چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۸

موسیقی اقوام ایرانی در فرهنگستان هنر بررسی می‌‌شود

اجرای موسیقی محلی در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر

نشست تخصصی «سیری در موسیقی اقوام ایرانی» با همکاری مرکز هنرپژوهی نقش جهان وابسته به فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری سینمای ایران به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، نشست تخصصی «سیری در موسیقی اقوام ایرانی» با حضور بهمن کاظمی، بهروز مبصری، مهدی فراهانی و وَهرَز پوراحمد برگزار می‌شود. در این نشست، موسیقی‌های اقوام مختلف ایرانی با محوریت قوم فارس بررسی خواهد شد.

بهمن کاظمی متولد 1345 از شهر کرمانشاه است. وی در حال حاضر ریاست کمیته پژوهش موسیقی مقامی و نواحی ایران را در فرهنگستان هنر عهده دار است. کاظمی دکتری خود را در رشته سیاست و حکومت از دانشگاه UMP مالزی دریافت کرده است. او عضویت در شورای پژوهش موسیقی سازمان صدا و سیما و تدریس موسیقی بومی ایران در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز را در کارنامه فعالیت‌های خود دارد. کاظمی از سال 1377 تا 1389 به صورت میدانی در حوزه موسیقی و فرهنگ کشورهایی چون آذربایجان، تاجیکستان، ترکمنستان، هند، چین و مالزی پژوهش کرده است. نشر کتاب‌هایی چون هویت ملی در ترانه‌های اقوام ایرانی، مقدمه‌ای بر قانونمندی آواز، گردآوری یک‌هزار ساعت آرشیو تصویری از فرهنگ و موسیقی اقوام تالش، ترکمن، آذری، عرب، کرد، بلوچ، و لُر به عنوان اصلی‌ترین مرجع شناخت موسیقی اقوام نیز از جمله کار‌های وی به شمار می‌رود.

بهروز مبصری نیز متولد سال 1336 است. وی از سال 1356 در محضر استاد محمدرضا لطفی به فراگیری موسیقی پرداخت. مبصری عضویت در هیئت مدیره کانون پژوهشگران خانه موسیقی، عضویت در هیئت شورای عالی شعر و موسیقی صدا و سیمای استان فارس، ریاست انجمن موسیقی شهرستان ساوه و عضویت هیئت تحریریه آوای شیدا را در کارنامه فعالیت‌های خود دارد. وی تاکنون مقالات متعددی در نشریاتی چون فصلنامه ماهور، فصلنامه دانش و ... منتشر کرده است. همچنین کتاب گفته‌ها و ناگفته تألیف بهروز مبصری است.

مهدی فراهانی متولد سال 1360 است. او ردیف‌ آوازی و آشنایی با قدما و پژوهش در زمینه شیوه‌های آوازی دوره قاجار را نزد بهمن کاظمی فراگرفت. پس از آن در محضر استادانی چون محسن کرامتی، صدیف رامبد و حاتم عسکری فراهانی به تکمیل آموزه‌های خود پرداخت. هم‌زمان ساز سه‌تار را نزد محمدسعید پورحیدری و حسین مهرانی آغاز کرد. وی فارغ‌التحصیل رشته ارتباط تصویری است و تاکنون در نمایشگاه‌های مختلف نیز شرکت داشته است.

وَهرَز پوراحمد متولد 1350 است. وی تحقیق در حوزه موسیقی ایرانی را از سال 1371 آغاز کرد و به گردآوری آثار صوتی سده گذشته پرداخت. او فارغ‌التحصیل رشته ریاضی محض است.

نشست تخصصی «سیری در موسیقی اقوام ایرانی»، دوشنبه، 10 مرداد، ساعت 15 تا 18 در سالن همایش‌های فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست می‌توانند به نشانی خیابان ولی‌عصر، تقاطع طالقانی، شماره 1552 مراجعه نمایند.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.