سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۸

"دزدان دریایی کارائیب 4"؛ فیلمی فراتر از حد انتظار

دزدان دریایی کارائیب

راجر ایبرت، منتقد صاحب نام و مطرح فیلم های هالیوودی ضمن بیان نکات ضعف و قوت "دزدان دریایی کارائیب: روی امواج بیگانه" این اثر را فیلمی فراتر از حد انتظار خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران، راجر ایبرت، منتقد مطرح و برجسته فیلم های هالیوودی ضمن بیان نکات ضعف و قوت "دزدان دریایی کارائیب: روی امواج بیگانه" (Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides) این اثر را نسبت به قسمت های پیشین خود قویتر و آن را فیلمی فراتر از حد انتظار خواند.

ایبرت 67 ساله فیلم اکشن "پنج سریع" را اینگونه نقد کرد:

پیش از آنکه به تماشای فیلم سینمایی "دزدان دریای کارایب: روی جزر و مدهای بیگانه" بنشینم، بنابر تجربیاتی که نسبت به قسمت های پیشین این مجموعه فیلم ها داشتم، خودم را برای تماشای یکی فیلم معمولی به خوبی آماده کردم، اما پس از دیدن جدیدترین قسمت "دزدان دریای کارائیب" متوجه شدم که "روی امواج بیگانه" خیلی بهتر و قویرتر از فیلمی است که انتظار دیدنش را داشتم، به طوری که می توان گفت، برخلاف قسمت های پیشین، این قسمت از مجموعه فیلم های "دزدان دریایی کارائیب" بسیار امیدوارکننده و فراتر از حد انتظار است.

سکانس های آغازین این فیلم سینمایی "جک گنجشک" (جانی دپ) را به تصویر می کشند که خود را به جای یک قاضی بریتانیایی جا می زند و به همین دلیل در شهر لندن مورد تعقیب قرار می گیرد و در همین حین نیز متوجه می شود که "آنجلیکا" (پنه لوپه کروز) نیز خودش را به جای او جا زده و خدمه کشتی را برای راهی شدن به سفر آماده می کند.

این صحنه ها که بسیار خنده دار و سرگرم کننده هستند موجب می شوند تا هر تماشاگری کنجکاو شود تا ببیند در ادامه این قسمت از فیلم چه دردسرهایی برای کاپیتان محبوب خود (جک گنجشک) به وجود می آید.

به طور کلی می توان گفت که داستان این قسمت از "دزدان دریایی کارائیب" تا قبل از اینکه سفر دریایی کاپیتان "جک گنجیشک" و یارانش آغاز شود دقایق شاد، مفرح و سرگرم کننده ای را برای مخاطبان خود به ارمغان می آورد.

کاپیتان "جک گنجشک" (جانی دپ) که همیشه در قسمت های پیشین این مجموعه فیلم ها سعی می کند نقش یک قهرمان بی رحم را بازی کند، در قسمت چهارم نیز همانند قسمت های پیشین هیچ کار شجاعانه ای را انجام نمی دهد. جانی دپ در "دزدان دریایی کارائیب: روی جزر و مدهای بیگانه" نیز همان نقش جک گنجشک، کاپیتانی بی پروا و بی قید را بازی می کند. کاپیتانی بذله گو که ظاهری ژولیده دارد.

در این قسمت از "دزدان دریایی کارائیب"، "جک گنجیشک" (جانی دپ) و "باربوسا" (جفری راش) برای پیدا کردن اکسیر جوانی عازم سفری می شوند، اما در میان راه متوجه می شوند که "بلکبرد" (یان مک شین) و دخترش (پنه لوپه کروز) نیز به دنبال آنها می آیند. خدمه های کشتی "دزدان دریای کارائیب: روی امواج بیگانه" را نیز همانند قسمت های پیشین مردگان متحرک و اسکلت ها تشکیل می دهند.

"بلکبرد" می کوشد تا اکسیر جوانی را پیش از کاپیتان "باربوسا" و "جک گنجشک" پیدا کند، باربوسایی که شاه جورج به او پول زیادی داده تا اکسیر جوانی را پیدا کند و برای نوشیدن نزد او ببرد.

اما در میان راه کشتی های اسپانیایی که توسط شاه این کشور فرستاده شده اند نیز به مسابقه بین "بلکبرد" و "باربوسا" برای رسیدن به اکسیر جوانی می پیوندند و جنگ های پیچیده ای بین این سه گروه شکل می گیرد.

سکانس های دعوا و جنگی که در قسمت چهارم به تصویر کشیده شده اند تدوین شده اند، به طوری که تصاویر جنگ به صورت ممتد و بی وقفه نمایش داده نمی شود. این ضعف فیلمبرداری و تدوین که در قسمت های قبلی مجموعه فیلم های "دزدان دریایی کارائیب" نیز وجود داشت، موجب خلق تصاویری دور از درک و فهم تماشاگر می شود، تصاویر اکشنی که هیچ هیجانی را برای مخاطبان به وجود نمی آورند.

برخلاف داستان و شخصیت اصلی "جک گنجشک"، همانند قسمت های پیشین، بیننده ها نیز با تماشای این صحنه های ضعیف اکشن، به این نتیجه می رسند که جانی دپ در "دزدان دریایی کارائیب: روی جزر و مدهای بیگانه" نیز شخصیتی دعوایی و پرهیاهو ندارد.

یکی از پیشرفت های قسمت چهارم "دزدان دریایی کارائیب" نسبت به قسمت های پیشین خود این است که دو بازیگر حاضر در قسمت های پیشین این مجموعه فیلم ها، یعنی "اورلاندو بلوم" و "کرا نایتلی" که اصلا شخصیت آنها به دزدان دریای کارائیب نمی آمد در این فیلم حضور ندارند. در قسمت های پیشین همیشه این سئوال برایم به وجود می آمد که حضور این 2 بازیگر در این مجموعه فیلم های اکشن به چه دلیل است؟!

جانی دپ، بازیگر معروف و محبوب هالیوودی که شاید یکی از بهترین بازی های خود را در مجموعه فیلم های "دزدان دریایی کارائیب" به نمایش گذاشته است، همانند قسمت نخست این مجموعه فیلم ها، بیشتر بار مسئولیت بازی در قسمت چهارم را نیز بر دوش می کشد.

جفری راش نیز مانند همیشه بازیگر قابل اعتمادی است، بازیگری که وقتی نقشی را به او پیشنهاد می دهید، مطمئن هستید که این نقش را به بهترین نحو ممکن بازی خواهد کرد.

پنه لوپه کروز نیز به زیبایی نقش "آنجلیکا"؛ دختر یک دزد دریایی را بازی می کند و با حضور خود توانسته این فیلم سینمایی اکشن را در بعضی مواقع به یک فیلم کمدی رمانتیک خوب تبدیل کند.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که ساخت پروژه عظیم و پرهزینه "دزدان دریایی کارائیب: روی امواج بیگانه" به صورت سه بعدی و اکران آن در سینماهای پیشرفته مجهز به سیستم نمایش سه بعدی نیز در بهتر جلوه دادن این فیلم سینمایی بی تاثیر نبوده است.

"دزدان دریای کارائیب: روی جزر و مدهای بیگانه" به کارگردانی راب مارشال که از تاریخ 20 می (30 اردیبهشت) سال جاری روی 20 هزار پرده سینماهای 100 کشور جهان رفته است، توانسته تا کنون فروشی برابر با 346 میلیون دلار را برای خود رقم بزند که این موضوع نوید فروشی دور از حد انتظار را برای این فیلم سینمایی می دهد.

سه قسمت قبلی مجموعه فیلم های "دزدان دریای کارائیب که "دزدان دریای کارائیب: نفرین مروارید سیاه" (Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl)، "دزدان دریایی کارائیب: صندوق مرد مرده" (Pirates of the Caribbean: Dead Man`s Chest) و "دزدان دریایی کارائیب: در پایان جهان" (Pirates of the Caribbean: At World`s End) نام دارند به ترتیب در سال های 2003، 2006 و 2007 میلادی اکران شده اند.

همچنین قسمت اول این مجموعه فیلم ها فروشی برابر با 654 میلیون دلار، قسمت دوم آنها فروشی برابر با یک میلیارد و 66 میلیون و قسمت سوم آنها نیز درآمدی برابر با 963 میلیون دلار را برای خود رقم زده اند.

انتهای خبر/ ع م

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.