چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷

فردین خلعتبری:

باید منتظر نشست و دید که کرونا و تغییر رفتاری که برای انسان پدید آورده در آینده به خلق چه آثاری منجر می شود

فردین خلعتبری در نشست خبری فیلم سینمایی«کفشهایم کو؟»

سینماپرس: آهنگساز پیشکسوت عرصه موسیقی گفت: کرونا بر فرهنگ بشری تاثیر عجیبی داشت، نگاه فلسفی به انسانیت را تغییر داد و از سویی رفتارهای اجتماعی ما را دچار تغییرات فراوانی کرد، مطمئنم که این اتفاقات تاثیر خود را در طولانی مدت در هنر بروز خواهد داد، من فکر می کنم که کرونا ما را به نوعی از فردیت و تنهایی کشاند که می تواند در نوع خود به تفکر و تعمق بیشتر در قبال امور پیرامون بینجامد.

به گزارش سینماپرس، فردین خلعتبری در گفت‌وگو با میزان، پیرامون تاثیر کرونا بر موسیقی کشور در یکسال گذشته گفت: واقعیت امر بعد از آمدن کرونا ما در ابتدا شاهد یک عکس العمل آنی و لحظه‌ای بودیم، نوعی از عکس العمل در هنر که بیشتر آمیخته با احساس بود و باعث شد تا برخی از آثار تولید شوند.  

وی در همین راستا ادامه داد: حال باید دید با فاصله گرفتن از این دوران که برای همه ما دوران عجیب و تازه ای بود چه اتفاقی در عرصه موسیقی می‌افتد، به عنوان مثال موسیقی و ادبیات دفاع مقدس پس از گذشت سالها از آن دوران شکل منسجمی به خود گرفتند و امروز نوعی از ادبیات شناخته می شوند، این پایداری حاصل گذر زمان و تفکر و تعمق هنرمندان در قبال آن اتفاقات بود. از نظر من باید منتظر نشست و دید که کرونا و تغییر رفتاری که برای انسان پدید آورده در آینده به خلق چه آثاری منجر می شود.

نامزد پنج دوره از جشنواره فیلم فجر در بخش موسیقی ادامه داد: ما شاهد بودیم در همین ایام کرونا بسیاری از گروه های موسیقی به صورت مجازی کنار هم به اجرای قطعات گاها شاد پرداختند تا بتوانند ترس جامعه از این بیماری را کاهش داده و روحیه بخش عمل کنند، طبیعتا این نوع از موسیقی در لحظه پیش آمده و برای زمان خود بسیار کاربردی است اما اینکه بگوییم تاثیر کرونا بر کلیت موسیقی چگونه بوده باید منتظر زمان و گذر آن باشیم.  

وی تاثیر کرونا بر روابط انسانی را بسیار زیاد دانست و افزود: کرونا بر فرهنگ بشری تاثیر عجیبی داشت، نگاه فلسفی به انسانیت را تغییر داد و از سویی رفتارهای اجتماعی ما را دچار تغییرات فراوانی کرد، مطمئنم که این اتفاقات تاثیر خود را در طولانی مدت در هنر بروز خواهد داد، من فکر می کنم که کرونا ما را به نوعی از فردیت و تنهایی کشاند که می تواند در نوع خود به تفکر و تعمق بیشتر در قبال امور پیرامون بینجامد.  

این آهنگساز پیشکسوت در همین رابطه تاکید کرد: کرونا بسیاری از روابط انسانی را کمرنگ کرد و ما را در خانه هایمان حبس کرد، طبیعتا این جدا شدن از جامعه باعث می شود تا ما به سمت هنرهای درونگرا برویم که یکی از آنها موسیقی است.  وی درباره تجربه خود از دوران کرونا اضافه کرد: من به عنوان یک موسیقیدان و آهنگساز همواره انزوا را تجربه کرده ام، هنرمندان موسیقی به طور معمول قطعات خود را در تنهایی ساخته و بعد برای نواختن در اختیار جمع قرار می دهند، به همین واسطه من با این نوع از انزوا غریبه نبودم. اما طبیعتا برای گروه های موسیقی که همواره در کنار یکدیگر می نواختند دوران کرونا عصری کاملا تازه است و آنها را با نوع جدیدی از جهان موسیقی آشنا کرده است.

خلعتبری درباره حضور خود در جشنواره فیلم فجر افزود: امسال با دو فیلم راهی جشنواره فیلم فجر خواهم شد، واقعیت امر به دلیل اینکه نام من هنوز از سوی روابط عمومی اعلام نشده نمی توانم اسمی از آثار ببرم اما در همین حد که جزو آثار مطرح جشنواره فیلم فجر امسال هستند.  

دبیر بخش موسیقی جشنواره «هنر زنده است» درباره تجربه حضورش در این جشنواره خاطرنشان کرد: ما در کنار هم جمع شدیم تا صدای موسیقی باشیم، تا بتوانیم از هنرمندانی رونمایی کنیم که تا به حال برای دیده شدن مکانی نداشته و یا همیشه پشت درب های بسته مانده اند، کلیت جشنواره در تمامی بخشها بر همین مدار استوار است و من هم امیدوارم تا انتها شاهد یک بلوغ در عرصه موسیقی کشور باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.