرِ السُّجودِ ذلِکَ مَثَلُهُم فِی التَّوراةِ وَمَثَلُهُم فِی الإِنجیلِ کَزَرعٍ أَخرَجَ شَطأَهُ فَآزَرَهُ فَاستَغلَظَ فَاستَوی عَلی سوقِهِ یُعجِبُ الزُّرّاعَ لِیَغیظَ بِهِمُ الکُفّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ مِنهُم مَغفِرَةً وَأَجرًا عَظیمًا (محمّد فرستاده خداست؛ و کسانی که با او هستند در برابر کفّار سرسخت و شدید، و در میان خود مهربانند؛ پیوسته آنها را در حال رکوع و سجود می‌بینی در حالی که همواره فضل خدا و رضای او را می‌طلبند؛ نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده نمایان است؛ این توصیف آنان در تورات و توصیف آنان در انجیل است، همانند زراعتی که جوانه‌های خود را خارج ساخته، سپس به تقویت آن پرداخته تا محکم شده و بر پای خود ایستاده است و بقدری نموّ و رشد کرده که زارعان را به شگفتی وامی‌دارد؛ این برای آن است که کافران را به خشم آورد (ولی) کسانی از آنها را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، خداوند وعده آمرزش و اجر عظیمی داده است)

سلام بر محمد؛ سرمشق نیکو و أُسوَةٌ حَسَنَه ای که همچنان مظلومانه در حال گسترش و تبلیغ میان انسان های آزاده در سراسر جهان است و کمتر ابزار رسانه ای در دنیا را می توان یافت که همت خود را معطوف اشاعه و ترویج مُدل و سبک زندگی تشریع شده توسط او نموده باشد و در این میان صنعت سینما را می بایست ضعیف ترین ابزار رسانه ای در این کارزار قلمداد نمود. ابزاری که که نه تنها در راستای ترویج این سرمشق نیکو همتی از خود بروز نداده؛ بلکه در ضدیت با این أُسوَةٌ حَسَنَه از هیچ کوششی مضایقه ننموده و بالاخص در ترسیم فلاکت سبک زندگی اسلامی از هیچ تلاشی کوتاهی نکرده است!

سلام بر محمد؛ سرمشق نیکو و برای تمامی انسان هایی که می خواهند از زندگی حیوانی فاصله گرفته و انسان باشند! انسان هایی که از نظریه های ملحدانه به ستوه آمده و نمی خواهند اسیر شیاطین شرق و غرب گردند. شیاطین لیبرالیست (Liberalism) و یا شیاطین سوسیالیستی (Socialisme) که عامل بدبختی و فلاکت انسان شده اند! همان شیاطینی که یا انسان را گرگِ انسان (Homo homini lupus) معرفی می کنند و یا با القای تفکراتی همچون تنازع بقا و بقای شایسته تر (Survival of the fittest) سعی دارند تا آدمی را هرچه بیشتر از فطرت الهی خود دور ساخته و به حیوان درنده ای مبدل سازند!

سلام بر محمد؛ آخرین پیامبر مسلمان که امسال حدود ۱۴۵۰ سال شمسی و ۱۴۹۸ سال قمری است که از ولادت پُر برکتِ او می گذرد و انسان کرونا زده امروز بیش از هر زمان نیازمند تاسی و پیروی از او می باشد! انسانی که عمری است بانگ انسان محوری و انسان‌مداری (Humanism) را از حلقوم شیاطین شرق و غرب عالم شنیده اند و اکنون در موعد کرونا به وضوح مشاهده می کند که چگونه همین هنجره های شوم، شخصیت و کرامت انسان ها را زایل نموده و تمامی رزایل رفتاری، از دزدی محموله های مساک و کُشتن پیران و ... گرفته تا خرید اسلحه برای کشتن همسایگان در دوران قحطی و قرنطینه و کشتن دیگران برای زنده نگه داشتن خود و ... را موجه می دانند!

امسال در شرایطی ولادت پُر برکتِ آخرین پیامبر مسلمان را به جشن می نشینیم که سبک زندگی اسلامی توانست تفوق و برتری خود را به معرض ظهور برساند و اثبات کند که انسان پیرو پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله چگونه متمایز از شیاطین شرق و غرب عالم عمل نموده و در هنگام بحران های جهانی، با تاسی از پیامبر اعظم نه تنها به رفتارهای مبتذلی همچون دزدیدن محموله‌های ماسک و یا دزدین تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی و محموله های چِک ویروس و یا خرید اسلحه و احتکار اجنسان ضروری و ... روی نمی آورد؛ بلکه در سلامت کامل نفس، به یاری همنوعان خود شتافته و هرچه در توان دارد را به دیگران انفاق می کند!

امسال در شرایطی ولادت پُر برکتِ آخرین پیامبر مسلمان را به جشن می نشینیم که اپیدمی کرونا به خوبی توانست تا به عنوان سنگ محکی بسیار توانمند در جهان عمل نماید. سنگ محکی که ماهیت تمامی ایسم های شیطانی را افشا نمود و نشان داد که انسان‌گرایی رایج در غرب و شرق عالم، تنها شعاری فریبنده برای به زوال کشاندن انسانیت انسان هاست. مکاتبی فریبنده که در ظاهر بر ارزش و عاملیت انسان‌ها به صورت فردی یا جمعی تأکید دارد و در واقع عایدی خاصی به غیر از خودخواهی و خودپرستی را برای جنس بشر به میراث نگذاشته است!

امسال در شرایطی ولادت پُر برکتِ آخرین پیامبر مسلمان را به جشن می نشینیم که اپیدمی کرونا نظم جهان را تغییر داده و این تغییرات نه تنها محدود به عرصه اقتصادی و سیاسی، بلکه در تمامی عرصه های اجتماعی ظهور و بروز پیدا نموده است. قطعا در طی چند سال  آینده و پس از پایان اپیدمی کرونا دیگر چیزی با عنوان اتحادیه اروپا (European Union (EU)) موضوعیت نخواهد داشت و ایالات متحده آمریکا نیز حتی اگر بتواند از مرحله انتخابات ریاست جمهوری خود به سلامت خارج شود نیز درگیر تجزیه و شکاف های عمیق داخل سرزمینی خواهد شد و این همه سبب می شود تا لیبرالیسم هم به موزه های تاریخ برود!

به عبارتی دیگر، اپیدمی کرونا اسباب مرگ بسیاری از انسان  ها را پدید آورد و عموم انسان ها در سراسر جهان را داغدار عزیزان دور و نزدیک خود ساخت و این اگرچه بسیار سخت و اندوه بار است اما با این همه مرگ تفکرات مدعی انسان محوری و بالاخص تفکر لیبرالیسم را می توان از جمله دستاوردهای این اپیدمی قلمداد نمود. تفکراتی که به واسطه ابزارهای مختلف رسانه ای اقدام به ترسیم وجاهتی اسطوره ای از خود نموده و ساحتی بسیار جذاب از برای خود ساخته بودند و اکنون در محک کرونا بود که ماهیت پوشالی و پست چنین تمدن سازی شیطانی و مبتذلی افشا گردید!

حال در چنین شرایطی باید منتظر ماند و دید که آیا رسانه و بالاخص صنعت سینما می تواند و یا می خواهد به ترسیم نظم نوین جهانی بنشیند؟ و یا آنکه قرار است همچنان چشم بر واقعیت های موجود ببندد و همچنان تخریب وجهه اسلام و سبک زندگی اسلامی را به صورت کارویژه اصلی و غالب خود پیگری سازد.

یادمان نرفته است که سال ها است صنعت سینما به ابزاری توانمند از برای تخریب وجهه سبک زندگی اسلامی مبدل گردیده و در این راستا سیاه نمایی از ملت های مسلمان و مفلوک نشان دادن ایشان در منظر مخاطب سینمایی به عنوانی اصلی در فیلمسازی موضوعیت داشته است. اصلی که حتی در میان سینماگران مسلمان و بالاخص ایرانی نیز از شمولیت ویزه برخودرا بوده و مصادیق بارز آن را می توان در داشته های ژانر اجتماعی ملاحظه نمود.

امید آنکه توجه به ولادت پُر برکتِ آخرین پیامبر مسلمان موجب شود تا سینماگران مسلمان در اقصی نقاط جهان، پا به عرصه تولید آثار گذاشته و از این ابزار مهم رسانه ای که قطعا به سبب اپیدمی کرونا دچار تحولاتی جدی خواهد شد؛ بهره گرفته و به ترسیم واقعیت های موجود و متعالی سبک زندگی اسلامی مبادرت ورزند. سبک زندگی متعالی و انسان سازی که به عنوان نمونه در روزگار کرونایی امروز جهان، در صورت وضعیت های شاخصی همچون کمک های مومنانه در کوچه پس کوچه های ایران اسلامی در حال جریان است و می تواند فضیلت‌ها مرده ای را به یاد دنیاپرستان آورد که در هیچ مکتب شیطانی غرب و شرقی یافت نمی شود.

پس ای کاش ولادت پُر برکتِ آخرین پیامبر مسلمان موجب شود تا سینماگران مسلمان در اقصی نقاط جهان از ژانر فلاکت اجتماعی فاصله گرفته و هدف خود را معطوف ترسیم تصویری واضح از ماهیت سرمشق نیکو و أُسوَةٌ حَسَنَه بودن آخرین پیامبر مسلمان با ابزار سینما نمایند و البته پُرواضح است که این هدف محقق نخواهد شد مگر بر بستر فُرمی مناسب و کاملا هوشمندانه. زیر حتی اگر محتوا غنی باشد اما خط خوانا نباشد کسی رغبت نمی‌کند به محتوا توجه کند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.