شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶

«ﺗﺠﺎﻫﻞ ﺍﻟﻌﺎﺭﻑ» به سبک رسانه ملی؛

فرار «سیم آخر» شبکه سه سیما از اتهام کپی کاری از تلویزیون رژیم‌صهیونیستی!

برنامه«سیم آخر»

تنها چند روز بعد از آنکه مشخص شد مسابقه «سیم آخر» شبکه ۳ سیما کپی شده از یک مسابقه تلویزیون رژیم‌صهیونیستی است، رضا رشیدپور مجری «سیم آخر» در میان اجرای این مسابقه پاسخ استهزاآمیزی به این ماجرا داد و کپی‌کاری در ساخت مسابقه «سیم آخر» را تکذیب کرد.

به گزارش سینماپرس، در دوره‌ای که مرتضی میرباقری معاون سیما بود و مسابقه استعدادیابی «عصرجدید» به تازگی روی آنتن شبکه ۳ رفته بود، معاون وقت سیما در پاسخ به سؤالی درباره کپی بودن «عصر جدید» از مسابقه معروف «امریکن گات تلنت» با دفاع از ساخت آن مسابقه، این کار را نه کپی‌کاری بلکه بومی‌سازی یک برنامه موفق عنوان کرد. این توجیه می‌توانست در جای خودش درست باشد، زیرا نمونه‌های مشابه «امریکن گات تلنت» در اغلب کشورها ساخته شده و الگوی تقریباً یکسانی در استعدادیابی شکل گرفته است. سازندگان «عصر جدید» نیز چندان روی اصالت برنامه و ایده ساخت آن پافشاری نداشته و جای آن تلاش کرده‌اند همان «بومی‌سازی» برنامه‌ای موفق را در پیش بگیرند.

در مقابل رشیدپور در دفاع از برنامه «سیم آخر» که در جزئیات کار هم کپی شده است، به جای قبول اشتباه (اگر بشود نام آن را اشتباه گذاشت) با فرار رو به جلو و سعی در فرافکنی روش غلطی را در پیش گرفته است.
مسابقه «سیم آخر» که ابتدا «بمب» نام داشت، از مسابقه‌ای اسرائیلی به نام «Boom» (همان صدای انفجار بمب) کپی شده است. سازندگان این برنامه هم در ابتدا نزدیک‌ترین نام ممکن را برای آن انتخاب کردند که در نهایت با تغییر آن به «سیم آخر» تلاش شد این شباهت کمتر شود. در این مسابقه یک بمب ساعتی وجود دارد که شرکت‌کننده باید بر اساس پاسخی که به سؤال‌ها می‌دهد، سیم مربوط به پاسخ درست را قطع کند و در صورت اشتباه، بمب عمل می‌کند و رنگ بر سر و صورت شرکت‌کننده می‌پاشد. گویا ایده این برنامه اسرائیلی تا به حال به چند کشور در قالب حق کپی رایت واگذار شده است، اما رشیدپور این برنامه را کپی کرده که با واکنش مجری برنامه «Boom» مواجه شده است و او ابراز امیدواری کرده این کار تنش‌ها بین ایران و اسرائیل را کاهش دهد! اما رشیدپور ترجیح می‌دهد با تمسخر لو رفتن کپی‌کاری انجام شده به شعور مخاطب تلویزیون توهین کند.

رسانه‌های ایران هفته گذشته گزارشی را به نقل از تایمز اسرائیل منتشر کردند که در آن این رسانه رژیم صهیونیستی با انتشار گزارشی پخش مسابقه تلویزیونی «سیم آخر» را تقلیدی از مسابقه اصلی «بوم» (Boom) دانست که در سال ۲۰۱۴ از کانال۱۲ تلویزیون اسرائیل پخش می‌شد.

*جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.