سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰

برگزیده ایده‌آزاد اسباب‌بازی کانون:

بانک اطلاعاتی معرفی ایده‌ها برای صنعت‌گران ایجاد شود

بازی جورچین لور

سینماپرس: طراح بازی «جورچین لور» گفت: بانک اطلاعاتی برای معرفی ایده‌ها به تولیدکنندگان و صنعت‌گران اسباب‌بازی و همه علاقه‌مندان راه‌اندازی شود.

به گزارش سینماپرس، «جورچین لور» قرار است چندین بازی فکری را در قالب یک بسته به کودکان و نوجوانان ارایه دهد و از این راه مهارت‌های حرکتی پایه و شناختی، ادراکی آنان را تقویت کند.

ایده ساخت این بازی در میان برگزیدگان سومین دوره رویداد ایده‌آزاد اسباب‌بازی قرار گرفت، رویدادی که به همت اداره‌کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار و ایده‌های منتخب آن نیز در آبان ۱۳۹۹ معرفی شد.
این بازی با طراحی و ایده‌پردازی «ندا شادمهر» از یک قسمت اصلی که خود به صورت مجزا، دارای تعدادی فعالیت و بازی است و شش قسمت متغیر مانند لورا پله، لورا ماز، پرتابه لور و... تشکیل شده است و می‌تواند به صورت کامل یا جداگانه در اختیار مخاطبان و مصرف‌کنندگان قرار بگیرد.
در عین حال امکان چیدن بازی با سلیقه مخاطب، خلق بازی‌های متنوع، قابلیت شست‌وشو، ایمنی و بی‌خطربودن و طراحی رنگی و زیبا از ویژگی‌هایی است که این بازی را از بازی‌های مشابه خود متمایز می‌کند.
طراح این بازی گفت: اگرچه مشابه برخی از این نوع بازی‌ها به صورت جداگانه در بازار موجود است اما جورچین لور تعدادی از بازی‌ها را در یک بسته در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهد و آن‌ها می‌توانند در هر زمان یا مکانی به‌صورت جمعی و به همراه کودکان و نوجوانان‌شان از این بازی لذت ببرند.
شادمهر در عین حال توضیح داد: اغلب جورچین‌ها به‌صورت رومیزی و تخت ارایه می‌شود اما جورچین لور به‌صورت حرکتی طراحی شده است و از این ویژگی نیز برخوردار است که هر کسی در هر فضا و شهری می‌تواند کارت‌های مناسب شهر خودرا طراحی و جایگزین کارت‌های بازی کند.
او در باره‌ی علت نام‌گذاری این بازی گفت: جرقه این محصول و نام آن از درختی زیبا به اسم لور در کشور خودمان و جزیره زیبای کیش و شهرهای ساحلی خلیج فارس گرفته شد که دارای ریشه‌های فعال و هوازی است که از خاک بیرون آمده و دوباره به خاک وارد شده است. این درخت همیشه سبز و دارای میوه‌ای همانند انجیر را در ایران به‌نام درخت معابد نیز می‌شناسند.
شادمهر ادامه داد: به نظر من کودکان همانند بذر درخت لور هستند که با آموزش و پرورش صحیح می‌توانند همانند درخت لور تنومند و قطور شوند و ریشه‌های فعال آن نشانگر بازی و نشاط کودکان است چراکه کودک در تمام مراحل زندگی نیاز به بازی دارد و بازی، رشد همه جانبه کودک را تقویت می‌کند و پرورش می‌دهد.
به‌گفته‌ی وی این بازی از تعداد زیادی خانه‌های رنگی، پرتابه‌ها، کارت‌های متنوع آموزشی شامل رنگ‌ها، میوه‌ها، اشکال هندسی، حیوانات اهلی، حیوانات دریایی، حیوانات جنگل، وسایل نقلیه، هویج نمدی، نقاب خرگوش، تاس، مار نمدی و ... تشکیل شده است.
او یادآور شد که بسته اصلی با عنوان جورچین لور نام‌گذاری شده اما شش متغیر بازی، با نام‌های پرتابه لور، لورا ماز، لورا فکر، لورا نقطه، لورا پله و لورا پا شناخته می‌شود.
این طراح بازی که دانش‌آموخته معماری است و سال‌ها در حیطه آموزشی به کودکان به عنوان مربی هنری، آموزشی، فرهنگی، ورزشی و معلم پیش دبستانی فعالیت کرده است با بیان این که رویدادهایی مانند ایده آزاد می‌تواند در معرفی طراحان ایرانی به صنعت بازی و اسباب‌بازی موثر باشد، به همه کسانی که در این عرصه دارای ذهنی باز و خلاق، علاقه و پشتکار هستند، کمبودهای حیطه کودک را می‌شناسند، شناخت عاطفی و روحی و ارتباط خوبی با کودک‌ دارند و از دریچه نگاه کودک به زندگی نگاه می‌کنند توصیه کرد در رویداد ایده‌آزاد اسباب‌بازی شرکت کنند.
شادمهر در پایان با قدردانی از کارشناسان متخصص و راهنمای این رویداد که به هدایت و تکمیل ایده‌های شرکت‌کنندگان کمک می‌کردند، پیشنهاد کرد با حمایت کانون سایتی با عنوان بانک اطلاعاتی برای معرفی این ایده‌ها به تولیدکنندگان و صنعت‌گران اسباب‌بازی و همه علاقه‌مندان راه‌اندازی شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.