یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰

جایگاه «پدر» در سینمای ایران/۲

شرکا: عنصر خانواده در فیلمفارسی ها بسیار آشناتر و سنتی تر از خانواده هایی است که امروزه در آثار سینمایی شاهدش هستیم/ سینمای امروز ایران تلخ و غمگین است!

آنتونیا شرکا

سینماپرس: آنتونیا شرکا منتقد سینما و مدرس دانشگاه در خصوص جایگاه «پدر» در سینمای ایران گفت: تغییرات وضعیت اقتصادی و به دنبال آن مشکلات معیشتی که در سال های اخیر ایجاد شده طبیعتا خانواده ها را از شکل سنتی و آشنای خود دور کرده است؛ در واقع ما طی سال های اخیر تغییر و تحول نقش خانواده و جایگاه پدر در فیلم های سینمایی ایران را به صورت واضح مشاهده می کنیم به نحوی که می توان گفت عنصر خانواده در فیلمفارسی ها بسیار آشناتر و سنتی تر از خانواده هایی است که امروزه در آثار سینمایی شاهدش هستیم!

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما نباید مسأله مشکلات شدید اقتصادی در جامعه را نادیده بگیریم چرا که معضلات اقتصادی مناسبات خانوادگی را به شدت دچار تحول کرده اند. مرد امروز در خانواده قدرت گذشته اش را ندارد و به همین دلیل در فیلم ها نیز تصویری ضعیف تر از مردان به تصویر کشیده می شود.

وی ادامه داد: متأسفانه مشکلات اقتصادی باعث شده تا بسیاری از ارزش هایی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ترویج می شد از بین برود. به عنوان مثال امروزه تمایل کمتری برای تشکیل خانواده در سطح جامعه دیده می شود که این امر به سینما نیز تسری پیدا کرده است. البته همچنان در آثار تلویزیونی نگاه رسمی بیشتر حاکم است اما به طور کل آنچه مهم است اینکه اغلب فیلمسازان تمایل دارند به جای پرداختن به هویت و بنیان خانواده، بیشتر خانواده های بحران زده و مشکلات و معضلات بین زوجین را به تصویر بکشند و موضوعات مبتلا به خانوادگی را بازنمایی کنند.

مترجم کتاب «سالواتوره جولیانو» خاطرنشان کرد: متأسفانه ما در سینمای ایران به درجه ای نرسیده ایم که تنوع زندگی شهری امروزی را نشان دهیم و خیلی راه داریم برای اینکه بتوانیم به این بازنمایی برسیم که حق مطلب را در ایران امروز را نشان دهد.

شرکا سپس با تأکید بر اینکه سینمای امروز ایران تلخ و غمگین است تصریح کرد: این باعث تأسف است که به ندرت پیش می آید فیلمی ساخته شود تا شادی ها و شیرینی ها و خوشبختی ها را نشان دهد. ما رسماً در سینمای ایران فیلم شاد نداریم. اصولاً سینماگران فرض را بر این می گذارند که وقتی مخاطب فیلمی را می بیند مشکلات متعدد جلوی چشم هایش رژه بروند. ما در سینمای ایران بیشتر دنبال یک اتفاق و خیانت و جدایی و دعوا هستیم و در چنین چشم اندازی نمی توانیم خانواده ها را به عنوان الگو نشان دهیم.

این منتقد سینما متذکر شد: از هر رو پرداختن به مسأله مهم خانواده و جایگاه پدر در آثار سینمایی بسیار مهم است و ما نباید نقش مهم سینما و به طور کل رسانه های تصویری را در این خصوص نادیده بگیریم.

وی در پایان این گفتگو از زنده یاد محمدعلی کشاورز برای بازی در سریال تلویزیونی «پدر سالار» به عنوان فردی یاد کرد که تصویری ماندگار از یک پدر ایرانی را به تصویر کشیده است و در این باره اظهار داشت: البته خوشبختانه ما مردان ماندگار زیادی در سینما داریم که از جمله آن ها می توان به علی نصیریان برای بازی در فیلم سینمایی «بوی پیراهن یوسف» اشاره کرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.