چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲

از امروز ۱۵بهمن؛

آغاز اجرای آثار رادیوتئاتر و برپایی اولین نشست پژوهشی تئاتر فجر

اصلی جشنواره تئاتر فجر

سینماپرس: اجرای نمایش‌های رادیویی جشنواره تئاتر فجر از امروز ۱۵ بهمن ماه آغاز و اولین نشست پژوهشی این رویداد نیز روز گذشته برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، از امروز چهارشنبه ۱۵ بهمن، ۱۰ نمایش راه یافته به بخش رادیو تئاتر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در ۲ نوبت اجراهای خود را در تماشاخانه استاد عباس جوانمرد روی صحنه می برند.

اجرای نمایش‌های رادیویی جشنواره تئاتر فجر از امروز با نمایش رادیو تئاتر «مجلس سیاه و دختر سلطان» آغاز می شود. این نمایش‌ها که تا یکشنبه ۱۹ بهمن در ۲ سانس ۱۶ و ۱۸ اجرا می شود، شامل ۱۰ نمایش رادیویی راه یافته به بخش مسابقه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر می شود.

امروز علاوه بر نمایش «مجلس سیاه و دختر سلطان» به کارگردانی عبدالرضا یعقوبی، نمایش «فیش آباد» به کارگردانی سیروس همتی نیز اجرا خواهد شد. در روز پنجشنبه ۱۶ بهمن نیز ۲ نمایش «سوزنبان» به کارگردانی محمد رادمهر و «اتاق ۲۴» به کارگردانی داریوش شهبازی اجرای خود را در تماشاخانه جوانمرد به صحنه خواهند برد.

جمعه ۱۷ بهمن نیز نمایش رادیویی «بوسه بر ماه» به کارگردانی الهه جباری و «قهرمان من تویی» به کارگردانی مبین بوی افراز اجرا خواهند داشت. همچنین شنبه ۱۸ بهمن نمایش «سین جیم» به کارگردانی علی بهرامی و نمایش «جزیره ۱۳۰» به کارگردانی علی حسین قلی زاده اجرا دارند. سرانجام در روز پایانی بخش رادیو تئاتر سی و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر یکشنبه ۱۹ بهمن نمایش «چریکه» به کارگردانی مصطفی کولیوندی و نمایش «پست بام» به کارگردانی طیبه صیدمحمدی اجرای خود را برای عموم علاقه مندان به صحنه می برند.

اولین نشست پژوهشی تئاتر فجر برگزار شد

در اولین نشست پژوهشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر عنوان شد که نباید در زمان چالش‌ درهای تغییر و تحول را به روی تئاتر ببندیم.

اولین نشست پژوهشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با موضوع  «گشایش فضای عمل جدید تئاتری: بررسی امکانات، تمهیدات و زیبایی شناسی تئاتر در فضای مجازی» سه شنبه ۱۴ بهمن با حضور بهزاد آقاجمالی مجری کارشناس، کیومرث مرادی مدرس دانشگاه و کارگردان تئاتر و یوسف باپیری کارشناس و کارگردان تئاتر در عمارت نوفل لوشاتو تهران برگزار شد.

در این نشست که به موضوع کنش ارتباطی جدید تئاتر در فضای مجازی می پرداخت، کیومرث مرادی با بیان اینکه تئاتر در وضعیت کرونایی می تواند شرایطی را فراهم آورد که در برخی ساختارها بازنگری داشته باشیم، گفت: این موضوع که کرونا وضعیت بحرانی را برای تئاتر ایجاد کرده است قابل انکار نیست اما مهم ظرفیت‌هایی است که از آن چشم پوشی شده است.

وی تصریح کرد: در زمانی که تماشاخانه‌ها در شرایط نرمال هم داشتند به کالا تبدیل می‌شدند و خبری از کرونا هم نبود، باید به سمت ایده برای گذر از این فضا می رفتیم و به سمت اشغال فضایی جدید حرکت می کردیم. ما باید به سمت معماری‌های گذشته در تئاتر برویم و فضای دیگری را خارج از شکل مرسوم امروزی اشغال کنیم.

این کارگردان تئاتر همچنین افزود: ما در گذشته نمایش‌هایی با فضای متفاوت از امروز را نیز داشته‌ایم. شاید در مجموعه دیگرگونه‌های اجرایی می‌توان آن ها را قرار داد. مکان هایی برای اجرا که خارج از فضای مرسوم امروز است مانند سوله‌های متروکه، کارخانه‌های تعطیل و فضاهای خارج از معماری سنتی و مرسوم تئاتر که می توان در آنها اجرا داشت.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فضای مجازی برای استفاده در تئاتر عنوان کرد: فضای مجازی هم یکی از این موقعیت‌ها است و همه چیز به فضای فیزیکی محدود نمی شود. شرایط و تحول جهان پیرامون ما در عصر حاضر به نحوی پیش می رود که تئاتر مجبور است فضاهای دیگر را تجربه کند و این موضوع روابط فیزیکی مازادی را می سازد.

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی هتل‌ها که سالن یا فضایی برای اجرا دارند با استفاده از همین ظرفیت می توانند صنعت گردشگری را چه در حوزه داخلی و چه در حوزه بین الملل رونق دهند.

باپیری نیز در این نشست با بیان اینکه ما در هر کنشی باید پنجره های ذهنی خود را نبندیم، اظهار کرد: در تمام طول این مدت که ما در حال دست و پنجه نرم کردن با اپیدمی کرونا بودیم نظرات درباره نمایش آنلاین و استفاده از فضای مجازی در تئاتر به ۲ دسته موافق و مخالف تقسیم شده و شکل جالبی به خود گرفته بود.

وی ادامه داد: قبل از آمدن کرونا تئاتر دیجیتال داشتیم که مسیر خودش را می رفت و خیلی موفق هم ظاهر شده بود. من فکر می کنم نباید فرقه‌ای با مسائل برخورد کرد و راه را برای گفتگو باز گذاشت.

این هنرمند با بیان اینکه ساده‌ترین راه در زمان اپیدمی کرونا بستن تئاتر به طور کامل و تعطیل کردن آن بود، بیان کرد: من خودم یک کارگاه آنلاین کارگردانی داشتم و متوجه شدم که چه جامعه آماری بزرگی در کشور وجود دارد که می توانیم با هم در تعامل و تبادل باشیم.

نشست‌های حضوری و مجازی پژوهشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر همزمان با سی و نهمین  جشنواره تئاتر فجر از سه شنبه چهاردهم بهمن تا شنبه هجدهم بهمن از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در عمارت نوفل لوشاتو تهران برگزار می شود.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه تا ۲۰ بهمن در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.