یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷

غلامرضا منتظری، نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:

حمایت از شبکه های برون مرزی صداوسیما حائز اهمیت است/به دنیال تقویت بودجه شبکه های برون مرزی هستیم

غلامرضا منتظری

سینماپرس: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهادات متعددی را در راستای حمایت بودجه ای از شبکه‌های برون مرزی صداوسیما تهیه کرده ایم که امیدواریم در صحن علنی مجلس به تصویب برسد

به گزارش سینماپرس، موضوع افزایش بودجه شبکه های برون مرزی از جمله موضوعات مهمی است که در کنار بودجه کلی سازمان صداوسیما خیلی به آن توجه نمی شود. موضوع گسترش شبکه های برون مرزی و حمایت از آنها از جایی اهمیت بیشتری به خود می گیرد که در سال جاری شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست اوایل خرداد پخش شبکه الکوثر را به بهانه بدهی‌های انباشته سازمان صداوسیما به این شرکت ارائه خدمات ماهواره‌ای قطع کرد. بعد از آن نیز رادیو دری افغانستان به تعطیلی کشیده شد و در همان مقطع «پیمان جبلی» معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما در گفت و گویی با فارس اشاره کرد که: من متاسفم که ظاهرا در کشور مسئولان و نهادهایی که مسئول تامین بودجه صداوسیما و به ویژه مسئول تامین ارزی صداوسیما هستند، یا متوجه فجایعی که اتفاق می افتد، نیستند یا برایشان اهمیت ندارد و در هر دو صورت ما روز به روز بی دفاع تر می شویم در مقابل تبلیغات دشمنان و زمینه چینی که در افکار عمومی منطقه و جهان علیه ما می کنند و اینکه فرصت معرفی ظرفیت های ایران به خارج از کشور را از دست می دهیم. ما این مشکل را در مورد بقیه شبکه هایمان هم داریم و به همین روال پیش برود، انتظار داریم که طی روزها و هفته های آینده شبکه های مهم ما مثل پرس تی وی، العالم، آی فیلم انگلیسی و عربی نیز از روی ماهواره حذف خواهند شد. برای من قابل فهم نیست که به چه دلیل و با چه استدلالی این بی توجهی و سهل انگاری صورت می گیرد.

وی ادامه داد: ما فکر می کردیم که بعد از عملی شدن قطع شبکه الکوثر و توضیح درمورد اهمیت تبلیغات بین المللی جمهوری اسلامی، توجهی به این مشکل بشود اما متاسفانه مسئولان تا الان هیچ توجهی نداشته اند و آن شبه ای که در ذهن ما بود که چه بسا این بی توجهی تعمدی باشد و شائبه اینکه اهداف دیگری در نظر هست که با قطع شبکه های بین المللی بر سازمان صداوسیما فشار وارد شود، روز به روز در حال پررنگ تر شدن است. با وجود اینکه در طول دو هفته اخیر کارشناسان بسیاری در این باره اظهار نظر داشته اند و تاسف خورده اند از اینکه چرا باید شبکه های برون مرزی ایران قطع بشود اما باز هم این روند ادامه پیدا کرده و هیچ اتفاق خاصی نیافتاده است.

وی با بیان اینکه اگر مسئولان با همین روند و سهل انگاری، سیاسی کاری و تعمد بخواهند کار پشتیبانی از شبکه های برون مرزی صداوسیما را پیش ببرند، ما در آینده نزدیک هیچ سهمی از تبلیغات بین المللی در جهان نخواهیم داشت، گفت: با این شیوه روز به روز بی دفاع تر خواهیم شد و ظرفیت های موجود را هم از دست خواهیم داد و باید قضاوت آن را بر محکمه افکار عمومی بگذاریم که مسئولان را مورد پرسش قرار دهند که به چه دلیل این سیاست غلط در مورد صداوسیما ادامه دارد؟ با توجه به شرایط و محدودیت‌های کشور صرفه جویی بزرگی در شبکه‌های برون مرزی داشته ایم.
وی گفت: تبدیل هزینه‌های ارزی به ریالی از جمله صرفه جویی‌ها در شبکه‌های برون مرزی صدا و سیما، به علت درک شرایط کنونی کشور بوده است.

اما هرچند موضوع تعطیلی شبکه ها به طور موقت حل شد، اما کمبود بودجه شبکه های برون مرزی مشکلی است که هنوز حل نشده است. در همین رابطه با «غلامرضا منتظری» نماینده مردم گرگان و آق آقلا در مجلس یازدهم شورای اسلامی و نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و ناظر مجلس شورای اسلامی در هیئت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری ها گفت و گو کردیم.

**آقای منتظری به نظر شما چرا افزایش بودجه شبکه های برون مرزی در اولویت قرار دارد؟

-ببینید. جایگاه شبکه های برون مرزی بسیار ویژه است. در حقیقت شبکه‌های برون‌مرزی رسانه ملی مسئولیت بسیار سنگین و خطیری را بر عهده دارند و اگر متولیان، چه در مجلس و چه در دولت چتر حمایتشان را از این شبکه ها، متناسب با ماموریت‌های پیش بینی شده آنها، نگسترانند، واقعاً نمی‌توانیم انتظار نقش آفرینی بزرگی از این شبکه‌ها داشته باشیم.

به واقع در یک الی دو سال اخیر دوستان ما در شبکه های برون مرزی صداوسیما نسبت به کمبود بودجه خود گلایه‌مند بوده اند و ما معتقدیم که باید گام اول را در حمایت از  شبکه های برون مرزی بلند برداریم. البته حمایت بودجه ای از شبکه های برون مرزی مد نظر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بوده است. بنا بر این تلاش داریم تا پیشنهادات خودمان را در راستای حمایت بودجه ای از شبکه های برون مرزی کشور در صحن علنی مطرح و امیدواریم این پیشنهادات در زمان بررسی بودجه در صحن، مورد موافقت مجلس قرار گیرد.

**در این رابطه نمایندگان مجلس چه برنامه ریزی را انجام داده اند؟

-همان طور که گفتم این موضوع بسیار مهم است و ما هم روی این موضوع کار کرده ایم. پیشنهادات متعددی را در راستای حمایت بودجه ای از شبکه‌های برون مرزی تهیه کرده ایم که امیدواریم در صحن علنی مجلس به تصویب برسد. ما باید دوستی خودمان را در عمل به شبکه های برون مرزی ثابت کنیم. در حقیقت ما باید پیش از هرکاری الزامات نقش‌آفرینی شبکه های برون مرزی صداوسیما را فراهم کنیم و بعد از آن انتظارات خود را بیان کنیم، این در حالی است که ما فعلاً به صورت یک طرفه انتظارات خودمان را از صدا و سیما و به ویژه شبکه‌های برون مرزی آن مطرح می کنیم؛ اما غافل از این هستیم که آیا توانسته ایم الزامات نقش‌آفرینی شبکه های برون مرزی را مد نظر قرار دهیم؟

**این برنامه ریزی ها به دلیل جایگاه ویژه شبکه های برون مرزی است؟

-اهمیت نقش آفرینی شبکه های برون مرزی کشورمان در مواجهه با استکبار رسانه‌ای غرب بر کسی پوشیده نیست. در اهمیت نقش آفرینی شبکه‌های برون‌مرزی رسانه ملی همچون: پرس تی وی، هیسپان تی وی و… هیچ تردیدی وجود ندارد. لذا اگر این شبکه ها نقش خودشان را به خوبی ایفا نکنند، ما نمی توانیم پیام انقلاب اسلامی را در مقیاس ملی و بین المللی صادر و یا بسط و گسترش دهیم. ما در عصر اطلاعات و ارتباطات به سر می بریم و این عصر معروف به عصر رسانه هاست بنابراین با وجود شناخت این عصر دیگر نمی توانیم با شیوه های سنتی و گذشته به گفت و گو، دیالوگ در بین تمدن ها، فرهنگ ها، مذاهب و ادیان مبادرت کنیم.

**فکر می کنید شبکه های برون مرزی چقدر در صدور پیام انقلاب اهمیت دارند؟

-اگر شبکه های برون مرزی ما به خوبی نقش خود را در عرصه بین‌المللی ایفا کنند، هم پیام انقلاب صادر خواهد شد و هم اینکه پاسخی به هجمه ها و  یاوه گویی استکبار رسانه‌ای غرب داده خواهد شد. ما اگر می کوشیم پاسخ محکمی به هجمه های رسانه‌ای دشمنان بدهیم، باید از شبکه‌های برون مرزی صداوسیما حمایت کنیم، چرا که تریبون حمله و شبیخون آنها به ما از طریق رسانه هاست و ما هم باید در این بخش خودمان را مجهز کنیم. شبکه های  رسانه ای معاند غرب بی شمار هستند، ما در این شرایط انتظار داریم با شبکه‌های محدودی که داریم، پاسخگویی یاوه گویی رسانه‌های غربی باشیم، لذا پاسخ به هجمه های دشمن میسر نمی شود مگر اینکه از شبکه های برون مرزی صداوسیما  به درستی حمایت کنیم.

شبکه‌های برون مرزی ایران می توانند در تثبیت شعائر انقلاب اسلامی مفید و موثر باشند، امروز ملت های منطقه و عدالت خواهان جهان و دوستداران آزادی واقعی تشنه عدالت هستند. امروز جمهوری اسلامی ایران ام القرای جهان است و همه نگاه ها به ایران معطوف شده است بنابراین ما تنها می توانیم از طریق شبکه های برون مرزی رسانه ملی ارتباط معنادار خودمان را با این مجموعه ها برقرار کنیم. اهمیت نقش شبکه‌های برون‌مرزی بر هیچ کس پوشیده نیست و نقش  شبکه‌های برون‌مرزی غیر قابل انکار است بنابراین ما باید سعی کنیم لوازم نقش آفرینی شبکه‌های برون‌مرزی را هر چه بیشتر افزایش دهیم.

**وضعیت کنونی شبکه های برون مرزی را چطور ارزیابی می کنید؟

-تقویت بودجه شبکه های برون مرزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. وضع موجود یعنی وضع بودجه شبکه های برون مرزی ما وضع خوبی نیست لذا آنچه که در کمیسیون فرهنگی مجلس اتفاق افتاده این بوده که از این شبکه‌ها حمایت کنیم. البته نمی‌توانیم بگوییم حمایت ما حمایت آرمانی است اما در مقایسه با گذشته تفاوت معناداری دارد. ما حتی زمانی که در این رابطه با دوستان رسانه‌ای گفت و گو می‌کردیم به این نتیجه رسیدیم که پلکان رضایت آنها پیروی این پیشنهادات چند گام ارتقا پیدا کرده است که این مسئله ما را خوشحال می‌کند اما به طور کل باید بگویم اگر ما به همین بودجه اکتفا کردیم، دچار خسران خواهیم شد. ما نباید به اندک افزایش بودجه شبکه‌های برون‌مرزی اکتفا کنیم، در حقیقت قطعا این بودجه و اعتبارات پاسخگوی سطح انتظار ما از شبکه برون مرزی صداوسیما نخواهد بود، زیرا هجمه های رسانه ای علیه ایران فراوان است و باید الزامات مقابله با این حجم ها در شبکه های برون مرزی ایجاد شود.

**در حال حاضر توازن بین اعتبارات و انتظارات شبکه های برون مرزی را منطقی می بینید؟

-ببینید. این نکته خیلی اهمیت دارد و باید این موضوع را بیشتر مورد توجه قرار دهیم. باید بین اعتبارات و انتظارات از شبکه‌های برون مرزی توازن معناداری وجود داشته باشد، البته دوستان ما در شبکه های برون مرزی صداوسیما به واقع ثابت کرده‌اند که همه چیز برای آنها بودجه نیست و با تلاش و کوشش بسیار در این مسیر قدم برداشته اند و با تمام دشواری ها کنار آمده اند. دوستان ما در این شبکه های برون مرزی با احساس مسئولیت و احساس غیرت ملی و دینی تلاش خود را داشته اند و اجازه ندادند تا مشعل این راه خاموش شود لذا اگر بناست این دوستان نقش آفرینی پویا و شاداب و اثربخشی داشته باشند، باید امکانات نقش آفرینی آنها را مهیا کنیم تا دغدغه‌ای در پشت صحنه نداشته باشند.

در این زمینه خوب است که برای شما مثالی بزنم. شما تصور کنید که ما لشکری را به یک خط مقدم اعزام کنیم و به آنها بگوییم عملیات کنند، اما از آنها پشتیبانی نکنیم. قطعاً این لشکر آسیب خواهد دید. این رسانه ها لشکر جنگ نرم هستند، این جنگ فیزیکی نیست و حوزه اندیشه است لذا به هر نسبت که این حوزه  پشتیبانی و حمایت شود این لشکر با دلگرمی بیشتر و با اطمینان بیشتر کار می کند و قطع به یقین می توانند شعاع تأثیر گذاری خود را افزایش دهد.

**فکر می کنید در حال حاضر شبکه های برون مرزی ما توانایی مقابله با شبکه های بی شمار استکبار را دارند؟

-امپریالیسم رسانه‌ای جهان و منطقه و ضرورت مقابله با آن از طریق کانال شبکه‌های برون‌مرزی بسیار مهم است. ما به هیچ وجه از دشمن نمی هراسیم و نباید هم بهراسیم؛ اما دشمن را هم نباید دست کم بگیریم و نباید چشم به روی واقعیت رسانه‌های بیگانه ببندیم چراکه این رسانه ها بی امان به دنبال پمپاژ ناامیدی در جامعه هستند. رسانه های معاند و غربی  شب و روز به دنبال ایجاد تردید در ملت هستند و می کوشند میزان رضایت مردم از حاکمیت را کاهش دهند بنابراین ما نباید این واقعیت را نادیده بگیریم.  ما در جنگ رسانه ای دشمن نمی‌توانیم تماشاگر باشیم، بنابراین باید در این جنگ آستین همت را بالا زده و پاسخ مناسبی به هجمه رسانه‌ای دشمن بدهیم. اگر صرفاً بنشینیم و غم و غصه بخوریم به نظر مشکل حل نخواهد شد.

**در حال حاضر کمبود بودجه شبکه های برون مرزی ایجاد خطر نمی کند؟

-حمایت از شبکه های برون مرزی صداوسیما بی تاثیر نخواهد بود، ما اگر در جایی خطر را احساس می کنیم باید به سرعت به آن عرصه ورود کنیم تا از آن خطر پیشگیری شود. به تردید افکنی رسانه های معاند علیه جامعه ایران هیچ وقت پایانی ندارد و  باید از تردیدهای موجودی که شبکه‌های بیگانه می پراکنند، جلوگیری کنیم چراکه ایجاد تردید نسبت به حاکمیت ایران به سراغ اشخاص و افراد مختلف می‌رود و مرز هم نمی شناسد. رسانه‌های بیگانه مدام در تلاش تردید افکنی در جامعه ایران هستند و ما باید تلاش کنیم با ابزار رسانه از این تحرکات جلوگیری کنیم. از سوی دیگر باید تلاش کنیم برای تبیین سیاست های خودمان برای ملت های دنیا، قلمرو توفیق مان در این بخش، یعنی رسانه های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهیم. حمایت از شبکه های برون مرزی صداوسیما حائز اهمیت است و ما هم به دنیال تقویت بودجه شبکه های برون مرزی هستیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.