یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۴

با حضور هنرمندان و مدیران شهری؛

آیین گشایش چهارمین جشنواره فیلم شهر برگزار شد

افتتاحیه فیلم شهر

مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره بین المللی فیلم شهر با حضور هنرمندان و مدیران شهری شامگاه روز گذشته (24 اردیبهشت ماه) در تالار ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری سینمای ایران، آیین افتتاحیه این رویداد فرهنگی هنری با حضور هنرمندانی چون استاد عزت الله انتظامی، داود رشیدی، داریوش اسدزاده، سیروس ابراهیم زاده، جمشید گرگین، حمید جبلی، بهرام عظیمی، سیف الله صمدیان، مجتبی راعی، محمد حسین شریفی، کاظم معصومی و همچنین مدیران عرصه سینمایی و شهر تهران همچون سیداحمد میراعلایی؛ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مجید رجبی معمار؛ مدیر شبکه جام جم، فرهاد توحیدی؛ رییس هیات مدیره خانه سینما، امیرحسین علم الهدی؛ مشاور اجرایی سازمان سینمایی سوره ، امیرخوراکیان؛ رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و مهدی چمران؛ رییس شواری شهر تهران شامگاه گذشته(24 اردیبهش ماه) در تالار ایوان شمس برگزار شد.

بنابراین گزارش دکتر ابراهیم داورغه زاده؛ دبیر چهارمین جشنواره بین المللی فیلم شهر در ابتدای آیین افتتاحیه این رویداد هنری که اجرای آن را "احسان علیخانی" بر عهده داشت با بیان اینکه سخت ترین کار دبیر هر جشنواره ای بیان پیام آن جشنواره است، گفت: مهمترین سخن و پیام چهارمین جشنواره فیلم شهر نیز از رویکرد محوری "شهری انسانی برای انسان شهری" برگرفته شده است.

داروغه زاده ادامه داد: تلاش من به عنوان دبیر این رویداد هنری تبدیل مفهوم یاد شده به گفت وگو در عرصه فرهنگ و سینما است البته معتقدم رسانه ی سینما زمانی ارزشمند می شود که در خدمت انسان ها قرار گیرد.

دبیر چهارمین جشنواره بین المللی فیلم شهر صحبت های کوتاه خود را با خواندن یک بیت از مولانا به پایان رساند و گفت: هرکسی کو دور ماند از اصل خویش / باز جوید روزگاری وصل خویش.

خوراکیان: به برکت دستاورد های هنرمندان جشنواره فیلم شهر را برگزار کردیم

"امیرخواکیان" رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز در ادامه این مراسم با تاکید بر اینکه وظیفه بیان دو نکته اصلی را درباره جشنواره فیلم شهر و سازمان فرهنگی و هنری برعهده دارد، افزود: در ابتدا از تمامی هنرمندان، فیلمسازان و افرادی که به این رویداد سینمایی فیلم و اثر هنری ارائه کرده اند تشکر و قدردانی می کنم.

خوراکیان با بیان اینکه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به برکت دانش و دستاوردهای هنرمندان، افتخار برپایی جشنواره فیلم شهر را کسب کرده است، اضافه کرد: از مسوولان شهرداری تهران همچون آقای دکتر محمدباقر قالیباف و مهدی چمران به عنوان مشوقان اصلی این رویداد فرهنگی و آقای دکتر ابراهیم داورغه زاده؛ دبیر جشنواره فیلم شهرکه با تلاش بسیار موجبات برگزاری هر چه مناسب تر جشنواره فیلم شهر را فراهم کردند تشکر و قدردانی می کنم.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اشاره به برنامه های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران را دومین مساله حائز اهمیت در صحبت های خود دانست و افزود: این سازمان بعد از دو دهه تلاش در عرصه فعالیت های فرهنگی دستاوردهای قابل توجه ای داشته است.

وی دراین باره افزود: با توجه به مطالعاتی که در ابتدای دهه 90 انجام گرفت 17 مسئله مهم چون سبک زندگی، اخلاق شهروندی، هویت شهری تهران، مدیریت فرهنگی و... را مشخص و جزو اولویت های کاری خود در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران قرار داده ایم تا با توجه ویژه به موارد یاد شده نقش مناسبی را در تنظیم و برنامه ریزی صحیح شهری ایفا کنیم.

خوراکیان به برگزاری جشنواره فیلم شهر با توجه به اولویت های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: متولیان و هنرمندان این رویداد سینمایی نیز مطابق با رویکرد مورد نظرشان کمک های ارزشمندی را در جهت تحقق اهداف سازمان فرهنگی وهنری شهرداری تهران انجام داده اند.

رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ادامه داد: مدیران شهری برای ایجاد تغییر و تحول در مناسبات فرهنگی به تولیدات فیلمسازان که براساس تحقیق و پژوهش به وجود آمده اند امید بسیاری دارند.

وی ابراز امیدواری کرد که مدیران شهری بتوانند با همراهی فیلمسازان نقش موثری درعرصه فرهنگ و هنر ایفا کنند.

معرفی برگزیدگان بخش معاونت های شهرداری ها

در ادامه این مراسم نمایندگان معاونت های حمل و نقل، اجتماعی،شهرسازی ومعماری، فنی عمرانی، خدمات شهری و برنامه ریزی شهری برترین های بخش های مستند، کوتاه داستانی و انیمیشن را به شرح زیر معرفی کردند.

بنابراین گزارش، برگزیدگان فیلم های کوتاه، مستند و انیمیشن از دید نمایندگان معاونت های شهرداری این رویداد هنری عبارتند از :

معاونت "حمل و نقل شهرداری" دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به فیلم های :

مستند "این ترافیک دوست داشتنی" به کارگردانی "بنیامین اثباتی" و فیلم "قطار ثانیه ها " به کارگردانی "سید محمدصادق جعفری "

انیمیشن "تصادف و توقف" به کارگردانی "علی درخشی "

فیلم کوتاه داستانی "بازم مدرسه ام دیر شد" به کارگردانی "میثم رازبانی" انیمیشن"تهرانی ها" به کارگردانی "میر امید و میر توحید رضوی" اختصاص داد.

در ادامه معاونت "اجتماعی" دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به سه فیلم مستند: "تنهایی پرهیاهو" به کارگردانی "رخساره قائم مقامی" ، "کانکت" به کارگردانی "سید محمد صادق جعفری "،"مرد خدا" به کارگردانی " پناه برخدا رضایی" اهدا کرد.

معاونت "شهرسازی و معماری" فیلم های مستند "تجدید حیات پایتخت" به کارگردانی "سعید پور اسماعیلی" و "چهار سوق ادیان" به کارگردانی "رضا محمدی" را شایسته دیپلم افتخار و جایزه نقدی دانست.

براین اساس معاونت "فنی و عمرانی" نیز در بخش مستند به فیلم های "برج میلاد " "کاوه بهرامی مقدم و " تونل" به کارگردانی "وحید موساییان"دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین کارگردانان را اهدا کرد.

معاونت "خدمات شهری" دیپلم افتخار و جایزه نقدی برای بهترین کارگردانی فیلم مستند به "ایستگاه 8" به کارگردانی "سید عماد حسینی " داد.

و در پایان "معاونت برنامه ریزی شهری" برای کارگردانی فیلم مستند"چهار سوق ادیان " دیپلم افتخار و جایزه نقدی خود را به "رضا محمدی" تقدیم کرد.

برگزیدگان بخش دانشجویی

در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش دانشجویی چهارمین جشنواره فیلم شهر معرفی شدند. در ابتدای این بخش عزیزاله حاجی مشهدی از داوران بخش دانشجویی چهارمین جشنواره فیلم شهر بیانیه هیات داروان را به این شرح قرائت کرد:

یکی از خلاقیت های امید آفرین برگزار کنندگان" جشنواره ی بین المللی فیلم شهر" ، گنجاندن بخش مستقلی به عنوان " بخش دانشجویی " در چهارمین دوره ی برگزاری این جشنواره است، که بی تردید می تواند آغاز حرکتی شایسته برای جلب وجذب فراگیرتر دانشجویان وحضور جدی تر و فعال تر آنان در این جشنواره به حساب آید.

جشنواره ی بین المللی فیلم شهر که با شعار اصلی " شهری انسانی، برای انسان شهری " بر ایمان و اخلاق ، آگاهی و عقلانیت ، و سلامتی و نشاط شهر وندان تکیه وتاکیدی فراوان دارد، برای دانشجویان نیز می تواند ، عرصه ی مناسبی از یک میدان رقابت سالم در واکاوی مسایل شهری و دیدگاه های پرتنوع شهروندان در زمینه هایی چون : همراهی ومشارکت ، احترام به حقوق دیگران، بهره مندی از خدمات و حتی بیان گوشه هایی از معضلات و ریشه یابی دشواری های زندگی در شهرهای بزرگ باشد.

اگر به راستی باور داشته باشیم که تامین رفاه وآسایش شهروندان ، باهدف زمینه سازی مناسب برای رساندن" انسان" به" رستگاری" است ، در فیلم ها و نمونه های بصری ارایه شده از سوی دانشجویان نیز باید جلوه های آشکار و مظاهر روشنی از رشد فضایل اخلاقی ، احساس ها و عاطفه های انسانی و سلامت و شادابی آن ها را به تماشا بنشینیم. تنها در این صورت است که می توان باور داشت که به راستی "شهر " در خدمت " انسان " بوده است.

هیات داوران بخش دانشجویی چهارمین جشنواره ی بین المللی فیلم شهر ، ضمن بازبینی 67 فیلم منتخب از میان 428 فیلم بازبینی شده از سوی" هیئت انتخاب "بدین باور رسیده است که در اکثر فیلم های منتخب ، به ویژه در بخش فیلم های" داستانی" ، جای خالی ارزش های زیبایی شناسانه ، اصول و قواعد پذیرفته شده ی هنر فیلمسازی ، استفاده از مضامین قابل اعتناء و به ویژه به کارگیری آموزه های آکادمیک و دانشگاهی و جذابیت های لازم در این گونه آثار ، آشکارا محسوس است.

تردیدی نیست که در بسیاری از کارهای "مستند " تنها با تکیه بر پژوهش های جدی و عالمانه می توان حرف هایی شنیدنی و باور پذیر را به تصویر کشید و در عرصه ی "پویا نمایی "‌( فیلم های نقاشی متحرک ) نیز تنها به موفقیت موضوع ها و مضامینی می توان امید داشت که امکان به تصویر کشیدن آن ها در قالب های " مستند " یا "داستانی " به سادگی میسر نباشد و ضرورت ساخته شدن آن ها در قالب "پویا نمایی" گریز ناپذیر به حساب آید.

هیات داوران ، در ساخت و پرداخت فیلم های دانشجویی در همه ی قالب های معمول ( پویانمایی ، مستند و داستانی ) بر خلاقیت ، نوآوری ، نوجویی و کشف مضامین تازه و غیرمکرر و توجه بر جذابیت های بصری ، تاکید فراوان داشته و امیدواراست که حضور دانشجویان فیلمساز در این دوره از جشنواره بتواند ، سرآغاز حرکت های جدی تر در دوره های آینده جشنواره ی بین المللی فیلم شهر باشد.

در ادامه برگزیدگان بخش دانشجویی بدین شرح معرفی شدند:

بخش انیمیشن :
نفر اول: "مهدی آقاجانی" برای انیمیشن "آواز مینا"
نفر دوم: "عاطفه یوسفی" برای انیمیشن"پهلوان اکبر"
نفر سوم : "امیر مهران "برای انیمیشن"موج های گمشده "

بخش مستند:
نفر اول : "محمد فنایی" برای مستند "منفی یک "
نفر دوم: "سیدمحمدحسین هاشمی" برای مستند"بادکنک رنگی"
نفر سوم: "مریم میثاقی" برای مستند "بوی آب "
بخش فیلم های کوتاه داستانی:
هیات داوری اثری را شایسته کسب رتبه اول ندانستند.
نفر دوم: "روح اله حاج اسماعیلی " برای فیلم "بازگشت"
نفر سوم: "حسین شمس" برای فیلم "برای کار"

براساس این گزارش، هیات داوران فیلم "سینما آزادی " ساخته " مهدی طرفی" را به عنوان بهترین فیلم برگزیده بخش دانشجویی چهارمین جشنواره فیلم شهر معرفی کردند.

چهارمین جشنواره فیلم شهر که از 18 اردیبهشت ماه در تهران به آغاز به کار کرده تا 31 این ماه در استان های تهران و گیلان برپاست.




انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.