شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹

چهارمین نشست پژوهشی «تئاتر فجر»؛

آینده محتمل برای اقتصاد تئاتر بررسی شود

نشست رسانه‌ای سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر

سینماپرس: چهارمین نشست از سلسله نشست‌های پژوهشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با موضوع «گشایش فضای عمل جدید تئاتری: بررسی امکانات، تمهیدات و زیبایی شناسی تئاتر در فضای مجازی» برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های پژوهشی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با موضوع «گشایش فضای عمل جدید تئاتری: بررسی امکانات، تمهیدات و زیبایی شناسی تئاتر در فضای مجازی» با همکاری دفتر پژوهش، آموزش و انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی در تماشاخانه نوفل لوشاتو برگزار شد. در این نشست افشین خورشید باختری مدیر پنل، سعید اسدی و شهرام گیل آبادی حاضر بودند.

سعید اسدی کارگردان و نویسنده در این نشست با بیان اینکه هنر باید به یک کالا تبدیل و در اقتصاد جدید عرضه و مصرف شود، تصریح کرد: بخش خصوصی باید در کنار هنرمندان تئاتر برای ارائه کارها قرار گیرد.

وی در ارتباط با تولید تجاری هنر افزود: در تولید تجاری هنر وابستگی به اقتصاد آزاد وجود دارد. در این روند تئاتر با مناسبات بازار و پاسخ دادن به نیازهای مردم در هر سطح و باوری تولید می‌شود.

این کارگردان با بیان اینکه در ایران تئاتر خصوصی اقتصادی وجود دارد، گفت: اقتصادی که به دنبال کالایی شدن هنر است در ایران وجود دارد اما هنوز سر و شکل خاصی نگرفته است.

اسدی ادامه داد: فقدان همیشه می‌تواند گشایش ایجاد کند. یکی از فقدان‌های موجود در تئاتر ایران این است که باید نقش‌هایی از جمله افرادی که با مسائل اقتصادی آشنایی دارند، در کنار عاملان هنر قرار گیرد زیرا آنها نسبت به این مسائل شناختی ندارند و در زمان حال ایفاگری این نقش‌ها بیشتر به خود هنرمندان تئاتر داده شده است.

این نویسنده با اشاره به تور ملی تئاتر ایران اظهار کرد: همه منتظرند تا دولت تور ملی تئاتر ایران را ایجاد کند در صورتی که خود هنرمندان تئاتر باید آن را ایجاد می‌کردند.

وی با اشاره به وجود مارکتینگ تئاتر در دنیا بیان کرد: در سراسر دنیا خاص‌ترین کارهای هنری در مارکتینگ تئاتر در حال جابجا شدن هستند و زمینه‌ای برای تبادل هنر و اطلاعات تئاتر  شکل گرفته است که هنرمندان این عرصه آن را از این طریق با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

این نویسنده با اشاره به اینکه تئاتر نیازمند حضور است، بیان کرد: در اقتصاد تئاتر حوزه تبلیغات عمومی برای جذب مخاطب باید به سمت استفاده از بسترهای جدید حرکت کند و از رسانه‌های جدید برای ارائه هنر هنرمندان تئاتر استفاده شود.

اسدی با تاکید بر اینکه باید دگرگونی در فضای تئاتر و توسعه ارتباطی آن شکل گیرد، اظهار کرد: ضرورت‌های تازه موجود در جامعه، فرصت‌های جدیدی برای تئاتر  به وجود آورده است که باید از این بستر برای پاسخگویی به نیاز مخاطب استفاده شود.

افشین خورشید باختری به عنوان مدیر پنل نیز در این نشست گفت: نوعی تعریف ناشدگی در عرصه‌های مختلف وجود دارد و در جامعه تئاتر نیز این مشکل گوناگون است. اجتماع هنری ما به یک حامی احتیاج دارد.

وی افزود: وقتی به تئاتر در فضای مجازی فکر می‌کنیم ذهن به سمت تله تئاتر حرکت می‌کند اما این راهکار نیست و یک واکنش به شرایط کنونی است. معتقدم باید درخواست کلان، ارائه‌های تئاتر و نگرشش مشخص شود تا نتیجه بخش باشد.

شهرام گیل آبادی نویسنده و کارگردان دیگر سخنران این نشست با اشاره به اینکه  به یک درونزایی و ساماندهی ارتباط بیرونی در حوزه تئاتر نیاز داریم، اظهار کرد: ویژن کشور ما هنر را به چه سمتی هدایت می‌کند؟ تکلیف هنر نه در اقتصاد خرد نه در اقتصاد کلی همچنان مشخص نیست. تئاتر قدرتمندترین ارتباط بین فردی است که باید در اقتصاد خرد برای آن برنامه ریزی شود.

این کارگردان با بیان اینکه باید یک بازآفرینی در سیستم تئاتر شکل بگیرد، بیان کرد: اگر بخواهیم در اقتصاد خرد و کلان نقش داشته باشیم، باید یک بازآفرینی در سیستم تئاتر شکل گیرد. حدود ۲۴۰۰ آمفی تئاتر در تهران وجود دارد و همچنین حدود۳۰۰ آمفی تئاتر در این شهر قرار دارد اما در این شرایط از آنها چه استفاده می‌شود.

گیل آبادی با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر از ظرفیت تئاتر برای فرهنگ سازی عمومی استفاده می‌شود، گفت: حتی در شرایط کنونی از ظرفیت‌های تئاتر برای فرهنگ سازی عمومی در کشورهای دیگر به خوبی استفاده می‌شود اما ما در این شرایط از آن استفاده نمی‌کنیم.

این نویسنده با اشاره به اینکه باید تئاتر چند محصولی تولید کنیم، یادآور شد: امیدوارم در تئاتر شاهد این باشیم که به سمت بین رشته‌ای‌ها حرکت کنیم. باید آینده محتمل برای اقتصاد تئاتر مطرح و بررسی شود.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافر آستانه تا ۲۰ بهمن در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.