چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸

حاشیه نگاری از دهمین روز فجر سی و نهم؛

از بلبشو و حضور گسترده چهره های بی ارتباط با مطبوعات در سینمای رسانه ها تا افشاگری های متعدد از پشت پرده برخی اتفاقات در هیأت داوران!

هشتمین روز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: دهمین روز از برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با حاشیه های بسیاری همراه بود؛ سینمای رسانه ها در برج میلاد که در دور روز منتهی به اختتامیه جشنواره شاهد تکرار فیلم ها بود رسما بدل به محلی برای حضور افراد غیرمرتبط با مطبوعات شد به نحوی که در سانس نمایش فیلم «بی همه چیز» جز یکی دو چهره رسانه ای شاهد حضور گسترده کودکان، نوجوانان و افرادی بودیم که جشنواره را با مهمانی اشتباه گرفته بودند و با لباس های رسمی برای تماشای فیلم به برج میلاد آمده بودند!‌ این در حالی است که برای برگزاری هر روز جشنواره بودجه های زیادی از بیت المال هدر می رود و مشخص نیست چرا مسئولان جشنواره در این بدعت گذاری جدید مبادرت به تکرار ۴ فیلم کرده اند و حداقل سانس این فیلم ها را برای نمایش آثار مستند و کوتاه اختصاص ندادند!

به گزارش خبرنگار سینماپرس دست اندرکاران جشنواره که از عدم استقبال و حضور اهالی رسانه در دو روز منتهی به برگزاری مراسم اختتامیه آگاهی داشتند در اقدامی عجیب از مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دعوت کردند تا در این روز خلوت به سینمای رسانه ها بیاید و بازدیدی از آن مکان داشته باشد!

کیانوش جهانپور که بعدازظهر سه شنبه ۲۱ بهمن در سینمای رسانه ها حاضر شده و با خلوتی زیاد آنجا مواجه شده بود در گفتگویی با ستاد خبری جشنواره اظهار داشت: «این دوره جشنواره فیلم فجر جز در مواردی محدود مطابق با پروتکل‌ها و شیوه‌نامه‌های  وزارت بهداشت برگزار شد و باید از این بابت،  از دست‌اندرکاران جشنواره تشکر کرد.»

این در حالی است که اگر ایشان در روزهای آغازین جشنواره به برج میلاد می آمدند و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی را می دیدند قطعا هیچ تشکری از دست اندرکاران جشنواره سی و نهم که احتمالا عاملی برای گسترش ویروس منحوس کرونا هستند، نداشتند!

اما علاوه بر این اتفاقات دهمین روز جشنواره شاهد افشاگری های گسترده ای از پشت پرده انتخاب های تعجب برانگیز هیأت داوران این رویداد سینمایی بود. داورانی که عملکردشان به شدت با نقدهای تندی از سوی سینماگران، اهالی رسانه و منتقدان روبرو شده است.

شهرام خرازی ها منتقد سینما در این باره نوشت: «اسم چه کسانی دقیقه نود از لیست نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر حذف شد؟ اولین نفر هدیه تهرانی بود که به خاطر بازی خوبش در فیلم «بی همه چیز» روی اسمش خط کشیده شد. اسم او از همان آغاز جشنواره در لیست نامزدها بود بعد گفتند چون نقش زنی را بازی کرده که مسأله دار بوده نباید کاندیدش کنیم چون با این کار نقش بیشتر مطرح می شود و به چشم می آید. سحر دولتشاهی نفر بعدی بود که به خاطر بازی در فیلم «خط فرضی» اسمش را در لیست نامزدها نوشته بودند اما بعدا به علت تعدد نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن مجبور شدند اسمش را از لیست خارج کنند. بهرام رادان هم به همین علت نامزد نشد. هوتن شکیبا برای فیلم های «ابلق» و «تی تی» مثل هدیه تهرانی از همان اول نامزد دریافت سیمرغ بود اما در دقیقه نود اسمش را از لیست درآوردند. شنیده می شود که سر اسم این دو هنرپیشه در فهرست سیمرغ ها اختلاف نظر بوده و با فشارهایی از بیرون حذف شده اند. لیلا حاتمی اولین بازیگری بود که اسمش به خاطر بازی در فیلم «قاتل و وحشی» وارد لیست سیمرغی ها شده بود اما وقتی این فیلم برای همیشه توقیف شد اسمش به ناگزیر خط خورد. بازیگران فیلم «ابلق» شامل الناز شاکردوست، گیتی معینی و گلاره عباسی که اکنون اسمشان در فهرست کاندیداها است با کلی اختلاف آرا و تناقض در نظرات هیأت داوران نامزد شدند و از ابتدا نام هیچ کدامشان در فهرست بازیگران سیمرغی نبود.»

از سوی دیگر گیتی معینی بازیگر پیشکسوت سینما نیز یک شب مانده به اختتامیه جشنواره در صفحه اینستاگرامش نوشت: «کوله بارم را بسته ام، منتظر تغییر بودم که نشد. از بعضیا سکوت خواستم زیادی حرف زدند و از بعضیا توقع گفتن داشتم که لب فرو بستند، این دیار از آن خودتان، خدا نگهدار!‌ فقط می دانم به آخر خط رسیدم!»

اما در فضای مجازی حواشی بسیار زیادی شکل گرفت و موارد عجیب بسیاری از حاشیه‌ های انتخاب‌ های هیأت داوری و کنار گذاشتن یک بازیگر زن، تا مراجعه یک کارگردان به محل حضور داوران و همچنین فشارهای بیرونی برای تغییر آرای سیمرغ بلورین بهترین فیلم مردمی شنیده شد.

بسیاری از اهالی رسانه و سینماگران با انتقاد از دورهمی ۱۰ روزه جشنواره فیلم فجر این رویداد را بدترین دوره ۳۹ ساله جشنواره برشمردند و تأکید کردند یکایک مسئولان برگزارکننده این رویداد دست در دست هم دادند تا اوضاع سینما و جشنواره به بحرانی ترین شکل ممکن بدل شود و اعتبار این رویداد زیر سوأل برود.

معین احمدیان روزنامه نگار نیز با انتقاد شدید از شوآف برگزارکنندگان جشنواره نوشت: «کل بیننده های جشنواره فیلم فجر امسال ۱۱۲ هزار و ۲۱۳ نفر بیننده بود؛ ده روز هیاهو اندازه یک بازی تو استادیوم آزادی تماشاچی نداشت. سینما بدون مردم=مرگ!»

یکی از کانال های تلگرامی نیز نوشت: «شوک بزرگ آرای مردمی جشنواره فجر؛ رشد ۶۰۰ رأی یک فیلم در چهل دقیقه! در آخرین دقایق رأی گیری مردمی جشنواره فجر اتفاقات عجیبی در سامانه سمفا رخ داد که سوألات بسیاری به وجود آورده است. تنها در چهل دقیقه ۶۰۰ رأی به یکی از فیلم های امسال اضافه شده که شائبه تقلب در آرای مردمی امسال را ایجاد کرده است.»

از سوی دیگر یکی از عکاسان باسابقه سینمای ایران که مایل نبود نامش فاش بشود به خبرنگار سینماپرس گفت: اکران ۲ فیلمی که در بخش تبلیغات سینمای ایران کاندید شده اند در حد یک نمایش خصوصی بوده و از این رو حضور این فیلم ها در لیست کاندیداها غیر قانونی است. وی همچنین نبودن دبیر مشخص در بخش تبلیغات و نداشتن فضا و گالری برای ارائه آثار در چند سال اخیر و بسنده کردن به یک راهرو در گوشه ای از سینمای رسانه ها که مردم عادی از دسترسی به آن عاجز هستند را از جمله مشکلات این بخش برشمرد.

وی تأکید کرد: طبق قانون جشنواره فیلم فجر تنها عکس هایی می توانند در مسابقه شرکت کنند که قبلا به اکران عمومی رسیده باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.