شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲

میزبان اهالی رسانه در جشنواره پیشین فجر؛

میرزاخانی: اگر در این شرایط جشنواره‌ تعطیل شود، دیگر فیلمی تولید نخواهد شد!

هاشم میرزاخانی در اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر

سینماپرس: شب گذشته هشتاد و پنجمین قسمت از برنامه سینمایی «هفت»، به بررسی جوانب مختلف برگزاری جشنواره فیلم فجر پرداخت.

به گزارش سینماپرس، میزگرد بررسی جایگاه و اهمیت جشنواره‌های سینمایی و بحران‌های آن در دوران کرونا در برنامه سینمایی هفت شبکه سه، با حضور هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه تصویر شهر و دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم شهر و محسن برمهانی کارشناس سینمای بین‌الملل برگزار شد.

در این برنامه محمدحسین لطیفی مجری برنامه با اشاره به شرایط بحرانی موجود در سینمای ایران با توجه به شیوع کووید ۱۹، به این نکته اشاره کرد که نباید از نقش جشنواره‌ها در معرفی آثار و تشویق هنرمندان سینما و سیاستگذاری‌ها غافل بود و این که جشنواره‌ها می‌توانند محرک خوبی برای تداوم حیات سینما باشند.

هاشم میرزاخانی نیز در دفاع از برپایی جشنواره‌های سینمایی و به ویژه جشنواره فیلم فجر، گفت: حوزه فرهنگ و هنر جزو آسیب‌دیدگان جدی کرونا بوده است و سینمای ایران در کنار سایر زمینه‌های فرهنگی و هنری به‌شدت در حوزه اقتصاد و نیز در بحث اشاعه فرهنگی آسیب‌دید. اگر در این شرایط جشنواره‌ای که موتور محرکه مردم برای دیدن فیلم‌ها در سال بعد است و انگیزه‌ای برای رقابت بین فیلمسازان به وجود می‌آورد، تعطیل شود و در این جشنواره را ببندند، دیگر فیلمی تولید نخواهد شد. پس باید برای برپایی آن در بهمن ماه تدبیر کرد ضمن آن که هیچ سینماگری راضی به این نیست که یک نفر دچار آسیب شود.

لطیفی در بخشی دیگر از این برنامه گفت: تعداد فیلم‌های پشت خط اکران به قدری زیاد شده که اگر جشنواره هم برگزار نشود، در تولید یک سکته ایجاد می‌شود و در آینده کسی سمت تولید فیلم نمی‌رود، چون انگیزه‌ای وجود نخواهد داشت و اگر چنین شود، اولین ضررش را خانواده سینما خواهند دید. حق من به عنوان یک فیلمساز و کسی که درد بچه‌های سینما را می‌داند این است که این واقعیت را گوشزد کند. ضمن آن که مقایسه برپایی جشنواره‌ها در کشورهای دیگر با ایران، با توجه به شرایط اشتغال و بیمه فعالان سینما و اعضای سندیکاهای سینمایی در کشورهای مختلف، منطقی نیست.

او افزود: باید به جای این که به برگزار نشدن جشنواره فیلم فجر فکر کنیم به این بیندیشیم که چه کنیم این چرخه به این راحتی از حرکت باز نایستد؟ جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران در یکی از بحرانی‌ترین مقاطع خود، مثل اکسیژن عمل می‌کند.

میرزاخانی نیز در ادامه این صحبت با تأکید بر این که بیش‌تر به نظر می‌رسد که برپایی جشنواره فیلم فجر، مانند یک شوک برای احیای سینمای ایران خواهد بود، گفت: مصونیت از بیماری کرونا و سلامت مردم و سینماگران مهم است، اما ما باید ببینیم چه کاری به نفع جریان سینمای ایران است و آن را انجام بدهیم.

در بخش دیگری از این برنامه برمهانی درباره برپایی و اشکال مختلف اجرای جشنواره‌های بین‌المللی گزارشی ارائه داد و در ادامه، میرزاخانی با اشاره به این که برگزار شدن یا نشدن جشنواره‌های مختلف خارجی نمی‌تواند الگوی ما باشد، ادامه داد: ایرانی‌جماعت غالبا برای حل مشکلات خود کپی‌برداری نمی‌کند بلکه با فکر و تأمل راهکار خود را جستجو می‌کند. ضمن این که باید به این نکته هم توجه داشت که بخشی از حلاوت جشنواره فیلم فجر، برپایی آن در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی است و سال‌هاست که بروز شادی و شور مردم در سینماها دیده شده و از سویی، جشنواره فجر، سال تحویل سینمای ایران است و همه منتظر برپایی آن هستند که در جای دیگری از دنیا چنین چیزی وجود ندارد.

در ادامه برمهانی به فرضیه تغییر فضای سینما و جشنواره‌ها در دنیا و رونق سینما آنلاین در دنیا اشاره کرد که در این بخش میرزاخانی گفت: به نظر من چنین نخواهد بود و بعد از پایان کرونا، این پتانسیل همچون یک فنر جمع‌شده با یک جهش چند برابری خود را نشان خواهد داد و استقبال از سینما چندبرابر خواهد شد چرا که کل دنیا در حسرت پایان این دوران هستند.

او با اشاره به این که حتی با تمهیداتی می‌توان به برپایی جشنواره با حضور حداقلی مردم در سالن‌ها فکر کرد گفت: سینما یک آیین جمعی است و مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور می‌تواند با رعایت شیوه نامه بهداشتی برگزار شود.

لطیفی هم گفت: ما انتظار وقوع کرونا را نداشتیم و باید به این فکر کنیم که همانطور که کرونا شروع شد، ممکن است به این زودی‌ها هم تمام نشود یا یک اتفاق دیگری در دنیا رخ دهد و باید این آمادگی را داشته باشیم که جهان ممکن است هر روز به سمت شرایطی بدتر از این حرکت کند و در این شرایط، تعطیل‌کردن رویدادها راهکار عقلانی نخواهد بود.

پژمان کریمی مجری و کارشناس میز رسانه هم در ابتدای صحبت‌های میز رسانه گفت: در هفته گذشته یکی از دانشمندان ایران ترور شد و اهالی سینما به این رویداد واکنش درخوری نشان دادند و سینماگران به گونه‌ای رفتار کردند که از مردم جدا نیستند و خیلی خوب به اتفاقات جامعه واکنش نشان می‌دهند.

هادی فیروزمندی هم نظر خود را درباره واکنش هنرمندان این گونه بیان کرد: به نظر من مطلب ابتدایی بیانیه حرف مهمی دارد. ما چقدر شهید را می‌شناختیم که بتوان انتظار داشت هنرمندان او را بشناسند و برای او کار بسازند. این بیانیه‌ها نشان می‌دهد هنرمندان زنده اند و این جای قدردانی و امیدواری دارد.

وی در ادامه افزود: خبر مهم دیگر هفته گذشته خبر برگزاری جشنواره فیلم فجر است. حیات سینما به اکران وابسته است. ده ماه سینما تعطیل بوده، اما جشنواره‌ها برگزار شده اند. تولید فیلم، اما وجود دارد. سوال این است که سینما در روزهای عادی باید تعطیل باشد، اما به جشنواره که می‌رسیم می‌خواهیم آن را برگزار کنیم. من نمی‌گویم که جشنواره برگزار شود یا نه. فکر می‌کنم باید با یک منطق کلی سینمای ایران را مدیریت کنیم. فیلم‌های جشنواره پارسال چه سرنوشتی داشتند که حالا قصد برگزاری جشنواره جدید را داریم؟ چه تدبیری برای این موضوع وجود دارد. اقتصاد سینما در گرو نمایش فیلم هاست و باید برای اکران فکر کرد.

امیر حسین مکاریانی درباره برگزاری جشنواره فجر گفت: وقتی اصل چرخه سینما که اکران فیلم‌ها است دچار مشکل است، جشنواره هم تحت تاثیر خواهد بود. هنوز صحبتی در مورد جزئیات جشنواره نشده، اما سوال‌های زیادی وجود دارد. زمان برگزاری در فصل سرماست و هشدارهایی برای پیک بعدی بیماری وجود دارد و تولید آثار سینمایی شاید به اندازه نباشد، اما خبرهای امیدوار کننده‌ای وجود دارد البته شاید بتوان جشنواره فجر را به تعویق انداخت.

میز انیمیشن این هفته هم به بحث و بررسی درباره پویانمایی «خورده شد» سپری شد و سید علیرضا گلپایگانی درباره این پویانمایی گفت: بر خلاف اسم ساده این فیلم، فیلم پیچیده‌ای است و مفهوم خاصی دارد. این فیلم یکی از فیلم‌های موفق انیمیشن کوتاه در عرصه‌های جهانی و در جشنواره‌های زیادی پذیرفته شده و حتی منتخب هم بوده است. این اثر برای کودکان هم جذاب بوده هر چند که مفهوم کودکانی ندارد.

محسن رضا پور در ادامه افزود: اسم اولیه فیلم خورده شده بود و قرار نبود اسم فیلم این باشد و بعضی می‌گفتند اسم فیلم را اوروبوروس بگذارید، اوروبوروس همان شخصیتی است که در انتهای فیلم حضور دارد، اما من دوست داشتم فیلم ساده باشد و برای مخاطب این سوال پیش نیاید که اوروبوروس چیست. این فیلم نگاه من به جهان است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.