یکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳

حاشیه نگاری از هفتمین روز فجر سی و نهم؛

از درگیری لفظی یک خبرنگار با پژمان جمشیدی در نشست فیلم «خط فرضی» تا پخش اشتباه «تی تی» به جای «گیجگاه»!/ حضور کودکان در پردیس ملت حاشیه ساز شد

هفتمین روز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: هفتمین روز از برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با حاشیه های بسیاری همراه بود؛ در حاشیه نشست خبری فیلم «خط فرضی» با بازی پژمان جمشیدی یکی از خبرنگاران انتقاد تندی از این بازیگر کرد و با بیان اینکه «در فوتبال که به جایی نرسیدید، فکر نمی کنید برای دیده شدن راه های بهتری هم وجود دارد و دیده شدن صرفا با ورود به بازیگری نیست؟» جلسه را به جنجال کشاند که این اتفاق با دفاع آزیتا حاجیان و محمود گبرلو روبرو شد! از سوی دیگر درگیری لفظی این خبرنگار جنجالی با واکنش جدی از سوی بسیاری از اهالی رسانه روبرو شد که عملکرد دست اندرکاران برگزاری جشنواره فجر را برای گلچین کردن اصحاب رسانه مورد انتقاد شدید خود قرار داده و خواستار بازنگری جدی و عدم صدور کارت برای برخی چهره های حاشیه ساز در جشنواره از سال آینده شدند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس در بخش دیگری از انتقاد تند خبرنگار جنجالی حاضر در این نشست خبری این پرسش مطرح شد که «شما اگر در یک مهمانی با حضور پیمان قاسم خانی شرکت نداشتید هرگز بازیگر نمی شدید!»

پژمان جمشیدی در پاسخ به این خبرنگار که با صدای بلند در سالن فریاد می زد گفت: «نمی خواهم بحث را عرفانی کنم یا مظلوم نمایی کنم یا جواب شما را بدهم. می خواهم یک بحث خیلی بی ربط بکنم که از دو روز گذشته خودم به آن فکر کردم. در خصوص قسمت دوم سوال شما، اگر کسی من را نشناسد فکر می کند زندگی برایم خیلی با ارزش است. نه آن قدری که شما فکر می کنید دیده شدن برایم مهم است، نه زندگی اینقدر برایم مهم است که بخواهم برای دیده شدن چنین کاری کنم. نه فوتبال را انتخاب کردم، نه سینما. در این چهار پنج سالی که من در جشنواره فجر هستم تا حالا نقد شخصی از خودم ندیده بودم. یعنی اگر مثلا در سوء تفاهم هم من کاندید شدم، در خصوص فیلم نقد می نوشتند و در گوشه ای از آن هم در خصوص بازی من یا فیلم های دیگر مثل «خوب بد جلف» و... سه روز پیش ظهر، چون خیلی در اینستاگرام کم می روم و الان خیلی چک نمی کنم، یکی از دوستان سر صحنه فیلم برداری به من گفت یک نفر یک نقد خیلی خوب و یک صفحه ای برایت نوشته است. خیلی خوشحال شدم چون یک نقد شخصی و صرفا به خاطر بازی من در فیلم «شیشلیک» بود. به محض اینکه آن نقد و خبر را خواندم، صفحه بعدی همان خبر، فوت علی انصاریان بود. وقتی ما در این دنیا داریم زندگی می کنیم، همه این ها که می گویید به قدری برایم بی ارزش است که این موضوع سه روز پیش تلنگری به من زد که بدنم لرزید. وقتی یک تعریف از خودم دیدم و خبر بعدی در خصوص فوت علی، دوست عزیزم بود. بنابراین زندگی آن قدر برایم با ارزش نیست که فکر کنید برای دیده شدن فیلم بازی می کنم، خودم را سرگرم می کنم.»

منوچهر اکبرلو منتقد پیشکسوت سینما در صفحه شخصی خود نوشت: «سال ها و سال ها است که نشست های جشنواره فجر از منتقدان و پرسش گران جدی خالی شده و جای آن را این ها گرفته اند: ۱- خبرنگاران جوانی که می خواهند با چند سوأل بی ارزش تیتر و حاشیه درست کنند و خودی نشان بدهند ۲- بازیگرانی که فرصتی میابند ظاهری ویژه درست کنند و برای عکاسان ادایی دربیاورند تا دیده شوند (امسال این ماسک ها خیلی مزاحم این ها شده اند) ۳- کارگردانانی که ضعف فیلم های شان را با بی ادبی و حاشیه روی می پوشانند تا بلکه این گونه دیده شوند ۴- عواملی که با نیامدن شان بتوانند اعتراض کنند از بده بستان های داخل فیلم و بدحسابی های تهیه کننده (شاید به این شکل دیده شوند) ۵- کارمندان رسانه های سیاسی که فقط درگیر لباس بازیگران زن هستند ۶- اکنون نشست ها برگزار می شود فقط به دلیل اینکه مسئول فکر می کند جشنواره باید «نشست» هم داشته باشد!»

مریم قربانی نیا از فعالان رسانه و مدیر پایگاه خبری «سون آرت نیوز» پیرو جنجال شدید به وجود آمده در نشست خبری فیلم «خط فرضی» با انتشار یک یادداشت انتقادی با عنوان «برگزارکنندگان محترم جشنواره شما مقصرید» نوشت: «در نشست خبری فیلم «خط فرضی» در کاخ رسانه‌های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر یک مثلا خبرنگار که متاسفانه به بی ادبی مشهور است خطاب به پژمان جمشیدی گفته «در فوتبال که به جایی نرسیدی فکر نمی‌کنی برای دیده شدن راه‌های بهتری هم وجود داره و دیده شدن صرفا با ورود به بازیگری نیست؟» این اتفاقی است که متاسفانه بارها و بارها از طرف افرادی که تعدادشان کمتر از انگشتان یک دست است، رخ داده و همواره با چنین رفتارها و بیان و گویشی اسم و هویت خبرنگار را مخدوش کرده‌اند و هرچند در بسیاری از مواقع با برخورد تندی از سوی دیگر اهالی رسانه و حتی مجری‌های نشست‌های خبری مواجه شده‌اند اما برگزارکنندگان این گونه مراسم و نشست‌ها هرگز برخورد مناسبی با این معضل بزرگ نداشته‌اند!»

در بخش دیگری از یادداشت قربانی نیا آمده است: «دوستان و همکاران محترم برگزارکننده نشست‌ها و جشنواره‌ها، روی سخنم با شماست. آیا فکر نمی‌کنید این همه محافظه‌کاری دیگر کافیست؟ آیا فکر نمی‌کنید که در این قبیل بی احترامی‌ها شما مقصرید؟ تا کی می‌خواهید در برابر چنین رفتارهای دور از شان و مقام انسانیت سکوت کنید و اجازه بدهید شخصی در جایگاه یک خبرنگار، منتقد یا نماینده یک رسانه و در بزرگ‌ترین رویداد ملی سینمای این کشور این قدر زشت و کریه و وقیحانه با هنرمند و مهمان آن جشنواره برخورد کند؟ نقد و انتقاد یک اصولی دارد که به جای خودش بسیار هم خوب و مفید است و موجب رشد و پیشرفت و تعالی افراد می‌شود، اما آیا کسی صرفا به بهانه یدک کشیدن عنوان منتقد یا داشتن یک رسانه اجازه دارد با دیگری چنین رفتاری داشته باشد و با این لحن زشت و سخیف مهمان شما را مورد انتقاد قرار دهد؟ آیا فکر نمی‌کنید این سکوت و انفعال همیشگی شماست که موجب شده گاهی چنین برخوردهای نادرست و دور از شأنی حتی با خودتان و مدیران و مسئولین فرهنگی کشور هم صورت بگیرد؟ آیا فکر نمی‌کنید این سکوت شما موجب نزول بیش از پیش شأن و جایگاه خبرنگار و رسانه و جشنواره و هنر و سینماست؟ تا کی و تا کجا می‌خواهید در برابر بی ادبی‌ها سکوت کنید؟ آیا این رفتار شایسته شما، مهمان‌تان و بزرگ‌ترین محفل سینمایی و فرهنگی این کشور است؟ آیا شما و جشنواره‌ها محتاج حضور این تعداد انگشت شمار هستید؟   آیا نبود این افراد به منافع صنفی و یا حتی شخصی کسی ضربه می‌زند؟ آیا اصلا اینها تاثیری در روند روزمره سینما و خبر و رسانه دارند؟ آیا حفظ حرمت مهمان این رویداد وظیفه شما نیست؟ متاسفم اما باید بگویم شما با سکوتتان به عنوان برگزارکننده و میزبان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشوری که همواره داعیه ادب و فرهنگ و فرهیختگی و انسانیت چه از لحاظ ملی و تاریخی و چه از لحاظ دینی و معنوی دارد، در رواج این بی فرهنگی و بی ادبی مقصرید. چه بسا چنانچه برخورد درستی با چنین افرادی از سوی شما که متولی برگزاری این رویداد هستید، صورت گیرد یک بار و برای همیشه بساط این قبیل بی احترامی‌ها لااقل از میان یک مراسمی که باید به واسطه جنس افراد حاضر در آن نماد رعایت ادب و شعور و اخلاق باشد، جمع می‌شود.»

بسیاری از چهره های مشهور سینما نیز در صفحات شخصی شان از پژمان جمشیدی حمایت کردند.

اما گاف عجیب جشنواره فیلم فجر در روز هفتم صدای انتقاد دست اندرکاران فیلم «گیجگاه» به کارگردانی عادل تبریزی را در آورد. در حالی که قرار بود فیلم «گیجگاه» به کارگردانی عادل تبریزی در سانس دوم سینمای رسانه به نمایش درآید لحظاتی به اشتباه فیلم «تی تی» پخش شد که بعد از اعتراض سازندگان، فیلم اصلی اکران شد.

علاوه بر این ها انتشار ویدیویی از هوشنگ گلمکانی منتقد سینما که در گفتگو با الناز شاکردوست از وی می خواهد ماسکش را برداشته و با او گفتگو کند اما با امتناع وی مواجه می شود نیز در این روز بسیار دست به دست شد. انتشار این ویدیو در پی حضور بدون ماسک بهروز افخمی در برج میلاد بار دیگر موجب گسترش خشم و انتقاد جدی بسیاری از چهره های خبری و سینمایی شد و آن ها بار دیگر دست اندرکاران جشنواره فجر را عامل گسترش ویروس کرونا دانستند و تأکید کردند مجریان و سینماگرانی که بی ماسکی را ترویج می کنند نباید در جشنواره فجر جایی داشته باشند.

اما یک کانال تلگرامی نیز با انتشار تصاویری از حضور کودکان در پردیس سینمایی ملت که به عنوان محل دوم استقرار اهالی رسانه و منتقدان شناخته می شود پرده برداشت. این کانال با تیتر «اتفاقات عجیب و غریب #پردیس_ملت که مثلا کاخ رسانه‌هاست تمامی ندارد» نوشت: «از گرانفروشی گردانندگان پردیس که یک لیوان چای را چند برابر گرانتر به خبرنگاران  بخت‌برگشته #جشنواره میفروشند تا فقدان دستمال کاغذی در سرویس‌های بهداشتی پردیس و قطع مکرر برق حین نمایش فیلم و... در پردیس ملت در روزهای اخیر سروکله کودکانی پیدا شده که با پوشش‌هایی براق به همراه مامان‌های‌شان به تماشای فیلم ها آمده‌اند!»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.