چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱

فریبکاری به سبک مدیران سینمایی دولت بنفش/۱

لطفی: دست اندرکاران جشنواره ضمن بازی با کلمات روان سینماگران را بازیچه امیال شخصی شان کردند/ پارادوکسی که ۶۲ فیلم در جشنواره حضور دارند اما نمایش داده نمی شوند یعنی چه؟

محمدرضا لطفی منتقد سینما*

سینماپرس: محمدرضا لطفی کارگردان و منتقد سینما در خصوص فریبکاری مدیران سینمایی و دست اندرکاران برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در خصوص شوآف حضور ده ها اثر سینمایی در این رویداد گفت: مسئولان جشنواره ماه ها قبل اعلام کردند امسال به دلیل شرایط کرونایی هیأت انتخاب در جشنواره وجود ندارد و تمامی فیلم های واجد شرایط می توانند در جشنواره حضور داشته باشند، حذف هیأت انتخاب با استقبال بسیاری از سوی سینماگران روبرو شد و حدود ۱۳۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره شدند؛ مدیران سینمایی بعد از مشاهده این استقبال ادبیات شان تغییر کرد و اعلام کردند که تنها ۶۲ فیلم حائز حضور در جشنواره اند و حالا در آستانه برگزاری جشنواره خبر از نمایش تنها ۱۶ فیلم در این رویداد می دهند!

کارگردان فیلم سینمایی «تعارض» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دست اندرکاران جشنواره ضمن بازی با کلمات روان سینماگران را بازیچه امیال شخصی شان کردند چرا که بسیاری از فیلمسازان بعد از اینکه فیلم های شان در فهرست ۶۲ فیلم حائز حضور در جشنواره قرار گرفت شروع به انجام کارهای فنی نظیر صداگذاری، اصلاح رنگ، ساخت موسیقی و... کردند و بار ترافیکی بسیار شدیدی هم در استودیوها به وجود آمد چرا که همه این آثار باید دی سی پی شان را به دفتر جشنواره ارائه می دادند.

وی ادامه داد: در حالی که سینماگران به صورت شبانه روزی در تلاش برای رساندن نسخه دی سی پی اثرشان به دفتر جشنواره بودند به یکباره اعلام شد که تنها فیلم های نامزد شده در جشنواره نمایش داده می شوند که اصلاً حرکت زیبایی نبود.

لطفی با تأکید بر اینکه دست اندرکاران برگزاری جشنواره باید از روز اول می گفتند ما می خواهیم جشنواره ای با ۱۵-۱۶ فیلم برگزار کنیم اظهار داشت:  این پارادوکس که ۶۲ فیلم در جشنواره حضور دارند اما نمایش داده نمی شوند یعنی چه؟ من واقعاً متوجه این همه تناقض نمی شوم چرا که رسماً برخلاف آنچه مسئولان جشنواره از ابتدا بیان کرده بودند ما در جشنواره شاهد حضور هیأت انتخاب هستیم که برخی آثار را برای نمایش در جشنواره گزینش کرده اند!

این سینماگر یادآور شد: مدیران سینمایی در ابتدای امر می خواستند با شوآف سینمای ایران را سرحال نشان بدهند و بگویند که چرخ تولید به بهترین شکل در حال گردش است و سینما شور و حال دارد در حالی که در عمل شور و حال بسیاری از فیلمسازان را گرفتند!

کارگردان فیلم سینمایی «روایت ناپدید شدن مریم» متذکر شد: پرسش بنده از مدیران جشنواره این است که چرا با کلمات بازی کردید؟ اگر واقعاً هیأت انتخابی در جشنواره وجود ندارد چرا همه آثار را نمایش نمی دهید؟ مگر از روز اول خبر نداشنید چه تعداد فیلم می توانید در جشنواره اکران کنید؟ چرا کاری کردید که سینماگران با خستگی زیاد برای شما نسخه دی سی پی آماده کنند؟ چرا با این کارتان آن ها را اذیت کردید؟

این منتقد سینما در پایان این گفتگو تأکید کرد: بنده معتقدم این رفتار مدیران سینمایی دامی برای سینمای مستقل بود؛ آن ها با این کار خود تنها سینمای مستقل را مورد حمله قرار دادند و باعث شدند تا اوضاع بدی در سینما حاکم شود.

نظرات

  • امین کرامتی ۱۳۹۹/۱۱/۰۸ - ۱۶:۰۶
    0 0
    همه دم انتخابات منتقد شدن خخخخخخخخخخخ

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.