سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹

سیدعلیرضا سبط‌احمدی:

پرداخت رقم‌های نجومی شبکه نمایش خانگی برخی همکاران ما را وقیح کرد!

علیرضا سبط احمدی

سینماپرس: تهیه‌کننده سینما و تلویزیون گفت: ولنگاری‌ای که در پرداخت دستمزدها در شبکه نمایش خانگی به وجود آمد، عموما با پول‌های عجیب و غریب یا پول‌های کثیف که منشأ سالم و درستی ندارند، صورت گرفت و شرایطی را به وجود آورد که برخی برای صدا وسیما خط و نشان می‌کشند.

به گزارش سینماپرس، چند روزی است که موضوع درخواست‌های غیرمتعارف بازیگران از سریال‌های تلویزیونی در رسانه‌ها مطرح شده است. از ماجرای کنار گذاشتن روزبه حصاری از سریال «بچه مهندس۴» با تصمیم قاطع مدیران سیمافیلم تا ماجرای دستمزدهای میلیاردی در سریال «پایتخت» که هر روز ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند.

در همین رابطه سیدعلیرضا سبط‌احمدی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون درباره درخواست‌های دستمزد غیرمتعارف بازیگران سریال‌ها گفت: اگر با نگاه دقیق‌تری به این مهم توجه کنیم می‌بینیم یکی از عواملی که باعث می‌شود این افراد دستمزدهای عجیب و غریب طلب کنند ما تهیه‌کنندگان و تصمیم‌گیرندگان سیما هستیم. عدم به کارگیری و معرفی بازیگران جوان و جدید باعث می‌شود که برخی بازیگران دستمزدهای بالایی طلب کنند.

وی ادامه داد: وقتی تهیه‌کنندگان ملزم شوند که در هر پروژه از بازیگران جدید و جوان تربیت شده در کلاس‌های بازیگری، بازیگران تئاتر، دانشجوها و... استفاده کنند بعد از ۳۰ پروژه قطعا شاهد معرفی چهره‌های جدید و مستعد به جمع بازیگران کشور خواهیم بودو حق انتخاب و تنوع بازیگران برای تهیه‌کنندگان و کارگردانان زیاد می‌شود.

**معرفی چهره‌های جدید؛ راهکار مقابله با بازیگران زیاده‌خواه

سبط احمدی تاکید کرد: نگاه برخی مدیران برای تولید سریال‌ها این است که در هر سریال از چند بازیگر شناخته شده و چهره استفاده شود. از این جهت قدرت انتخاب کارگردان و تهیه‌کننده برای یک نقش تنها به سه یا چهار نفر محدود می‌شود و آن افراد هم هر رقمی که بخواهند طلب می‌کنند و از سوی دیگر سازندگان مجبور می‌شوند برنامه‌ریزی کار را به گونه‌ای ترتیب دهند که بازیگر به دو یا سه پروژه خود برسد.

وی افزود: اگر مدیران سیما این اجازه را بدهند که در سریال‌ها از بازیگران مستعد و موفق که کم هم نیستند استفاده شود با این نوع مشکلات مواجه نخواهیم شد. هزینه کلان برای به کارگیری بازیگران را صرف کار روی فیلمنامه و انتخاب و بکارگیری استعدادهای جوان بازیگری کنیم. ما در شهرستان‌ها استعدادهای بسیار خوبی داریم که فرصتی برای دیده شدن ندارند. بسیاری از بازیگران صاحب نام و مطرح روزی در تئاترهای شهرستانی فعال بودند و کشف شدند. به کارگیری استعدادهای جوان کمی شجاعت می‌خواهد که با حمایت مدیران سیما می‌توان این مشکل را مرتفع کرد.

**پرداخت رقم‌های نجومی در شبکه نمایش خانگی برخی را وقیح کرد

تهیه‌کننده «ایلدا» به پرداخت دستمزدهای نامتعارف در شبکه نمایش خانگی اشاره کرد و گفت: ولنگاری که در پرداخت دستمزدها در شبکه نمایش خانگی به وجود آمد عموما با پول‌های عجیب و غریب یا پول‌های کثیف که منشاء سالم و درستی ندارند، صورت گرفت. پرداخت رقم‌های نجومی شبکه نمایش خانگی برخی همکاران ما را وقیح کرد. متاسفانه پرداخت این پول‌ها برای افرادی که خاستگاه اصلی آن‌ها تلویزیون بود شرایطی را به وجود آورد که برای صدا وسیما خط و نشان می‌کشند و دستمزدهای عیجب طلب نمی‌کنند یا می‌گویند ما با سیما کار نمی‌کنیم. متاسفانه شنیدم که سریال‌های تلویزیونی را شبیه عابر بانک فرض میکنند و  دل مشغولی خود را جای دیگر می‌دانند.

**بازیگری که دستمزدش ۳ میلیون بود ۱۲۰ میلیون می‌خواهد!

وی ادامه داد: متاسف می‌شوم وقتی می‌شنوم بازیگری که در سریال‌های تلویزیونی رشد کرد و دیده شد و تا فصل قبل سریال دستمزد ماهیانه ۷ میلیونی خود را به یکباره به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش می‌دهد که با هیچ معیاری قابل درک نیست یا بازیگری که در پروژه قبلی ماهی ۸ میلیون دستمزد می‌گرفت در پروژه «ایلدا» طلب  ماهی ۶۰ یا ۷۰ میلیون تومان کرد. یا دوست دیگری که در کار قبلی ماهی سه میلیون دستمزد گرفته بود برای حضور در «ایلدا» تقاضای ۱۲۰ میلیون تومان داشت. خدا را شاکر جایگزین‌های خوبی برای این بازیگران در نظر گرفته شد.

**مخالفت مدیران سیمافیلم با دستمزدهای نجومی جای تقدیر دارد

وی افزود: تقاضای چند میلیاردی برای بازیگری و چند کار جنبی دیگر در یک سریال در هیچ چارچوبی نمی‌گنجد و خوشحالم که شنیدم مدیران سیمافیلم با پرداخت این نوع تقاضاها مخالفت شدید کردند. من تشکر می‌کنم که با حمایت مدیران سیمافیلم و شبکه این جسارت را به همکار من آقای سعید سعدی دادند تا بازیگرش را تغییر دهد و زیر بار این درخواست‌های نامتعارف نرفت.

**خط مشی پروژه را سازمان تعیین می‌کند نه بازیگر!

سبط احمدی در خاتمه تاکید کرد: باید ملاک و اصل هر سریال محتوای آن باشد و خط مشی پروژه را تهیه‌کننده و سازمان صدا و سیما مشخص کنند نه برخی از بازیگران که تقاضاهای مادی عجیب و غریب دارند. اگر جلوی این نوع رفتارها را نگیریم و بسط و گسترش پیدا کند نمی‌توانیم هیچ سریالی را تولید کنیم. با توجه به هزینه‌هایی که افسارگسیخته در تولید بالا می‌رود گاهی با توجه به برآوردهایی که داریم دستمزد همکاران پشت صحنه که شبانه‌روز زحمت می‌کشند از دستمزد کارگر ساده هم پایین‌تر است. برآوردهای سازمان هم باید با این تورم هم‌خوانی داشته باشد تا تهیه‌کننده شرمنده عوامل پشت صحنه نشود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.