دوشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۴

داود نماینده در گفت و گو با خبرگزاری سینمای ایران:

دیگر دوبلوری مثل «منوچهر اسماعیلی» پیدا نمی‌شود

داوود نماینده دوبلور در غرفه خبرگزاری سینمای ایران در نمایشگاه مطبوعات

یک دوبلر پیشکسوت گفت: صداهای جدید نه تنها خلاقیت ندارند و خاص نیستند بلکه پختگی لازم را برای آینده و رسیدن به موفقیت را ندارند و دیگر دوبلوری مثل «منوچهر اسماعیلی» پیدا نمی‌شود.

داود نماینده در گفت و گو با سینماپرس با بیان این مطلب افزود: ما در حال حاضر از هزار نفر علاقمند به دوبله تست می گیریم و از بین این تعداد ده یا پنج نفر را انتخاب می کنیم که این چند نفر باید یکسال کلاس های دوبله را سپری کنند در پایان این یکسال متاسفانه می بینیم که افراد تازه وارد تنها تقلید صدای ما قدیمی ها هستند.

وی ادامه داد: ما به دنبال صداهای خاص هستیم صداهایی که همچون صدای استاد منوچهر اسماعیلی در فیلم «مادر» قابلیت دوبله چند شخصیت را داشته باشند. استاد اسماعیلی در این فیلم به جای اکبر عبدی، محمد علی کشاورز و جمشید هاشم پور که هر کدام نقش های متفاوتی دارند صحبت می کند در صداهای جدید چنین توانایی را در تنوع گفتاری وجود ندارد.

نماینده با اشاره به اینکه نسل ما دوبلورها نسل باران است که هنوز هم وقتی که بر زمین می نشیند طراوت ایجاد می کند، تصریح کرد: متاسفانه نسل جدید این گونه نیستند و این به آموزش و نگاه نداشتن حرمت پیشکسوت و عدم استفاده از تجربه قدیمی ترها باز می گردد. خیلی غم انگیز است که یک دوبلور جدید پیشسکوت ها را نمی شناسد چگونه چنین فردی انتظار پیشرفت دارد. دوبله در حال حاضر به همین دلایل متحول نمی شود.

وی در ادامه ابراز تاسف کرد: در برخی شبکه های تلویزیونی متاسفانه گوینده ها گوینده نیستند و مهارت لازم را برای این کار ندارند. باید دقت بیشتری در انتخاب گوینده ها صورت گیرد و تنها به ظاهر توجه نشود.

نماینده در مورد اخلاق رسانه ای گفت: رسانه های ما دغدغه های فکری و روحی زیادی دارند تا جامعه را به سمت روشن فکری ببرند در حالی که هیچ انسانی بی خطا نیست و ما باید خطاها را تذکر دهیم و اشتباهات را بزرگ نکنیم اما نقد سازنده کنیم. متاسفانه خبرنگاران ما زیربناها را فراموش می کنند و به سراغ بازیگرانی می روند که چند روزی بیشتر از وارد شدنشان به سینما نمی گذرد در حالی که پیشکسوتان حرف های بیشتری برای گفتن دارند در عالم دوبله هم همین گونه است. مطبوعات، تلویزیون، سینما، رادیو زنجیره وار به هم پیوسته هستند و هرچه وحدت بیشتری با هم داشته باشند جامعه امنیت فکری بیشتری پیدا می کند.

داود نماینده چهل سال است که در حرفه دوبله فعالیت می کند.

انتهای پیام/ ف/ ا ک

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.