شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴

مشکلات سینماگران در آستانه سال نو/۷

علامی: وضعیت به گونه ای است که اگر کسی حق و حقوقش را مطالبه کند دیگر نمی گذارند کار و فعالیت داشته باشد/ چرا شاهسواری برخلاف اساسنامه خانه سینما همچنان مدیرعامل است؟

ناهید علامی

سینماپرس: ناهید علامی بازرس انجمن چهره پردازان سینمای ایران در خصوص مشکلات معیشتی و رفاهی سینماگران در آستانه سال نو گفت: وضعیت در سینما به گونه ای است که اگر کسی حق و حقوقش را مطالبه کند دیگر نمی گذارند کار و فعالیت داشته باشد! این در حالی است که به علت فقدان مدیریت دغدغه مند و باندبازی های فراوان بخشی از هنرمندان مطرح سینما به شغل های کاذبی نظیر دستفروشی روی آورده اند و هیچ کس هم نیست که به فریادشان برسد!

چهره پرداز فیلم سینمایی «پسر مریم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نکته ای که حائز اهمیت است آنکه کرونا علت تمام مشکلات به وجود آمده در زندگی سینماگران نیست! ما سال های سال است که با معضلات جدی در سینمای کشور روبرو هستیم. بنده به عنوان شخصی که سال ها است کار صنفی می کنم می دانم اهالی سینما با چه مشکلات جدی مالی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند.

وی ادامه داد: سال های سال است که مدیران خانه سینما وعده تأمین امنیت شغلی و تأسیس صندوق بیمه بیکاری داده اند، مسأله ای بسیار ساده و پیش پاافتاده که تا به امروز به سرانجام نرسیده است چرا که عده ای نمی خواهند امنیت شغلی برای سینماگران به وجود بیاید چون منافع خود را در خطر می بینند چرا که امروزه همه پروژه ها را قبضه کرده اند!

این سینماگر با بیان اینکه بنده سال ها رئیس انجمن چهره پردازان سینمای ایران بودم و در حال حاضر بازرس این انجمن هستم اظهار داشت: بنده نزدیک به یک سال و نیم است که در جلسات انجمن شرکت نکرده ام چرا که می دانم کسی که تلاش دلسوزانه می کند کارش به جایی نمی رسد؛ کسی که دلسوز است و می خواهد قدم جدی برای صنفش بردارد مجرم می شود اما کسی که متخلف است همیشه در امنیت است چرا که یک مافیای گسترده و پیچیده خانه سینما را احاطه کرده است.

علامی در این باره تصریح کرد: در خانه سینما رسماً به همه می گویند خفه شوید و حرف نزنید. اگر کسی مطالبه حق و حقوقش را بکند نمی گذارند کار بکند اما کسانی که نوکرصفت هستند پرکار هستند و همه جا دیده می شوند. متأسفانه خود اهالی سینما به این نتیجه نرسیده اند که اگر دنبال منافع جمع باشند منافع خودشان هم در آن لحاظ می شود و اغلب دنبال منافع شخصی هستند.

این چهره پرداز با انتقاد از تبعیض های بی شمار در خانه سینما یادآور شد: چرا در سال های اخیر عیدی میلیاردی وزارت ارشاد به عده انگشت شماری اعطا شد و دست اغلب سینماگران از این عیدی خالی ماند؟ مدیران خانه سینما رسماً رفتار تبعیض آمیز با اهالی سینما دارند و تنها به نزدیکان خود رسیدگی می کنند.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: در این بحران کرونا صندوق اعتباری هنرمندان نیز مبلغ یک میلیون و پانصد هزار تومان به سینماگران اختصاص داد اما این مبلغ ناچیز هم نتوانست دردی از سینماگران در این بحران شدید اقتصادی درمان کند؛ اعطای این مبالغ زمانی خوب است که به صورت مستمر و ماهیانه باشد و مدیران سینمایی باید هرچه سریع تر تدبیری اندیشه کنند که مبالغی را به صورت ماهیانه به یکایک اعضای خانه سینما اعطا نمایند.

علامی سپس به برخی تخلف ها در خانه سینما اشاره کرد و گفت: چرا شاهسواری برخلاف اساسنامه خانه سینما همچنان مدیرعامل است؟ چرا مدیران سینمایی رسماً این تخلفات جدی در خانه سینما را می بینند و سکوت کرده اند؟ چرا کسی به فریاد هنرمندان نمی رسد؟ چرا این همه تبعیض آشکار و نهان در خانه سینما دیده نمی شود؟ ما امروزه تنهاتر از همیشه هستیم و هیچ حامی و پشتیبانی نداریم و امیدوارم که مدیران فرهنگی و سینمایی هرچه سریع تر با ورود جدی به معضلات خانه سینما جلوی ادامه بحران در این نهاد صنفی را بگیرند و نگذارند بیش از این حق بخش عمده ای از سینماگران پایمال شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.