سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۱

نشست خبری جشنواره "شاهنامه خوانی عشایر و آیین‌های پهلوانی" برگزار شد

نشست شاهنامه خوانی

نشست خبری جشنواره "شاهنامه خوانی عشایر و آیین‌های پهلوانی" دیروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سینمای ایران، این نشست با حضور مسعود ناصری سرپرست مؤسسه فرهنگی هنری صبا، یاسر موحدکیان نماینده و دبیرکل بنیاد فردوسی، فرهاد طلوع کیان دبیر فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای و اردشیر صالح پور مشاور جشنواره و عضو گروه فرهنگ و هنر عشایر فرهنگستان هنر و جمعی از خبرنگاران در سالن کنفرانس ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهزاد مرتضوی مدیرکل روابط عمومی‌ فرهنگستان هنر به معرفی بخش‌های مختلف این جشنواره و میهمانان حاضر در این نشست پرداخت و گفت: طبق رسم هر ساله، فرهنگستان هنر بزرگداشتی را برای حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار می‌کند. این مؤسسه امسال نیز سومین همایش را با عنوان جشنواره شاهنامه خوانی عشایر و آیین‌های پهلوانی، با همکاری سازمان‌ها و نهادهای وابسته به فرهنگستان هنر مانند مجموعه هنرپژوهی نقش جهان و مؤسسه فرهنگی هنری صبا و همچنین سازمان‌ها و نهادهای دیگر از جمله فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای و بنیاد فردوسی برگزار می‌کند. این برنامه قرار بود شنبه هفته آینده برگزار شود که با توجه به تعطیلی که از سوی هیئت دولت اعلام شده، تاریخ برگزاری این همایش به 8 خردادماه تغییر کرد.

در ادامه اردشیر صالح پور مشاور این جشنواره و عضو گروه فرهنگ و هنر عشایر فرهنگستان هنر درباره برگزاری این همایش گفت: شاهنامه میراث گران‌بهای فرهنگ و هویت ایرانی است که در شناخت و معرفت شناسی و هویت ایرانی نقش اساسی دارد. شاهنامه از جمله منابع و مأخذ مهمی‌ است که فرهنگ حماسی،‌ زیبایی شناسی و سایر ابعاد هنری و فرهنگ ملی را در خود جای داده است.

وی افزود: در تاریخ ادبیات ایران هیچ کتابی به این اندازه تأثیر گذار نبوده است. شاهنامه در دوره صفویه و حدود چهارصد سال پیش، در مکان‌هایی مثل قهوه‌خانه‌ها و زورخانه‌ها رواج فراوانی پیدا کرد و در آیین نقالی و فن سخنوری تجلی پیدا کرد. وجه سوم شاهنامه به فرهنگ عشایر ایران باز می‌گردد که ما در جشنواره امسال که بناست آن را برگزار کنیم، به این وجه توجه بیشتری داریم. عشایر ایران اقوامی ‌با روح حماسی و بالنده هستند که منزلت ایران زمین را با فداکاری‌ها و جان فشانی‌های خود همواره در دوره‌های مختلف حفظ کرده‌اند و شاهنامه یکی از سنت‌های فرهنگ عشایر کشور به شمار می‌رود.

او در ادامه به معرفی جنبه‌های مختلف این جشنواره پرداخت و گفت: در همایش‌هایی که ما در سال‌های گذشته با همت معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر برگزار می‌کردیم، بیشتر به مبانی پژوهشی و آکادمیک می‌پرداختیم، اما امسال بیشتر به جنبه‌های نمایشی و موسیقایی توجه کرده‌ایم. در این جشنواره سعی کرده‌ایم از ایلات مختلف خصوصاً از ایل قشقایی، کهگیلویه و بویراحمد، بختیاری، لک‌ها، کردها و بوشهری‌ها بیشتر استفاده کنیم و سبک و سیاق شاهنامه‌ خوانی عشایر را که جزو سنت‌های اصلی آن‌هاست، با نمونه‌هایی از موسیقی‌های حماسی از جمله کرنانوازی و نقاره زنی و دیگر سازهای کوبه‌ای معرفی کنیم.

در ادامه این نشست فرهاد طلوع کیان دبیر فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای، توضیحاتی درباره مشارکت این فدراسیون در برگزاری این جشنواره ارائه کرد و گفت: با توجه به مصوبه شورای فرهنگ عمومی ‌کشور در تاریخ 10 دی ماه سال گذشته و پیگیری‌های فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای،‌ تصویب شد که هر وزارتخانه، سازمان و نهادی برای اشاعه آیین پهلوانی، وظیفه و تکلیفی را برعهده بگیرد. در این راستا با توجه به جنبه‌های هنری بی‌بدیل در ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای اعم از ادبیات، موسیقی، معماری، لباس و... بدیهی است که فرهنگستان هنر به عنوان یک مرجع رسمی‌ هنر در کشور، می‌تواند نقش مؤثری در حوزه این ورزش ایفا کند.

وی افزود: فدراسیون در صدد است تا با فرهنگ سازی میان جامعه مرشدان، این قشر هنرمند را به استفاده از اشعار ناب و حماسی و پهلوانی ترغیب کند. لذا در جشنواره شاهنامه خوانی و آیین‌های پهلوانی، فرصتی مهیا خواهد شد تا به مانند جشنواره‌هایی که در سال‌های گذشته تحت عناوین نغمه‌های حماسی، آواها و نواهای پهلوانی برگزار شده بود، به این سیاست فدراسیون جامه عمل پوشانده شود التبه زحمات دست اندرکاران فرهنگستان هنر نیز در این جشنواره جای تقدیر فراوان دارد.

در ادامه یاسر موحدفرد نماینده بنیاد فردوسی درخصوص همکاری این بنیاد در برگزاری این جشنواره گفت: خوشحال هستم که در سال جهانی هزاره شاهنامه، بیست و پنج نفر از هنرپژوهان و هنر شناسان کشورهای ایران، تاجیکستان و افغانستان، به عضویت هیئت امنای بنیاد فردوسی در آمدند. این بنیاد سال گذشته با همکاری فرهنگستان هنر و فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای، در جشنواره‌های مرشدان کشور و نشست‌های شاهنامه‌نگاری در مجموعه نقش جهان،‌ ویژه برنامه‌هایی را برگزار کرد. امسال نیز با توجه به ثبتی که بنیاد فردوسی در یونسکو انجام داده، هزاره جهانی پایان سرایش شاهنامه هم در فهرست رویدادهای فرهنگی هنری و محلی سال‌های 2010 و 2011 به ثبت رسیده و این می‌تواند سرآغاز مناسبی باشد برای آنکه ویژه برنامه‌های گوناگونی را به ویژه با کمک دو نهاد کنونی که در خدمت آن‌ها هستیم، برگزار کنیم.

وی در پایان افزود: براساس روز شمار گرامیداشت هزاره جهانی شاهنامه در بنیاد فردوسی،‌ ویژه برنامه‌های این بنیاد از 20 اردیبهشت در سرای اهل قلم (نمایشگاه بین المللی کتاب تهران) از ساعت 13:30 آغاز شد. در اینجا شایسته است از آقایان دکتر محمدمهدی هراتی و دکتر عبدالمجید شریف‌زاده که از اعضای فرهنگستان هنر هستند و در نشست‌های پیشین هم با ما همکاری داشتند، قدردانی کنیم.

در پایان این نشست مسعود ناصری سرپرست مؤسسه فرهنگی هنری صبا، خبر از برگزاری نمایشگاهی هم‌ زمان با برگزاری این جشنواره داد و گفت: فرهنگستان هنر سال پیش نمایشگاهی را با همکاری مؤسسه فرهنگی هنری صبا با عنوان آثار مصور سازی شاهنامه به مناسبت سی سال زحمت فردوسی برگزار کرد که آثار این نمایشگاه شامل سی صحنه ماندگار از شاهنامه فردوسی بود که همگی توسط استادان مشهور نگارگری، کار شده بود. امسال ما علاوه بر نمایش این آثار، به نمایش کارهایی از سوی استاد فرشچیان،‌ استاد مهرگان و استاد آقامیری و شاگردان ایشان خواهیم پرداخت.

ناصری همچنین از همکاری نوآورانه مؤسسه صبا با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: در نمایشگاه و جشنواره امسال قرار است مؤسسه صبا از آثار مصورسازی شده از شاهنامه برای کودکان و نوجوانان که مربوط به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است رونمایی کند.
انتهای پیام//ج

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.