دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ - ۰۴:۲۶

دوران طلایی سینمای کودک در آیینه خاطرات/2

طالبی: دوست دارم دوباره بازیگر «چکمه» را ببینم

فیلم چکمه

کارگردان فیلم سینمایی «چکمه» گفت: خبری از پسربچه ای که در فیلم «چکمه» که یک پا نداشت، ندارم و خیلی دوست دارم دوباره او را ملاقات کنم.

محمد علی طالبی در گفت و گو با خبرگزاری سینمای ایران در مورد خاطرات ساخت فیلمهای کودکان، افزود: ما برای بازی در فیلم «چکمه» به دنبال پسربچه ای بودیم که پایش ازمچ پا قطع شده باشد و شما تصور کنید که پیدا کردن این پسربچه در شهر تهران چقدر می تواند مشکل ساز باشد اما ما این پسربچه را پیدا کردیم که خیلی نمی توانست دیالوگ بگوید. چرا که بیانش بسیار ضعیف بود، به گونه ای که صداربردار ما آقای سماک باشی به سختی می توانست صدای او را ضبط کند. حتی به این نتیجه رسیدیم که او را کنار بگذاریم اما سعی کردیم با مدارا حضورش را تحمل کنیم که اتفاقا حضور او در فیلم بسیار جذاب شد و دیشب هم که این فیلم را دوباره می دیدم، از این که او را انتخاب کرده بودم پشیمان نبودم. من خودم این فیلم را خیلی دوست دارم و معتقدم این فیلم ماندنی خواهد شد.

کارگردان فیلم سینمایی «چکمه» با اشاره به زمان تولید این فیلم تصریح کرد: یادم می آید زمانی که فیلم «چکمه» را می ساختیم؛ برای نقش اصلی پسربچه ای را انتخاب کرده بودیم که جلوی دوربین گریه اش می گرفت و نتوانست ادامه دهد. به همین خاطر فیلمبرداری ما خوابید و من مجبور بودم برای اینکه فیلم دچار توقف طولانی نشود تا فردابش پسربچه دیگری را جایگزین کنم. از سوی دیگر پسر بچه دیگری هم درجمع ما بود که همراه پدرش که آشپز گروه بود، در پروژه حضور داشت که ما اصلا به او توجه ای نداشتیم، هنگامی که موضوع نیامدن پسربچه فیلم را با آقای مرادی کرمانی درمیان گذاشتم ایشان پیشنهاد کردند که ما از پسربچه آشپزگروه استفاده کنیم، اما من نوع صورت، قیافه و چاق و چله بودن این بچه را برای فیلم نمی پسندیدم اما هنگامی که اورا انتخاب کردیم و جلوی دوربین رفت، احساس کردم که انتخاب بسیار خوبی بوده است، چرا که این بچه بتدریج تبدیل به یک بازیگر کودک شد که فیلم ما را نجات داد و شاید به جرات می توانم بگویم بهترین بازی که در تمام عمرم دیدم، بازی همین پسربچه بوده است. این امر نشان می دهد که بچه ها چقدر دارای استعداد هستند و اگر قدری تشویق و میدان به آنها داده شود بی شک برجسته خواهند شد.

وی با بیان اینکه هر دو پسربچه فیلم «چکمه» فوق العاده بازی کردند، ادامه داد: من متاسفانه از پسربچه ای که یک پا نداشت، دیگر اطلاعی ندارم و خیلی دوست دارم او را دوباره ببینم اما پسربچه دیگر حسین کلانتری نام دارد که در برخی از فیلمهای دیگر من هم ایفای نقش کرده است و به عنوان بازیگر در بعضی از تله فیلمها حضور داشته است.

طالبی با اشاره به فیلم سینمایی «شهر موشها» ادامه داد: هزاران نفر به احتمال قوی از فیلم شهرموشها دارای خاطره هستند و ما این فیلم را با کمترین امکانات آن هم در زمان جنگ که واقعا امکانات درسال 64 بسیار کم بود، ساختیم و شاید حسن این فیلم این باشد که با ساخت شهرموشها توانستیم برخاطره ، جمعی از کودکان و نوجوانان آن دوره تاثیر بگذاریم و الان خیلی از همان مخاطبین خاطرات خوبی از زمان دیدن این فیلم دارند البته این خاطرات تنها مختص به فیلمهای من نبوده بلکه فیلمهای آقای فروزش ، کیارستمی ، نیک خواه و خانم طائرپور و بقیه هم همین طوربوده است، چرا که اصولا این نوع سینما سالم تر از سایر ژانرها است و به همین علت هم ماندگارتر است، چرا که همیشه بچه های جدیدی متولد می شوند که می توانند این فیلمها را ببینند.

این کارگردان ژانر کودک خاطر نشان کرد: شب گذشته مشغول دیدن دوباره فیلمهای خودم مثل چکمه و تیک تاک بودم و نقایص احتمالی آنها را مرور می کردم. خوشحال هستم که این فیلمها با تمام سختی هایی که ساخته شدند، توانستند برای برخی از آدمها خاطره ساز باشند و معتقدم برخی از فیلمسازان کودک توانسته اند بر روی بعضی از نسلها تاثیرگذار باشند.


انتهای پیام/ م / ا ک

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.