یکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲

همزمان با اولین سالگرد شهادت سردار دل ها عنوان شد؛

از انتقاد نسبت به انفعال مدیران فرهنگی برای فقدان تولید اثر در مورد قهرمانان ملی تا تأکید بر نفوذ فرهنگی

نیرومند-بهمنی-نورایی-فارسیجانی-سلطانی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور به مناسبت ۱۳ دی ماه اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی با انتقاد از انفعال مدیران فرهنگی در خصوص تولید فیلم و سریال ها برای قهرمانان ملی تأکید کردند: مدیران با سینمای استراتژیک در تضادند و طی سال های اخیر ثابت کرده اند که دغدغه پرداختن به موضوعات مهم اعتقادی، دینی، انقلابی و ملی را ندارند؛ هنرمندان تولید فیلم و سریال در خصوص زندگی سردار سلیمانی را امری ضروری برشمردند.

به گزارش سینماپرس سوألی که بسیاری از هنرمندان، منتقدان و اهالی رسانه که دغدغه پرداختن به موضوعات مهم ملی، اعتقادی، انقلابی و استراتژیک را دارند از خود می پرسند این است که مدیران سینمایی کشور در دولت های یازدهم و دوازدهم برای تحقق تولید فیلم های استراتژیک با موضوعات روز جامعه اعم از اقتصاد مقاومتی، سیاست های جمعیتی کشور، حوادث انقلاب اسلامی، مقاومت اسلامی، بیداری اسلامی و از همه مهم تر دفاع مقدس و... چه کرده اند!؟

متأسفانه پاسخ این سوأل «هیچ» است! مدیران سینمایی همواره یاد گرفته اند برخی جملات و کلمات زیبا را در خصوص حمایت از سینمای ارزشی به کار ببرند اما در عمل هیچ گاه تدبیر جدی برای پرداختن به این موضوعات حیاتی نداشته اند و شاید به همین علت است که به جای تولید انبوه فیلم های استراتژیک با موضوعات ملی و... در سینمای کشور شاهد تولید انبوه فیلم های سخیف و نازل و پیش پاافتاده، پر از شوخی های رکیک جنسی و... هستیم که صدای انتقاد مردم و منتقدان را بلند کرده است اما مدیران سینمایی خود را همواره به نشنیدن می زنند!

نکته مهم آنجا است که بخش اعظمی از هنرمندان، کارشناسان فرهنگی، اهالی رسانه و... آگاهند که با توجه به موقعیت استراتژیک ایران اسلامی در سطح بین المللی و انواع هجمه ها علیه سیاست های انقلابی و مستقل کشور، سینما بهترین ابزار برای پاسخ دهی و تأگذاری بر افکار عمومی جهانی بوده و تولید فیلم های استراتژیک نظام و آثاری که اهداف حاکمیتی کشور در عرصه داخلی و خارجی را به وضوح تأمین نماید، یک ضرورت غیر قابل انکار است.

اما مدیران سینمایی همچنان با عملکردی به شدت منفعلانه دست روی دست گذاشته اند و هیچ اقدام مثبتی برای تولید این قبیل آثار انجام نمی دهند به نحوی که اکنون پس از گذشت یک سال از شهادت سردار رشید و بزرگ اسلام و انقلاب، سردار سلیمانی، شاهد آن هستیم که حتی یک گام کوچک در راستای تولید اثری شاخص در مورد ایشان برنداشته اند اما در عوض سینمای ایران را جولانگاه برخی شبه روشنفکران، غرب زدگان و سخیف سازان کرده اند!

در همین رابطه ۵ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: محمدحسین نیرومند، حمید بهمنی، علیرام نورایی، پرویز فارسیجانی و جهانبخش سلطانی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

محمدحسین نیرومند مدیرعامل پیشین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در آستانه ۱۳ دی ماه اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی با نقد مدیریت فرهنگی کشور در خصوص تولید فیلم و سریال های ارزشمند برای قهرمانان ملی گفت: متأسفانه سال ها است در فضای فرهنگی کشور یک سیاست نانوشته وجود دارد که هرکس روشنفکرتر است هنرمندتر است. این فرضیه غلط دامن مدیران کم سواد ما را گرفته تا جایی که هنرمندان انقلابی ما را اصولاً هنرمند نمی دانند! و همین مسأله باعث شده تا ما شاهد فقدان و یا تولیدات بسیار اندکی در خصوص زندگی قهرمانان ملی در سیما و سینما باشیم. در کشور ما سیاست گذاران چندان تعیین کننده نیستند. بین ساست گذار و تولید کننده فاصله است. از آنجا که فرهنگ با کالای فرهنگی مدیریت می شود، بنابراین این تولیدکننده های کالای فرهنگی هستند که فرهنگ کشور را مدیریت می کنند نه مدیران فرهنگی! و تا زمانی که فاصله فکری و اندیشه ای میان سیاست گذاران و تولیدکنندگان وجود داشته باشد، ما شاهد همین روند غلط و ناپسند خواهیم بود.

حمید بهمنی کارگردان سینما نیز در این خصوص به سینماپرس گفت: متعجبم که مدیران سینمایی با بی مهری هرچه تمام تر طی یک سال گذشته هیچ اقدامی برای تولید فیلمی با محوریت حاج قاسم انجام ندادند؛ سردار سلیمانی شخصیتی بزرگ و تأثیرگذار در سراسر جهان بود و اگر این مرد بزرگ متعلق به هر کشور دیگری بود تاکنون ده ها اثر سینمایی در رابطه با زندگی، دیدگاه و اندیشه هایش تولید کرده بودند. مدیران با سینمای استراتژیک در تضادند؛ مدیران سینمایی طی سال های اخیر ثابت کرده اند که دغدغه پرداختن به موضوعات مهم اعتقادی، دینی، انقلابی و ملی را ندارند. راهبرد استراتژیک برایشان تعریف نشده است و به همین علت است که سینمای ایران به شدت در حوزه تولید آثار ارزشمند استراتژیک و انقلابی کم کار است.

علیرام نورایی بازیگر سینما و تلویزیون نیز همزمان با اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی با انتقاد از انفعال مدیران فرهنگی در خصوص تولید فیلم و سریال های ارزشمند برای قهرمانان ملی گفت: مدیران فرهنگی باید پاسخگوی کم کاری های شان در خصوص پرداختن به زندگی قهرمانان ملی باشند؛ متأسفانه ما همواره شاهد کم کاری عجیبی در این حوزه هستیم و مشخص نیست چرا مدیران سینما و تلویزیون علیرغم تمامی وعده های شان برای پرداختن به این قبیل موضوعات تعلل می کنند!؟ مسئولان فرهنگی قطعاً آگاهند که بیگانگان و دشمنان قسم خورده ما تمام تلاش شان را به کار می برند تا چهره ای مخدوش از قهرمانان ملی ما نشان دهند از این رو تولید آثار فرهنگی در خصوص قهرمانان ملی نیاز مبرم امروز ما است.

دکتر پرویز فارسیجانی مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌ های سینمایی سازمان سینمایی نیز در این باره به سینماپرس گفت: پرداختن به مشاهیر و مفاخر انقلاب و دفاع مقدس در این فضای جنگ نرم باید جزو اولویت های اصلی باشد، این یک ضرورت غیرقابل انکار است که مدیران فرهنگی هرگز نباید آن را فراموش کنند. مسئولان اهتمام و دغدغه جدی برای پرداختن به این موضوعات ندارند؛ ضروری است که همه ما عزم جدی کنیم تا ساخت یک سریال، یک فیلم سینمایی، یک فیلم مستند و یک انیمیشن در خصوص شخصیت حاج قاسم تا سال آینده به تولید برسد. من امیدوارم بودجه گذاری خوبی برای تولید این کارها انجام شود و تیم های قوی برای تولید این آثار به کار گرفته شوند و از به کارگیری افراد آماتور برای تولید این آثار اجتناب شود تا بتوانیم حداقل در دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی با این آثار فرهنگی تو دهانی محکمی به مستکبران بزنیم.

جهانبخش سلطانی بازیگر سینما و تلویزیون نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: شهید سلیمانی فقط به متعلق به ایران اسلامی نبود؛ این شهید بزرگوار و این پهلوان رشید طرفدارانی جهانی دارد، این شهید کسی بود که لرزه بر پیکره استکبار جهانی و آمریکایی های ملعون انداخته بود و بی شک تولید فیلم در خصوص سردار دل ها تودهانی محکمی به استکبار جهانی خواهد زد و اهمال کاری مدیران فرهنگی در این خصوص به هیچ عنوان قابل اغماض نیست! پرداختن به زندگی، آرمان و اندیشه های شخصیت های بزرگ و قهرمانان ملی نظیر سردار سلیمانی بسیار مهم است چرا که این ها هویت و شناسنامه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند و باید مدیران فرهنگی و هنری تمام توان و بودجه خود را به کار بگیرند تا آثار درخشانی در رابطه با زندگی این شهدای والامقام ساخته شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.