دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸

گفتگوی سینماپرس با یک فیلمساز جوان؛

صباغ زاده: در فیلم هایم از رئالیسم فرار می کنم/ برخلاف اغلب فیلم های امروز سینمای ایران در فیلم من هیچ خبری از خیانت و تجاوز و قتل و مواد مخدر و طلاق و خیابان گردی نیست!

کاوه صباغ زاده در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی ایتالیا ایتالیا

سینماپرس: کاوه صباغ زاده فیلمساز جوان سینما که امسال با دومین اثر سینمایی اش «رمانتیسم عماد و طوبا» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: من در فیلم هایم از رئالیسم فرار می کنم؛ به دلیل آنکه سینمای ما سال ها است درگیر رئالیسم شده و بخش خیال انگیز و فانتزی در سینما نداریم. فیلم ها به شدت تابع واقعیت های روزمره اجتماعی شدند و من وقتی خودم را به جای یک مخاطب می گذارم می بینیم هیچ تمایل و رغبتی برای رفتن به سینما و تماشای فیلم های تکراری ندارم از این رو همه تلاشم این است که با نگاه و دنیایی متفاوت دست به تولید فیلم هایم بزنم تا مخاطبان خسته شده از سینمای تکراری را برای حضور در سالن های سینما ترغیب کنم.

صباغ زاده در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تهیه کنندگان جرأت ریسک ندارند و از این رو ما شاهد تولید انبوه فیلم های کپی شده در سینما هستیم! ما در سینما نیاز به فیلم های شاد و با مضامین متنوع داریم. ما در سینما نیاز به فیلم هایی مانند «جهان با من برقص» داریم تا مردم بتوانند لحظاتی در سینما شاد شوند.

وی ادامه داد: فیلم های ما تنوع ندارند همه از روی دست هم کپی می شوند. فیلم های امروز سینما هیچ امیدی به جامعه تزریق نمی کنند و بالعکس یأس و ناامیدی را رقم می زنند. مردم نباید پول بدهند و بلیت فیلمی را بخرند که لحظه به لحظه آن را با پوست و گوشت و استخوان شان در جامعه تجربه کرده اند؛ این فیلم ها قرار است چه چیزی را به مردم اضافه کنند جز تلخی و افسردگی؟

این سینماگر با باین اینکه من می خواهم از تلخی و سیاهی و بی ژانر بودن و بی خاصیت دور شوم اظهار داشت: نیمی از فیلم های در سال تولید می شوند هیچ تأثیری روی مخاطب نمی گذارند، هیچ هدفی در ورای تولید آن ها وجود ندارد و این بسیار آزاردهنده و تلخ است.

وی سپس به برخی جزئیات جدیدترین اثر سینمایی اش اشاره کرد و در این باره به سینماپرس گفت: «رمانتیسم عماد و طوبا» مانند «ایتالیا ایتالیا» فیلمنامه ای اقتباسی داشت. من سال ها قبل وقتی مطالعه کتابی که این فیلم را از روی آن اقتباس کردم خواندم متوجه شدم که می شود از روی این کتاب یک فیلم ساخت. همزمان با مطالعه این کتاب تصاویری عجیب در ذهنم شکل گرفت و از همان موقع احساس کردم می شود فیلمی تولید کرد که برای مردم جذاب باشد.

صباغ زاده افزود: البته بین دنیای کتاب و فیلم من فرق بسیاری وجود دارد. آنچه در کتاب می خوانیم زندگی رئالیستی دختر و پسری است که از بدو تولد تا پیری شان روایت می شود اما فیلم من توأمان با نگاه شخصی ام است.

کارگردان فیلم سینمایی «ایتالیا ایتالیا» در پاسخ به این پرسش که آیا این فیلم مانیفست شما است گفت: بعید می دانم این فیلم مانیفست من باشد؛ شاید هم باشد واقعا تا همین حالا درست به این مطلب فکر نکرده ام.

وی خاطرنشان کرد: برعکس «ایتالیا ایتالیا» که باطن تلخ و ظاهری شاد داشت در «رمانتیسم عماد و طوبا» ما شاهد فضای شوخ و شنگ بیشتری هستیم، میزان فانتزی در این فیلم بسیار بیشتر است و این فیلم نگاه امیدوارنه ای به زندگی دارد. شاید حتی ما در این امیدواری غلو هم کرده باشیم اما این نگاه ما عامدانه بود. این چیزی بود که در ذهن من بود و دلم می خواست زندگی را آنطور که هست نبینیم. من معتقدم این فیلم زوج های جوان را به زندگی مشترک امیدوار می کند.

صباغ زاده متذکر شد: برخلاف اغلب فیلم های امروز سینمای ایران در فیلم من هیچ خبری از خیانت و تجاوز و قتل و مواد مخدر و طلاق و خیابان گردی نیست. فیلمی درباره زندگی است. این فیلم به ما می آموزد که باید لحظات شاد را در زندگی مان الگو کنیم تا بتوانیم زیست بهتری داشته باشیم.

این فیلمساز جوان سپس در پاسخ به این پرسش که چرا از چهره های کمتر شناخته شده برای بازی در این فیلم استفاده کرده گفت: واقعا برای این کار عمدی نداشتم. پروسه انتخاب بازیگر ما حدود ۵ ماه زمان برد. من سر ساخت «ایتالیا ایتالیا» به دلیل آنکه خیلی از عوامل تصور داشتند کار نمی تواند درست از آب دربیاید سختی زیادی کشیدم اما فیلم به خوبی درآمد. سر این فیلم انتظارم این بود که بتوانم عواملم را راحت تر جمع کنم اما متأسفانه کارم بسیار سخت تر شد چرا که بازیگران ما چند عادت بد دارند از جمله آنکه دوست دارند همزمان چند پروژه را با هم کار کنند اما ما دنبال بازیگر فول تایم بودیم که به مدت ۳ ماه در اختیار پروژه باشد.

وی افزود: متأسفانه بازیگران ما به تکرار افتاده اند، تنوعی در بازی های شان دیده نمی شود و این بسیار تلخ و ناراحت کننده است. من معتقدم ما نیاز به یک تحول در عرصه هنر بازیگری داریم و باید افرادی سر کار بیایند که از روی دست دیگران کپی نکنند و کمی نوآوری و خلاقیت داشته باشند.

صباغ زاده در پاسخ به این سوأل که چقدر پسر مهدی صباغ زاده بودن این شانس را به شما داده که بتوانید روی فیلمنامه هایی سرمایه گذاری کنید که کمتر تهیه کننده ای تمایل به تولید آن ها دارد اظهار داشت: تهیه کنندگان در سینما دنبال فیلم های امتحان پس داده هستند. آن ها جرأت ریسک ندارند. پسر مهدی صباغ زاده بودن حداقل ۵۰ درصد در مسیر فعالیت های من در سینما نقش داشته است.

وی در پایان این گفتگو در خصوص اینکه شانس «رمانتیسم عماد و طوبا» را برای دریافت سیمرغ بلورین کدام رشته ها بالا می داند گفت: این فیلم زیاد به بازیگرانش متکی نیست و من فکر می کنم ما اگر شانسی برای گرفتن سیمرغ داشته باشیم در بخش های فنی مانند جلوه های ویژه بصری خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.