سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۱

گزارش نشست سریال " سی امین روز" در خبرگزاری سینمای ایران/1

ساختار روایتی سی امین روز را از سریال های امریکایی گرفتم

جواد افشار

جواد افشار کارگردان مجموعه تلویزیونی "سی امین روز" گفت : " سی امین روز" مجموعه ای 27 قسمتی است که سال گذشته تولید شد و خوشحالیم که علیرغم کمبود ها توانسته ایم کار قابل قبولی ارائه دهیم و احساس می کنیم مخاطب با آن ارتباط برقرار کرده و بازخورد های کار مثبت بوده است.البته ساعت پخش مناسبی نداریم ولی اگر کار خوب باشد مخاطب خود را پیدا می کند.


به گزارش خبرنگار تلویزیون خبرگزاری سینمای ایران جواد افشار کارگردان، رضا جودی تهیه کننده ، سعید رحمانی فیلمنامه نویس و خسرو دادگر مرام مدیر تصویربرداری مجموعه " سی امین روز" با حضور در نشست خبری این سریال در خبرگزاری سینمای ایران، به سوال های خبرنگاران ما پاسخ دادند.
در هر کار به دنبال یک " آن " اولیه می گردم

جواد افشار درباره نحوه همکاری خود با مجموعه " سی امین روز" گفت : 23 اسفند سال 88 سه ماه پیش از آغاز فیلمبرداری تهیه کننده مجموعه از من دعوت کرد و طرح اولیه سریال را به من نشان داد و خواست تا به عنوان یکی از سه نامزد کارگردانی مجموعه، طرح اولیه را مطالعه کنم.طرح را خواندم و بعد با سعید رحمانی نویسنده متن جلساتی داشتیم. در این جلسات رحمانی علاوه بر طرح اولیه توضیحاتی تکمیلی ارائه کرد.
وی افزود : همیشه در هر کاری به دنبال یک " آن " اولیه می گردم و در این سال ها برایم مهم بوده که «آن »یا «پلان اصلی» یک متن چیست. " آن" اولیه این مجموعه برای من بازگشت جوانی به زندگی است که طناب دارش بریده شده و حالا قرار است ظرف سی روز فراز و نشیب هایی را طی کند.این ایده اولیه برایم جذاب و دوست داشتنی بود و مطمئن بودم در پیکره این موقعیت، قصه های فرعی و موقعیت های جذاب بسیاری شکل می گیرد.

چهارمین همکاری با فیلم نامه نویس

افشار درباره دلایل دیگر پذیرش کارگردانی " سی امین روز" گفت: با نویسنده متن سعید رحمانی برای چهارمین یا پنجمین بار همکاری می کردیم و به لحاظ تسلط او و اطمینانی که به نوشته هایش داشتم ، در کنار لایه های اجتماعی و قصه پردازی قوی ، به ساخت این سریال علاقمند شدم.
کارگردان مجموعه مناسبتی " سی امین روز" درباره تغییراتی که در متن به وجود آورده گفت : از آنجا که سابقه همکاری قبلی با رحمانی داشتم نگاه یکدیگر را می شناختیم. به این دلیل بیشتر سلیقه سازی می کردم تا اینکه بخواهم تغییری در نگاه و محتوای متن اعمال کنم.به بیشتر نکات متن اشراف داشتم و جلسات مشترکی هم داشتیم. از سوی دیگر خودم هم در بحث مسائل دینی ، ماورایی و فرشته شناسی مطالعاتی داشتم.همه اینها دست به دست هم داد تا زمانی که با متن و ذهنیت نویسنده روبرو شدم ، به فضایی متفاوت از کار های معمول وارد شوم.

تفهیم بازیگران کار دشواری بود

افشار درباره نحوه تعامل با بازیگران و متن گفت : برای اینکه مواردی را به برخی بازیگران تفهیم کنم که درک آن برایشان دشوار بود ، کار سختی پیش رو داشتم.بسیاری از بازیگران در ابتدا درک صحیحی از قصه نداشتند. برای برقراری ارتباط با بازیگران و بعد از آن با مخاطب، دائم جایم را عوض می کردم و در این جابجایی ها سکانس ها را به بازیگران توضیح می دادم. گاهی همه چیز آماده بود ولی وسط صحنه می رفتم و دیالوگ ها و سکانس ها را در ذهن مروز می کردم و با خود می گفتم مخاطب در این صحنه قرار است چه چیزی را ببیند؟
افشار ادامه داد: برای ملموس کردن فضا و تبدیل ذهنیت نویسنده به عینیت، طبیعی است که چالش هایی بین ذهن من و سعید رحمانی به وجود آمد.در این چالش ها سعی کردم در جهت تقویت کار ، مواردی را پوشش دهم. ضمن اینکه دائم با رحمانی در تماس بودم و مسائل را با همفکری حل می کردیم.
نمی خواستیم وارد فضاهای فانتزی بشویم

افشار درباره فضاسازی و برقراری ارتباط مخاطب با مجموعه گفت : ما با مخاطب با شعور و دانایی طرفیم و نگران بودیم که مبادا نکته ای را به او انتقال دهیم که برایش ثقیل باشد یا به سمت فضاهای فانتزی کشیده شویم که مخاطب پس بزند.وقتی راش های اولیه کار که پیش از حضور من در پروژه و در مقطع حضور کارگردان دیگری تصویر برداری شده بود را دیدم ، گفتم این کار را ادامه نمی دهم.چون اگر همان فضاسازی اولیه را ادامه می دادم کار خراب می شد. تهیه کننده گفتم و او استقبال کرد و قرار شد نگاهی متفاوت نسبت به راش های اولیه داشته باشیم.به عینیت درآوردن فضا با توجه به حساسیت کار و قصه ، می طلبید که تغییراتی جزئی در متن به وجود آوریم.این کار هم با هماهنگی نویسنده انجام می شد.
افشار درباره طول مدت انجام فیلمبرداری گفت : فیلمبرداری سه و نیم تا چهار ماه به طول انجامید که فرصتی کافی بود و محدودیت زمانی نداشتیم.این دهمین سریالی است که کارگردانی کرده ام و بر کارم مسلطم.نه می توانم کار را کش بدهم و نه می توانم سریع تر از حد لزوم کار کنم.همیشه پیش از تصویربرداری تکلیفم با سکانس مشخص است .دکوپاژ و میزانسن و جای دوربین و... را در ذهن مشخص کرده ام و آماده سرصحنه می روم.همیشه هم برای پلان های بعدی پر انرژی و آماده ام و به همین دلیل زمان مناسبی در اختیار دارم و با محدودیت زمانی مواجه نمی شوم.

سعی کردم همه شخصیت های متن را دوست داشته باشم

کارگردان مجموعه تلویزیونی " سی امین روز" درباره گروه بازیگران مجموعه گفت : بخش اعظم انتخاب ها مربوط به «پرویز شیخ طادی» کارگردان قبلی بود. با ورودم به کار برخی انتخاب ها را دوست داشتم و برخی دیگر را نمی پسندیدم.اما از آنجا که تمامی عوامل به طور حرفه ای و قانون مند با تهیه کننده و صدا و سیما طرف قرارداد بودند و با وجود اصرار جودی به آزادی عمل من در تغییرات احتمالی ، به انتخاب های همکار قبلی ام احترام گذاشتم .اما از وقتی قرار شد به طور قطعی کارگردان این سریال باشم ، سعی کردم همه شخصیت ها و بازیگران انتخاب شده برای آنها را دوست داشته باشم و نواقص را ترمیم کنم.
فیلمنامه نویسی هنر در کنار تکنیک است

سعید رحمانی نویسنده متن مجموعه " سی امین روز هم درباره طراحی ساختار فیلمنامه مجموعه گفت: فیلمنامه نویسی هنر در کنار تکنیک است.در این مجموعه از ساختار روایتی مدرن استفاده کردم که آن را از سریال های جدید آمریکایی گرفته ام. ابتدا ساختاری لایه لایه را تعریف کردم و اتفاق های بعدی در قصه ، مثل مین عمل می کنند.یعنی هر اتفاقی که می افتد مثل مینی است که منفجر می شود و موج انفجارش همه آدم های قصه را با خود درگیر می سازد.گاهی اوقات سکانسی ویژه برای نمایش همین تبعات طراحی کردم.
جای نوری و پاشایی عوض می شود

رحمانی ادامه داد: در ادامه پخش مجموعه جای شخصیت های نوری و پاشایی و نوع رابطه و نسبتشان با سیاوش تغییر می کند.استاد فیلمنامه نویسی ام بهروز افخمی همیشه می گفت در یک اثر نمایشی دو شخصیت کافی است و بقیه می توانند تیپ باشند. اما من می خواستم متنی بنویسم که همه در آن شخصیت هستند و به ندرت تیپ داریم.پس مجبوریم برای هر یک رسالت و تعریفی ارائه بدهیم . تا پایان قصه همه شخصیت ها تغییر می کنند. اما برای این کار در هر قسمت لایه های متعددی داریم و هربار با لایه تازه ای مواجه می شویم و تغییرات شخصیتی به تدریج رخ می دهند نه به طور ناگهانی.
انتهای پیام/ م ف ا ـ ر ا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.