چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴

آرش فلاحت پیشه:

کمک‌های یک خط در میان دردی از هنرمندان دوا نمی‌کند

آرش فلاحت پیشه در سریال تلویزیونی «برادر جان»

سینماپرس: آرش فلاحت پیشه بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: سه ماه بیمه هنرمندان به حساب آن‌ها واریز شد، اما این مبلغ‌ها و دیگر کمک‌های یک خط در میان دردی از هنرمندان دوا نمی‌کند.

به گزارش سینماپرس، آرش فلاحت پیشه بازیگر و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگاران جوان، درباره اوضاع نامناسب تئاتر گفت: اگر مراکز پرتردد تعطیل و هزینه‌ی مردم برای گذران زندگی تامین می‌شد، دیگر برای هنرمندان و دیگر اصناف مشکلی پیش نمی‌آمد. کسی به نبود درآمد افراد، فکر نمی‌کن. برخی از هنرمندان به دلیل شرایط ایجاد شده به شهرستان‌ها مهاجرت می‌کنند که بتوانند مخارج زندگی خود را تامین کنند. نه فقط تئاتر بلکه تمام مشاغل، درگیر این معضلات هستند و اوضاع درآمدی خوبی ندارند.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: جامعه‌ای در دنیا وجود ندارد که از هنر به ویژه تئاتر بی نیاز باشد. این از معجزات هنر است که در بدترین شرایط هم، تئاتر مخاطب خود را دارد، اما با توجه به شرایط کرونایی پیش آمده نمی‌توانیم انتظار شرایط مناسبی را برای تئاتر کشور متصور باشیم. در این بازه زمانی تمامی فعالیت های هنری با مشکل مواجه شده است. نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که متاسفانه حداقل حمایت ممکن هم از هنرمندان صورت نمی‌گیرد.

فلاحت پیشه درباره وضعیت حمایت مسئولان از هنرمندان بیان کرد: هیچ کسی مسئولیت ضرر مالی گروه‌های هنری و تئاتری را بر عهده نمی‌گیرد. البته مرکز هنرهای نمایشی صندوق هنرمندان را راه اندازی کرد. این صندوق به هر هنرمند یک میلیون و پانصد هزار تومان واریز کرد. همچنین سه ماه بیمه هنرمندان به حساب آن ها واریز شد، اما این مبلغ‌ها و دیگر کمک‌های یک خط در میان دردی از هنرمندان دوا نمی‌کند.

وی درباره امکان بازگشت به دوران گذشته، پس از نابود شدن کرونا اظهار کرد: برای جذب مخاطب در دوران پسا کرونا باید شرایطی ایجاد شود که جامعه مخاطب، برای دیدن تئاتر ترغیب شود. همان طور که سال‌های گذشته در شرایط جنگ و یا زلزله گروه‌های فرهنگی برای بهتر کردن شرایط تلاش خود را کردند و برای مردم شرایط خاص و ویژه‌ای بوجود آوردند، الان هم می‌توان این پروسه را اجرا کرد. البته این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که امکانات لازم فراهم باشد.

این هنرپیشه با اشاره به ضرر مالی و روحی که به هنرمندان تئاتر خورده است، اظهار کرد: هنرمندان به دلیل تعطیلی تمرینات به غیر از ضرر مالی، ضربه روحی هم خوردند. حتی برخی از هنرمندان دچار افسردگی شدند؛ با این وجود خیلی از گروه‌ها کجدار و مریز، تمرین‌هایشان را به صورت آنلاین ادامه می‌دهند. این گروه‌ها امیدوارند که روزهای سخت کرونایی بالاخره به پایان برسد.

وی درباره علت مخالفت خود با تئاتر آنلاین گفت: تئاتر آنلاین، با وجود تلاش برخی فعالان این عرصه، تا به الان نتوانسته است خود را به خوبی مطرح کند و نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای تئاتر صحنه‌ای باشد. نمایش روی صحنه، حس جمعی بین مخاطب و بازیگر را القا می‌کند. در نتیجه موافق تئاتر آنلاین نیستم، زیرا هنوز تکلیفمان در تئاتر صحنه‌ای روشن نیست. در بسیاری از ابعاد اجرای مجازی، نواقصی وجود دارد، بنابراین نمی‌توانیم صرفا به دلیل تعطیلی تئاتر صحنه ای، به تئاتر آنلاین روی آوریم.

فلاحت پیشه ادامه داد: تئاتر آنلاین هزینه‌های صرف شده برای نمایش را هم جبران نمی‌کند؛ به عنوان مثال فروش بلیت در سایت، با قیمت ۱۰ هزار تومان که مخاطبانش هم تعداد بالایی ندارند، بازده مالی خوبی برای صاحبان اثر نخواهد داشت؛ هرچند که آثار ارائه شده از کیفیت خوبی برخوردار نیستند.

فلاحت پیشه در پایان به جدیدترین فعالیت‌هایش اشاره کرد و گفت: در حال تمرین برای تئاتر «چشم در برابر چشم» بودم که به دلیل تعطیلی سالن‌های تمرین هم متوقف شد. همچنین کلاس‌هایی که برای بازیگری تئاتر برگزار می‌کردم نیز تعطیل شدند. بعد از سریال «پدر جان» پیشنهاد خوبی برای سینما یا تلویزیون نداشتم در نتیجه ترجیح دادم به کار تئاتر ادامه بدهم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.