سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۴

رسول یونان:

هدفم نوشتن فیلمنامه شاعرانه نبود

رسول یونان

رسول یونان؛ شاعرانگی موجود در فیلمنامه "فلامینگو شماره13" را مربوط به روحیه خاص و شاعرانه خود دانست.


رسول یونان؛ نویسنده و بازیگر فیلم "فلامینگو شماره13" در گفت و گو با خبرنگار ادبی خبرگزاری سینمای ایران گفت: این فیلم درباره انسان هایی است که در یک تبعیدگاه زندگی می کنند. در واقع تبعیدی بودن وجه مشترک زندگی آن ها است و حوادث فیلم هم حول محور این انسان ها روایت می شود، انسان هایی در دایره محدودیت ها.

وی درباره شخصیت محوری این داستان گفت: سلیمان با بازی خود من یکی از تبعید شده ها است که گندم زاران را به آتش کشیده و متهم به قتل است. او برای فرار از این تبعیدگاه افسانه ای می آفریند. افسانه ای غم انگیز و دردناک که جانش را در راه تحقق آن می بازد.

یونان ادامه داد: پس از مرگ سلیمان، همسرش تامای وارث اندوه های اوست. این زن در بی عدالتی های رایج مورد ظلم واقع می شود. و استاد تبعید شده این ولایت نیز که نقش او را شمس لنگرودی بازی کرده است برای دفاع از عدالت تپانچه می کشد.

این هنرمند شاعر، فلامینگو شماره 13 را نماد رهایی دانست و توضیح داد: من این فلامینگو را سال ها قبل در دهکده خودمان دیدم. او توسط یک شکارچی محلی شکار شد. ایده این فیلمنامه نیز از دیدن صحنه تیر خوردن فلامینگو در ذهنم نقش بست. این فلامینگو از پرندگان محافظت شده روسیه بود. روی پای او یک پلاک فلزی بسته شده بود که روی آن شماره 13 را حک کرده بودند.

رسول یونان در پایان سینمای شاعرانه را یک ژانر دانست و تشریح کرد: درست است که سینمای شاعرانه در جهان به عنوان یک ژانر شناخته شده حضور فعال دارد اما باید بگویم که من قصدم نوشتن یک فیلمنامه شاعرانه نبود. گمان می کنم از آن جایی که خودم شاعرم، در نوشتن فیلمنامه نیز مانند همه عرصه های دیگر زندگی شاعرانه می اندیشم و رفتار می کنم.

فیلم سینمایی "فلامینگو شماره 13" نوشته رسول یونان و کارگردانی حمیدرضا علیقلیان تیر ماه امسال در جشنواره "فیلم برای صلح" ایتالیا اکران خواهد شد.
این اثر سینمایی پیش از این در جشنواره فیلم توکیو به اکران در آمد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.