چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸

اختتامیه سی و نهمین جشنواره فجر؛

سیمرغ ها به پرواز در آمدند/ رضا عطاران و رویا افشار بهترین بازیگران جشنواره/ سیمرغ بهترین فیلم و کارگردانی برای «یدو»

رویا افشار در مراسم اختتامیه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: آیین اختتامیه سی ونهمین جشنواره فیلم فجر شامگاه ۲۲ بهمن ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان سینمایی و پیروز حناچی شهردار تهران برپا شد. بر اساس شواهد سالن سرشار از جمعیت ورعایت پروتکل های بهداشتی نادیده گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس اولین بخش اهدای جوایز جشنواره به بخش تبلیغات اختصاص داشت.

سیمرغ بلورین بهترین عکس به سحاب زری‌باف برای فیلم  «خورشید» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین پوستر به وحید عبدالحسینی برای فیلم «هفت و نیم» تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین آنونس و تیزر به حمید نجفی‌راد برای فیلم «شنای پروانه» اهدا شد.

در بخش بعدی این مراسم جایزه‌ فیلم‌های کوتاه و مستند با حضور دوران اهدا شد.  

در بخش بهترین فیلم کوتاه، فیلم «وضعیت اورژانسی» به کارگردانی مریم اسمی‌خانی برنده سیمرغ بلورین شد.

جایزه بهترین فیلم مستند هم به تقی امیرانی برای ساخت فیلم «کودتای ۵۳ » تعلق گرفت.

حسام اسلامی مستندساز که پخش کننده فیلم در ایران است، از طرف او متنی قرائت کرد که نوشته بود : این فیلم مهم ترین فیلم زندگی من است و ساخت آن ۱۱ سال کلید خورد. من در ایران عاشق سینما شدم و این فیلم ادای دین بهبه هم سینما و سرزمینم است. او فیلمش را به مستندسازان ایران و در ادامه به محمد مصدق تقدیم کرد.

برندگان سودای سیمرغ این دوره از جشنواره توسط محمد احسانی، ساره بیات، مرتضی پورصمدی، بهرام توکلی، نیما جاویدی، سیدجمال ساداتیان و مصطفی کیایی انتخاب و داوری شده‌اند به این ترتیب است: 

سیمرغ بخش «بهترین جلوه‌های ویژه» به ایمان کرمیان برای فیلم «تک تیرانداز» تعلق گرفت.

کرمیان گفت: من سال‌هادر سینما دستیار بودم و حضور در صحنه یکی از آرزوهایم بود. این سومین جایزه من است. تولد مصطفی کیایی را تبریک می‌گویم و  دست پدر و مادرم را می‌بوسم و از همسر و دخترم تشکر می‌کنم.

در ادامه سیمرغ بلورین بخش «بهترین جلوه‌های بصری» به فرید ناظر فصیحی برای فیلم «ابلق» رسید.

ناظر فصیحی، طی سخنانی بیان کرد: از هیات داوران ممنونم که من را شایسته دریافت جایزه دانستند و از خانواده فیلم «ابلق» و تیمی که همدلانه کنار من بودند و همینطور خانواده‌ام تشکر می‌کنم. او جایزه خود را به همسرش تقدیم کرد.

سیمرغ بلورین «بهترین طراحی لباس» به مارال جیرانی برای فیلم «بی همه چیز» تعلق گرفت.

جیرانی، گفت: از هیات داوران تشکر می‌کنم این اولین جایزه حرفه‌ای من است و خوشحالم که برای «بی‌همه چیز» این جایزه را گرفتم.

سیمرغ بلورین «بهترین چهره‌پردازی» به ایمان امیدواری برای فیلم «ابلق» اهدا شد.

سیمرغ بلورین «بهترین طراحی لباس» به مارال جیرانی برای فیلم «بی همه چیز» تعلق گرفت.

جیرانی، گفت: از هیات داوران تشکر می‌کنم این اولین جایزه حرفه‌ای من است و خوشحالم که برای «بی‌همه چیز» این جایزه را گرفتم.

سیمرغ بلورین در بخش «بهترین طراحی صحنه» به سهیل دانش اشراقی برای فیلم «روزی روزگاری آبادان» اهدا شد.

سهیل دانش اشراقی نیز طی سخنانی بیان کرد:خوشحالم که از ایران نرفتم چون رفتن همیشه چاره رفتن نیست. از حمیدرضا آذرنگ، علی اوجی و دستیارانم تشکر می‌کنم. همچنین از آقای طباطبایی‌نژاد و هیات داوران نیز کمال تشکر را دارم.

سیمرغ بلورین در بخش «بهترین صدابرداری» به رشید دانشمند برای فیلم «یدو» رسید.

دانشمند، طی سخنانی بیان کرد: از هیات داوران و عوامل فیلم تشکر می‌کنم. تنها ثروت من در این دنیا خانواده‌ام هستند و با افتخار جایزه‌ام را به آنان تقدیم می‌کنم.

سیمرغ بلورین در بخش «بهترین صداگذاری» به امیرحسین قاسمی برای فیلم «یدو» تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین در بخش «بهترین موسیقی متن» به حامد ثابت برای فیلم «بی‌همه‌چیز» اهدا شد.

حامد ثابت ضمن تشکر از هیات داوران و تهیه کننده و کارگردان این فیلم جایزه خود را به نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران تقدیم کرد.

سید محمد مهدی طباطبایی‌نژاد، دبیر جشنواره و حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی نیز برای اهدای جوایز به روی صحنه آمدند.

در این بخش نوبت به اهدای سیمرغ بلورین بهترین تدوین رسید که هیات داوران سیمرغ این بخش را به عماد خدابخش برای فیلم «بی همه چیز» اهدا کردند.

خدابخش ضمن تشکر از اساتید خود جایزه را به پدرش اهدا کرد که در سخت‌ترین شرایط همراه او بود و از او همانند کاراکتر فیلم «تی تی» آیدا پناهنده خواسته است که آدم خوبی باشد.

دیپلم افتخار در بخش «بهترین فیلمبرداری» به محمد رسولی برای فیلم «زالاوا» رسید. رسولی، گفت: از هیات داوران، ارسلان امیری، عوامل فیلم و یک نفر دیگر تشکر می‌کنم.

مرتضی نجفی نیز برای فیلم‌های «روشن» و «یدو» برنده سیمرغ بلورین در بخش «بهترین فیلمبرداری» شد.

سیمرغ بلورین در بخش «بهترین بازیگر نقش مکمل مرد» به پوریا رحیمی سام، برای فیلم «زالاوا» اهدا شد.

رحیمی سام ضمن تشکر از هیات داوران گفت: احترام ویژه به نامزدهای این بخش دارم و خوشحالم که این جایزه به من رسید، از عوامل فیلم شریف «زالاوا» ممنونم و ارسلان امیری که سال‌هاست او را می‌شناسم. من به نمایندگی از تمام بازیگران این فیلم اینجا  هستم. چهارده سال پیش در  همین روز پدرم را از دست دادم و در آن زمان نتوانستم در مراسم خاکسپاری‌اش باشم، چهارده سال است که منتظر این روز هستم و حالا این جایزه را با خود به خانه می‌برم.

سیمرغ بلورین در بخش «بهترین بازیگر نقش مکمل زن» به گلاره عباسی برای فیلم «ابلق» تعلق گرفت.

عباسی بیان کرد: خوشحالم که در جمع صمیمی و دوستانه این جایزه را میگیرم و از هیات داوران و نرگس آبیار تشکر می‌کنم که به من دراین مدت اعتماد کرد. از خانواده فیلم «ابلق» تشکر می‌کنم و ممنونم از همگی. پیش از این که اینجا بیایم پدرم گفت اگر جایزه گرفتی از ما تشکر نکن، از آن‌جایی که هیچ‌وقت دختر حرف ‌گوش کنی نبودم، این بار نیز جایزه را به پدر و مادرم تقدیم می‌کنم.

سیمرغ بلورین در بخش «بهترین بازیگر نقش اصلی مرد» به رضا عطاران برای فیلم «روشن» رسید.

عطاران ضمن تشکر از هیات داوران افزود: به روح‌الله حجازی بابت فیلم خوبش و انتخاب من تبریک می‌گویم. دوست دارم از عوامل فیلم «شیشلیک» هم تشکر کنم. امیدوارم برای هر شهر یک آمپول‌زن نداشته باشیم و تزریق واکسیناسیون سراسری هرچه سریع‌تر انجام شود تا این بیماری ریشه کن شود.

دیپلم افتخار در بخش «بهترین بازیگر نقش اصلی زن»، به ستاره پسیانی برای نقش‌آفرینی در فیلم «یدو» اهدا شد.

پسیانی، گفت: خیلی خوشحالم که اینجا هستم و از هیات داوران و گروه فیلم «یدو» سپاس‌گزار هستم. از پدر و مادرم که من را با دنیای هنر و زندگی کردن در این قاب جادویی آشنا کردند، ممنونم.

در ادامه سیمرغ بلورین این بخش توسط محمدمهدی طباطبایی‌نژاد به رویا افشار برای بازی در فیلم «مامان» اهدا شد.

دیپلم افتخار در بخش «بهترین کارگردانی فیلم اول» به حسین دارابی کارگردان فیلم «مصلحت» تعلق گرفت.

دارابی طی سخنانی بیان کرد: از هیات داوران تشکر می‌کنم و خدارا شاکرم که از بچگی کنار من بوده و به حضرت ولیعصر (عج) سلام می‌کنم و از عوامل فیلم، خانواده، همسر و دو فرزندم تشکر می‌کنم.

در ادامه سیمرغ بلورین «بهترین کارگردانی فیلم اول» به ارسلان امیری برای فیلم «زالاوا» اهدا شد.

سیمرغ بلورین در بخش «بهترین فیلم‌نامه اقتباسی» به محسن قرایی و محمد داوودی برای فیلم «بی‌همه‌چیز» رسید.
قرایی  از هیات داوران و عوامل فیلم تشکر کرد.

در ادامه محمد داوودی کفت: امسال سال سختی برای سینما بود و امشب جای خالی مردم را بیش از هر زمان دیگری حس کردیم. امیدوارم هرچه سریع‌تر از این ویروس نکبت رها شویم. از عوامل کار تشکر می‌کنم به بازیگران فیلم می‌گویم، که در جان و دل مردم همیشه ماندگار هستید.

سیمرغ بلورین در بخش «بهترین فیلم‌نامه» به آیدا پناهنده، تهمینه بهرام و ارسلان امیری برای فیلم «زالاوا» رسید.

تهمینه بهرام یکی از نویسندگان فیلمنامه، گفت: از ارسلان امیری بابت اعتمادشان ممنونم. حالا که سیمرغ بهترین فیلمنامه در دستم است نمی‌توانم از فیلمنامه «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده یاد نکنم.

ارسلان امیری، به زبان کردی صحبت کرد وادامه داد: این فیلم در کردستان ساخته شده و جایزه را به مردم کردستان تقدیم می‌کنم.

سید عباس صالحی، وزیر ارشاد برای اهدای سیمرغ در بخش جایزه ویژه هیات داوران به روی صحنه آمد و جایزه این بخش به محسن قرائی برای فیلم «بی‌همه‌چیز» تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بخش «بهترین کارگردانی» نیز  به مهدی جعفری برای فیلم «یدو» تعلق گرفت.

مهدی جعفری، گفت: به مردم خون‌گرم و مدافع آبادان ادای دین می‌کنم. این آثار بخشی از هویت سینمای ایران هستند و به نظرم هر سیمرغی که اینجا داده می‌شود، یک گروه پشت آن ایستاده است، از همه عوامل فیلمم سپاس‌گزارم.

سیمرغ بلورین در بخش «بهترین فیلم» به محمدرضا مصباح، تهیه‌کننده فیلم «یدو» رسید.

مصباح به همراه میلاد صویلاوی بازیگر کار به روی صحنه آمد و ضمن ادای دین به فیلم «باشو غریبه کوچک» گفت: به روح بزرگ شهدای امنیت و سلامت سلام می‌فرستم. افتخار می‌کنم در رقابتی حاضر بودم که فیلم‌های ارزشمندی در آن حضور داشتند. دوست داشتم گروه سازنده فیلم برای دریافت این سیمرغ روی صحنه حضور داشتند که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی این امکان فراهم نشد. از «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» و «بنیاد سینمایی فارابی» تشکر می‌کنم.

او ادامه داد: «یدو» سخت‌ترین و متفاوت‌ترین کار من بود و همه عوامل جهادمندانه پای این کار ایستادند. امیدوارم ساخته شدن این قبیل فیلم‌ها بتواند به بهتر شدن وضعیت معیشت  مردم خوزستان کمک کند. ما در بخش‌های زیادی نامزد شدیم اما نامزدی میلاد صویلاوی برای ما افتخار بود، چرا که استعدادی جدید را به سینمای ایران معرفی کرد.

سیمرغ زرین جشنواره فیلم فجر با گرامیداشت یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به علی غفاری و ابراهیم اصغری، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «تک تیرانداز» اهدا شد.

ابراهیم اصغری، گفت: از خانواده عبدالرسول زرین تشکر می‌کنم که به ما اجازه دادند درباره زندگی این شهید بزرگوار فیلم بسازم، از خانواده و عوامل کار هم ممنون هستم. هیات داوران بیش از تماشای این فیلم، آن را شنید و من بسیار از این بابت خوشحالم.

علی غفاری نیز اظهار کرد: از مدیران و مسئولان مربوطه تقاضا دارم که فیلم‌های دفاع مقدس را بیشتر دریابند و کمک کنند.
منوچهر شاهسواری، مدیر عامل خانه سینما برای اهدا سیمرغ «بهترین فیلم از نگاه تماشاگران» به روی صحنه آمد.

در این بخش، فیلم‌های «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان و فیلم «بی همه چیز» محسن قرایی در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند و  سیمرغ بلورین، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به «ابلق» ساخته نرگس آبیار تعلق گرفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.