دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶

جهانگیر رجبی‌خواه:

در «خانه سینما» تا زمانی که رانت و رفیق‌بازی حاکم است نمی‌توان به حل مشکلات صنوف فکر کرد

جهانگیر رجبی خواه

سینماپرس: نایب رئیس صنف لابراتوار می‌گوید که صنفشان را از انتخابات خانه سینما حذف کردند و این مرکز صنفی به خاطر رفیق‌بازی توانایی لازم را در حل مشکلات صنوف ندارد.

به گزارش سینماپرس، دوران کرونا و مشکلات و مصایب معیشتی و مالی آن برای سینماگران و هنرمندانی که از مشکلات اقتصادی در بازه تعطیلی و کم‌کاری سینما رنج می‌برند، شدت بیشتری گرفته است. در این باره قبل‌تر نیز با اهالی هنر هفتم گفت‌وگو کردیم که در لینک آنها در ادامه قابل دسترسی است:

در این میان اصناف سینمایی که به طور کلی در میان اصناف دیگر از توجه کمتر برخوردارند،  مهجور شده‌اند و کسی خبری از آنان ندارد.

یکی از این صنوف، صنف لابراتوار است که خصوصاً با پیشرفت صنعت سینما و تکنولوژی‌های جدید فیلمبرداری و دیجیتال شدن آن، کمتر تهیه‌کنندگان سراغ آن را می‌گیرند.

از این رو با جهانگیر رجبی‌خواه نایب رئیس صنف لابراتوار گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم و دردودل‌ها و گلایه‌های وی را از طرف اعضای این صنف در نقد خانه سینما و دولت شنیدیم.

رجبی‌خواه در ابتدا درباره وضیت فعلی خانه سینما و حل مسائل صنفی هنرمندان گفت: خانه سینما از پای‌بست ویران شده و در یک دهه قبل به مثابه پلی توانا برای انتقال مشکلات و حرف‌های ما به دولت نبوده و حتی موضوعاتی که در آن مطرح شده است را نتوانسته است که رفع و رجوع کند. الان هم به نظر من هیأت مدیره آن شاید ضعیفترین هیأت مدیره خانه سینما در دوره‌های اخیر باشد که باید در تاریخ خانه سینما آن را ثبت کرد.

وی ادامه داد متأسفانه وقتی هیأت مدیره ضعیف باشد باقی کارها چگونه انجام خواهد شد؟ است نه رایزنی و نه توانایی برای حل مشکلات صنوف وجود ندارد. باشد من باورم بر این است که خانه سینما راه را اشتباه می‌رود، یعنی نمی‌تواند به امور هنرمندان آنطور که شایسته است رسیدگی کند. حالا یا این مسأله به خاطر سیاستی است که از خارج حاکم بر آن است یا به خاطر ضعف مدیران سینمایی است. اطلاعی ندارم که پشت پرده چه خبر است اما در هر حال وضعیت بدی از مدیریت بر خانه سینما حاکم است.

جهانگیری همینطور اضافه کرد که همین صحبت‌هایی که الان می‌گویم نیز عامل مؤاخذه من می‌شود و به من می‌گویند که چرا این مطالب را گفتی؟ در حالی که حتی صنف ما را در آخرین انتخابات دخالت ندادند. مشارکت صنوف در انتخابات دو سومی بود که در تاریخ انتخابات خانه سینما یکی از معضلات حساب می‌شود. این مسأله منجر به وجود انشقاق و اختلاف در میان صنوف می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه صنفشان حتی از حق گرفتن بسته‌های کمک معیشتی محروم بوده است گفت که هیأت مدیره به ما گفت که چون شما از بخش‌های خصوصی و دولتی حقوق می‌گیرید نباید بسته دریافت کنید. مگر حقوق ما چقدر است؟ شاید ماهی ۲ تا ۳ تومان باشد اما اینکه نباید ملاک باشد مگر دیگر صنوف از راه‌های دیگر درآمد ندارند؟ مغازه و ملک ندارند؟ صنف بازیگران که درآمد بسیار خوبی از طریق پروژه‌ها می‌گیرند و ما با آنها اصلاً قابل قیاس نیستیم.  اما ما باید به خاطر یک حقوق بسیار پایین بسته دریافت نکنیم.

نایب رئیس صنف لابراتوار در پایان خاطر نشان ساخت که قصد دارند تا صنف ما را از خانه سینما حذف کنند. اما صنف ما از بنیانگذاران خانه سینما است و ریشه و هویتی دارد که برخی دیگر ندارند. در خانه سینما تا زمانی که رانت و رفیق‌بازی حاکم است نمی‌توان به حل مشکلات صنوف فکر کرد.

به برخی از آقایان گفتم و پیام دادم زمانی ما حذف می‌شویم که دست تقدیر به صورت فیزیکی ما را حذف کند.

*تسنیم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.