دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۷

به بهانه 64 سالگی مهدی هاشمی،

دکتر قریب ،تولدت مبارک...

مهدی هاشمی

امروز 16آذر سال 1389 است، درست 64 سال پیش در شهرستان لنگرود در سال 1325 میر مهدی هاشمی قرمزی که ما او را با نام مهدی هاشمی می شناسیم زاده شد؛

او به تحصیل در رشته هنرهای نمایشی پرداخت و در سال 1352فارغ التحصیل رشته هنرهای دراماتیک از دانشگاه تهران شد. در سال 1348در نمایش داریوش فرهنگ برای نخستین بار به شکل حرفه ای به بازیگری پرداخت و در این سال ها عمر پر بار خود را صرف بازیگری ،کارگردانی و فیلم نامه نویسی در سینما ،تلویزیون و تئاتر کرد .

خانواده او یک خانواده هنرمند هستند، برادرش ناصر هاشمی بازیگر است و همسرش گلاب آدینه و دخترش نورا هاشمی نیز در عرصه بازیگری فعال هستند؛ خاطره بازی های متفاوت و ماندگار این بازیگر توانای ایرانی را در سینما ،تلویزیون و تئاتر که هموراه تحسین شده است در ذهن داریم. او بازیگری است که همواره در کنار کارگردان های بزرگ سینمای ایران چون: بهرام بیضائی،رخشان بنی اعتماد،محسن مخملباف ،کیانوش عیاری به ایفای نقش های متفاوت پرداخته است . 

وی در ده شصت و نیمه اول دهه هفتاد در سینما حضور فعالی داشت و برای نخستین بار در سینما در فیلم"زنده باد" به کارگردانی خسرو سینایی بازی کرد اما بازی در مجموعه تلویزیونی " سلطان شبان" بود که نام این بازیگر توانا را بر سر زبانها انداخت .




هاشمی بخاطر بازی در فیلم "دو فیلم با یک بلیط" سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول جشنواره نهم فیلم فجر را در سال 1369گرفت و در دهه هفتاد باز هم به خاطر بازی در فیلمهای "همسر "و "معجزه خنده "درخشید. بسیاری از منتقدان، سیمرغ بلورین جشنواره دوازدهم فیلم فجر را از آن مهدی هاشمی برای بازی بسیار خوبش در فیلم "همسر" می‌دانستند.

مهدی هاشمی پس از شش سال دوری از سینما، بار دیگر با فیلمی ساخته مسعود کرامتی با نام "روز کارنامه"به سینما بازگشت و با بازی در مجموعه تلویزیونی "هزاران چشم" به کارگردانی کیانوش عیاری بازگشت موفقیت آمیزی هم به تلویزیون داشت که بابازی در مجموعه "روزگار قریب" برای همیشه ماندگار شد .



او در پرونده هنری خود سابقه بازی در مجموعه های تلویزیونی چون:
اشک‌ها و لبخندها (حسن فتحی، 1387_1388)،کارآگاهان (حمید لبخنده، 1386)،روزگار قریب (کیانوش عیاری)(۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶)،هزاران چشم (کیانوش عیاری) (۱۳۸۱)،چراغ جادو (همایون اسعدیان)،سلطان و شبان (داریوش فرهنگ) دارد.
او در سینما در آثاری چون : آلزایمر(نسیان) (احمدرضامعتمدی، ۱۳۸۹)،هیچ (عبدالرضا کاهانی، ۱۳۸۸)،پری دریایی (گلاب آدینه، ۱۳۸۷ )روز کارنامه (مسعود کرامتی، ۱۳۸۱)،بال‌های سپید (مهدی هاشمی و ناصر هاشمی) [کارگردان-فیلمنامه نویس] (۱۳۷۷)،معجزه خنده (یدالله صمدی، ۱۳۷۵)،دیپلمات (داریوش فرهنگ، ۱۳۷۴)،الو! الو! من جوجو ام (مرضیه برومند، ۱۳۷۲)،همسر (مهدی فخیم‌زاده، ۱۳۷۲)،بهترین بابای دنیا (داریوش فرهنگ، ۱۳۷۰)،آقای بخشدار (خسرو معصومی، ۱۳۷۰)،ناصرالدین شاه آکتور سینما (محسن مخملباف، ۱۳۷۰)،دو فیلم با یک بلیط (داریوش فرهنگ، ۱۳۶۹)،علی و غول جنگل (بیژن بیرنگ مسعود رسام، ۱۳۶۹)،شکار خاموش (کیومرث پوراحمد، ۱۳۶۸)،زرد قناری (رخشان بنی اعتماد، ۱۳۶۷)،غریبه (رحمان رضایی، ۱۳۶۶)،خارج از محدوده (رخشان بنی اعتماد، ۱۳۶6بگذار زندگی کنم (شاپور قریب، ۱۳۶۵)،مرگ یزدگرد (بهرام بیضایی، ۱۳۶۱ )زنده باد... (خسرو سینایی، ۱۳۵۸) بازی کرد.

و دو سال گذشته نیز در نمایش "کرگدن" به کارگردانی فرهاد آئیش در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برای آخرین بار به روی صحنه رفت.

با آرزوی بهترین ها برای این بازیگر توانای ایرانی ...

انتهای پیام /س م /اط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.