جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۸

احسان افشاریان:

صدای بی‌کیفیت و بدون خلاقیت می‌تواند یک فیلم خوب را بد جلوه دهد و برعکس

احسان افشاریان

سینماپرس: احسان افشاریان صداگذار سینمای ایران ضمن تاکید بر اهمیت توجه به بخش‌های فنی فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر ابراز امیدواری کرد داوران سی و نهمین جشنواره به صدای فیلم‌ها نیز توجه ویژه کنند.

به گزارش سینماپرس، احسان افشاریان صداگذار سینما و تلویزیون در گفتگو با مهر با اشاره به فیلم‌هایی که در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارند، گفت: در این دوره از جشنواره با ۲ فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمت‌الله و «لب خط» به کارگردانی علی جبارزاده حضور دارم، همچنین با سه فیلم کوتاه «مرگ تدریجی رویا»، «سکوت» و «ماسک» نیز در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرده‌ام.

وی با بیان اینکه تقریباً ۸ سال است که با حمید نعمت‌الله از نزدیک آشنایی دارد، توضیح داد: قبل از همکاری با این کارگردان در فیلم سینمایی «قاتل و وحشی»، در مجموعه «بیا از گذشته حرف بزنیم» و فیلم سینمایی «عشق جنوبی» یا «افسانه قشم» با وی کار کرده‌ام.

این صدابردار توضیح داد: با مروری بر کارنامه کاری حمید نعمت‌الله به خوبی می‌توان فهمید که این کارگردان دارای نگاهی منحصر به فرد در مسیر فیلمسازی است. زاویه دید او به داستان‌هایش باعث شده که همیشه ساخته‌هایش در رده پرمخاطب‌ترین فیلم‌ها قرار بگیرد بدون آنکه درگیر کشاندن تماشاچی به سینما به هر قیمتی باشد. نعمت‌الله از معدود کارگردان‌هایی است که دغدغه‌هایش را می‌سازد و «قاتل و وحشی» از این قاعده مستثنی نیست و بسیار فیلم هولناکی است.

وی تاکید کرد: در هر اثر سینمایی یکی از تأثیرگذارترین هنرها، هنر صداگذاری است. صدای بی‌کیفیت و بدون خلاقیت می‌تواند یک فیلم خوب را بد جلوه دهد و برعکس. اما اتفاقی که در صداگذاری فیلم «قاتل و وحشی» می‌افتد هم به نوبه خود منحصر به فرد است و تک‌تک صداها و افکت‌های طراحی شده مفهوم لایه زیرین فیلم را بیان می‌کند.

افشاریان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: حدود ۶ ماه تمام با تیمی بسیار حرفه‌ای مشغول صداسازی و طراحی صدای فیلم «قاتل و وحشی» بودم.

صداگذار فیلم سینمایی «قاتل و وحشی» بیان کرد: تمام صداهای طوفان در فیلم به صورت اختصاصی ساخته شده است و طراحی صدا و میکس آن در بالاترین رده کیفیت سینمای جهان قرار دارد. برای ساختن صدای طوفان با یک تیم صدابرداری به ارتفاعات دماوند رفتیم و صداهای مختلف را ضبط کردیم و در استودیو با ترکیب چند صدا، صدای طوفان را طراحی کردم و به جرات می‌توان گفت یکی از عظیم‌ترین طوفان‌هایی که با صدا ساخته شده است در فیلم «قاتل و وحشی» وجود دارد. برای من مهم این بود که صداهای «قاتل و وحشی» به مانند همه بخش‌های فنی فیلم مثل فیلمبرداری، ماندگار و قابل ارجاع در آینده باشد.

وی توضیح داد: نمی‌شود از فیلمی که کارگردان آن یک کارگردان مولف است به سادگی گذشت و من تمام تلاشم را کرده‌ام که صدای فیلم نیز با قدرت فیلم را همراهی کند. به نظر من صداگذاری هنری است که باید با روح و جان اثر در هم آمیخته شود و به غیر از شنیدن دیده شود و برای این مهم باید از جان خود مایه گذاشت تا نتیجه دلچسب و رضایت بخش شود. امیدوارم این تلاش بی‌وقفه و سخت و لذت بخش برای فیلم «قاتل و وحشی» دیده شود.

این صداگذار با اشاره به اهمیت صدا در فیلم تاکید کرد: از هیات داوران محترم و متخصص انتظار می‌رود که با درک و بررسی‌های دقیق و موشکافانه به اصالت هر بخش فنی و هنری به طور مجزا واقف بوده و شاهد یک جشنواره عادلانه و با شکوه باشیم.

افشاریان در پایان گفت: اثر متفاوت نعمت‌الله در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد و بی شک بسیاری از مخاطبان سینما در انتظار دیدن آن هستند. به امید آنکه فیلم «قاتل و وحشی» نیز مانند دیگر آثار این کارگردان مورد استقبال قرار بگیرد و به خوبی دیده و شنیده شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.