دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳

جایگاه «پدر» در سینمای ایران/۳

طالبی زاده: «پدر»های این روزهای سینما، شبکه نمایش خانگی و گاه تلویزیون یا فقط به ماشین پولسازی تبدیل شده‏ اند و یا اهل خیانت هستند!

سارا طالبی زاده

سینماپرس: سارا طالبی زاده دبیر فرهنگی روزنامه حمایت در آستانه میلاد باسعادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) و روز پدر در خصوص جایگاه «پدر» در سینمای ایران گفت: باعث تأسف است که «پدر»های این روزهای سینما، شبکه نمایش خانگی و گاه تلویزیون یا فقط به ماشین پولسازی تبدیل شده‏ اند و یا اهل خیانت هستند و همه این اتفاقات به دلیل فقدان سیاست گذاری های اصولی در حوزه فرهنگ و هنر و بالاخص سینما است!

این روزنامه نگار در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در دوران پس از انقلاب اسلامی، نقش خانواده چه در سینما و چه در تلویزیون بسیار پررنگ و البته دارای قداست بود. حتی در آثار دفاع مقدس هم که بحث دفاع و رزمندگان با اهمیت بود، سینماگران از نقش خانواده، نوع تربیت خانوادگی و احترام به والدین غافل نبودند.

وی ادامه داد: در دهه ۷۰ هم با وجود آنکه سینمای تجاری رونق یافت و داستان‌های عاشقانه جای خود را باز کرد، اما باز هم نقش خانواده غیرقابل انکار بود. اما از دهه ۸۰ به قول آرش خوشخو، نوعی واگرایی در تصویر خانواده در سینمای ایران به‌وجود آمد. در این روند ادامه دار، شاهد خانواده‌ های در هم شکسته و مردان و زنانی بودیم که مدام از هم دورتر و دورتر می‌شدند و حتی نقشی برای حرمت به بزرگترها به ویژه والدین وجود نداشت تا به جایی رسیدیم که می توان اذعان کرد امروز تصویر  «پدر» در سینمای‌ ما به‌طور کامل مخدوش شده و دیگر از  «پدر خوب»  خبری نیست.

طالبی زاده با بیان اینکه نگاهی گذرا به آثار حتی منتخب جشنواره‌های سینمایی فجر کاملاً بیانگر این مدعاست که سینمای خانوادگی آنطور که باید بتواند احساس همبستگی، اتحاد و خوشبختی را در میان مخاطبان به وجود آورده، رنگ باخته و دیگر اثری ندارد تصریح کرد: البته شاید بتوان اذعان کرد که شرایط اجتماعی و اقتصادی سبب سوق سینماگران ما را به این سمت و سو شده و البته از تحسین‌ های جشنواره‌ های خارجی برای تصویری از «ایران» بی هویت و بی‌فرهنگ و به دور از احترام هم نباید غافل شد!

وی متذکر شد: در کنار همه موارد گفته شده باید به این مورد هم اشاره کرد که ضعف در سیاست گذاری‌های فرهنگی در کنار فضای مجازی که این روزها سبب بی‌تفاوتی در خانواده‌ها، فقدان تعامل و گفتگو در آنها و در یک کلام «دوری» شده، نیز بی‌تاثیر نیست.

طالبی زاده یادآور شد: این روزها دیگر بر پرده سینماها از عشق پدرانه «خواهران غریب» اثری نیست، از استیصال پدر «رنگ خدا» هم اثری نمی‌بینیم. حتی پدر «روسری آبی» هم خودخواه شده واموالش را برای خود می‌خواهد. پدر «بوی پیراهن یوسف»  هم دنبال نشان پسر نمی‌ گردد!

این روزنامه نگار در پایان این گفتگو افزود: در تلویزیون هم وضعیت خیلی بهتر نیست؛ از ابهت «پدرسالار» دیگر نشانی نمی بینیم؛ «خانه سبز» پدرانی از جنس بلور با آن همه مهربانی و دلسوزی ندارد و خیلی «پدران» دیگر که چون  «مادر» علی حاتمی که «دیگر جان ندارد...» خاطره تصویری ما شده‌ اند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.