شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴

هیأت داوران جشنواره فجر از منظر سینماگران/۶

اردکانی: جشنواره فیلم فجر رویدادی برآمده از انقلاب اسلامی است و داوران نباید آثار را صرفاً با متر و معیار هنری ارزیابی کنند

جواد اردکانی*

سینماپرس: جواد اردکانی کارگردان سینما همزمان با معرفی و آغاز فعالیت هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر رویدادی برآمده از انقلاب اسلامی است و داوران نباید آثار را صرفاً با متر و معیار هنری ارزیابی و انتخاب کنند؛ ما در جشنواره فیلم فجر ایدئولوژی های نظام و انقلاب اسلامی را دنبال می کنیم؛ این نکته ای است که سیاست گذاران جشنواره باید به اعضای هیأت داوران مرتباً گوشزد کنند!

کارگردان فیلم های سینمایی «به کبودی یاس» و «شور شیرین» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به عقیده بنده هیأت داوران این دوره جشنواره افرادی باتجربه در حوزه سینما هستند که می توانند فیلم ها را از جنبه های مختلف هنری ارزیابی کنند اما همانطور که تأکید کردم جشنواره فیلم فجر صرفاً رویدادی هنری نیست و یکایک اعضای هیأت داوران باید به وجه سیاسی بودن این رویداد نیز توجه ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: در جشنواره فجر باید آثاری برگزیده شوند که ایدئولوژی های نظام و انقلاب اسلامی درون آن ها مستتر باشد. از سوی دیگر برای اینکه هرگونه شائبه باندبازی و لابی گری در انتخاب آثار از بین برود بایستی دست اندرکاران برگزاری جشنواره سیاست های کلی جشنواره را به داوران تفهیم نمایند تا داوران جدا از اعمال سلایق شخصی شان بتوانند بر اساس سیاست های جشنواره دست به گزینش بهترین ها بزنند.

اردکانی خاطرنشان کرد: وقتی داوری ها بر اساس سیاست های تعریف شده و از پیش تعیین شده صورت بپذیرد دیگر شائبه هرگونه باندبازی در داوری از بین خواهد رفت. ما باید بدانیم آدم هایی که برای داوری جشنواره ها انتخاب می شوند اگر درست انتخاب شوند و مسئولان جشنواره ها درست به آن ها تفهیم کنند می توانند بر اساس سیاست های هر جشنواره بهترین ها را گزینش نمایند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: اینکه داوران صرفاً با کلیات و اصول اولیه سینما آشنا باشند و در سینما کسب تجربه کرده باشند کافی نیست؛ داوران باید بدانند ملاک داوری در جشنواره های استاندارد جهان بر اساس ایدئولوژی و خطوط قرمزشان است و در جشنواره فجر نیز به این نکات باید توجه شود و ما باید به این اصل اساسی توجه جدی و ویژه ای داشته باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.