یکشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۲

برنامه‌ نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر اعلام شد

جدول اجراهای صحنه ای سی امین جشنواره تئاتر فجر

نگاهی به اجراهای صحنه ای جشنواره تئاتر فجر نشان می هد اجرای چهره های سرشناس در روز های پایانی به صحنه می رود.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری سینمای ایران، اجراهای صحنه ای سی امین جشنواره تئاتر فجر، از چهارشنبه دوازدهم بهمن ماه آغاز خواهد شد.

جدول زمانی اجراها، از سوی دبیرخانه منتشر شده و در اختیار رسانه ها قرار گرفته است. اجراهای روز چهارشنبه، در تالار اصلی تئاتر شهر آغاز خواهد شد. در نخستین اجرا، گروهی از آلمان، به کارگردانی «مایکل وگل» نمایش «هتل پارادیزو» را به صحنه می برند. این اجرا در روز پنجشنبه نیز تکرار خواهد شد.

«آنتوان و مسافر کوچولو» حسن باستانی، در دو نوبت، 18 و 20:30 در چهارسو اجرا می رود. در تالار قشقایی «لانه خرگوش» توماج دانش بهزادی، دو اجرا در ساعت 17 و 19:30 می رود. تالار سایه در دونوبت 16:30 و 19 میزبان «نویسنده مرده است» اثرآراش عباسی است. کارگاه نمایش نیز در ساعت 16 و 18:30 با «سکوتی با سه نقطه» اثر محمدرضا عطایی فر، میزبان تماشاچیان خواهد بود.

«خطوط خاطر» محمد قاسمی، در روز نخست جشنواره، در تماشاخانه سنگلج اجرا می رود. این اجرا در روز پنجشنبه نیز تکرار خواهد شد. سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر نیز، «ابرها» ی سید مرتضی میر منتظمی را در دو نوبت 17 و 20 به صحنه می برد. تماشاخانه مهر حوزه هنری «رویای تفتیده» عبدالمحمد سالاری را در روز نخست به صحنه می برد. تالار حافظ میزبان «ژوکاست» اثر پویان پیوسته است. گفتنی است، تالار وحدت، هنر و مولوی در روز نخست اجرایی ندارند.

روز دوم جشنواره، نخست و در تالار وحدت، «موسم باد و باران» از کشور فرانسه در دو نوبت اجرا می رود. این اجرا در روز جمعه و شنبه نیز ادامه می یابد. تالار اصلی تئاتر شهر، برای روز دوم میزبان «هتل پارادیزو» است. چهارسو، «روشان» سیاوش پاکراه و فریدون محرابی را در روز دوم دارد و قشقایی، میزبان «سفید برفی و هفت کوتوله، والت دیزنی1937» است. سایه و کارگاه نمایش نیز به ترتیب میزبان «یک دوم» و « به مراسم مرگ داداش خوش آمدید» است.

در روز دوم، اجرا در تالار هنر آغاز خواهد شد و «مرگ کسب و کار من است» اثر سعید زندی و محمدرضا درند» در این روز اجرا می رود. «آخر بنی سراج» نیز در تالار مهر حوزه به صحنه می رود. تالار استاد سمندریان، در دو نوبت میزبان «من ایرجم پسر فریدون» از عبدالله برجسته است. تالار حافظ نیز از «سونامی نوردان خطه» از آرش میرطالبی را اجرا می برد.

«ترکیب دو زمان» از فرانسه، از روز جمعه، روز سوم، در تالار اصلی تئاتر شهر اجرا می رود و تا شنبه ادامه می یابد. چارسو، میزبان اثری از محسن رنجبر، به نام «ای قاصد سلطان غریبان مطلب آب» است. «پالتوی پشمی قرمز» از افسانه ماهیان و «پروانه زرد روشن» از میلاد نیک آبادی، نیز به ترتیب در قشقایی و سایه به صحنه می روند. کارگاه نمایش در این روز میزبان «ادیپ» است.

بر همین اساس، در روز جمعه، گروهی از سوئیس در تماشاخانه سنگلج نمایشنامه «خاطرات شب» را به صحنه می برند. این اجرا در روز چهارم نیز تکرار خواهد شد. در تالار مولوی فریدون ولایی، «آواز نرم برای جهان» را به صحنه می برد. «دو لیتر در دو لیتر صلح» اثر حمیدرضا آذرنگ، در تماشاخانه ایرانشهر، آغاز به اجرا می کند. این اجرا در روز شنبه نیز تکرار می شود. «باگانه نیز» در تالار مهر اجرای خود را آغاز می کند. این اجرا نیز در روز شنبه تکرار می شود. «بازگشت افتخار آمیز مردان جنگی» از آرش دادگر، در تالار حافظ اجرا می رود.

روز شنبه، روز چهارم، تالار وحدت و تالار اصلی تئاتر شهر اجرای روز قبل خود را تکرار خواهند کرد اما، چهارسو، میزبان «گروتسکی بر تبار شناسی دروغ و تنهایی» اثر سجاد افشاریان را به صحنه خواهد برد. «پری » خیرالله تقیانی پور، که پیش از این در فجر استانی به نمایش در آمده بود نیز میهمان تالار قشقایی است. دیگر تالار های مجموعه تئاتر شهر در روز چهارم میزبان نمایش های «مکبث به روایت مردم کوچه و بازار»، «چند برش کوچک از کیک تولد الیاس» و «خاطرات شب» از «ماتیوس روتیمان» سوئیسی هستند.

بر همین اساس، «اتوبوس» حسن ابراهیمی، در تالار مولوی به صحنه می رود. «مرده ریگ» غزل اسکندر نژاد، در تالار هنر اجرای خود را آغاز می کند. این اجرا در روز بعد نیز تکرار خواهد شد.

تالار وحدت در روز یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه میزبان اثری نیست. در تئاتر شهر، نمایش های «پسر انسان»، «داستان های نا تمام» اسماعیل خلج، «پاورقی»، «تن» و «خاموشی دریا» نیما دهقان به صحنه می روند. اجرای «خانه دری» در تماشاخانه سنگلج در این روز آغاز خواهد شد و در روز بعد نیز ادامه می یابد.

در این روز تالار مولوی، میزبان نمایشنامه ای از بهرام بیضایی با عنوان «اژدهاک» است. ایرانشهر، مهر و تالار حافظ، میزبان «کمدی الهی، جلد دوزخ»، «ویران» و «ویتسک» هستند.

در روز دوشنبه، 17 بهمن ماه، اجراهای تئاتر شهر، به ترتیب در تالار اصلی، تالار ساچهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش؛ «دوران تیرگی» از کشور ایتالیا، «دراکولا» نمایشنامه ای از جلال تهرانی، «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» از ایتالیا، «این همه سنگر و این آدم ها که تا آخر زنده اند» و «خیال» از حمید رضا نعیمی است.
 
«خانه پدری» در سنگلج برای دومین شب پیاپی اجرا می رود. مولوی، میزبان «چاقوی دم کرده شب» است و تالار هنر نیز «ملکه موریانه» را به صحنه می برد. «کمدی الهی دوزخ» از ابراهیم پشت کوهی، در تماشاخانه ایرانشهر ادامه می یباد. «آنالیز» در مهر اجرا می رود و «ویتسک» در تالار حافظ پایان می یابد.

روز سه شنبه، هجدهم، تئاتر شهر در دو نوبت اجرا میزبان «دوران تیرگی» ایتالیایی ها، «به دهکده جهانی خوش آمدی پینوکیو»، «بیست هزار فرسنگ زیر دریا»، «واقعه در مجلس سودابه خوانی» از حسین کیانی، و «خیال» حمیدرضا نعیمی است. «هولستر» فرزند اصفهان، در سنگلج اجرا می رود. تالار مولوی دانشگاه تهران، میزبان «پنهان پشت دیوار های این خانه» است. ملکه موریانه در تالار هنر به کار خود پایان می دهد. تماشاخانه ایرانشهر، میزبان «ریچارد سوم» پسیانی است. در مهر، «بگو نقطه سر خط» اجرا می رود و «آئین معصومیت» میهمان تالار حافظ است.

در روز چهار شنبه و پنج شنبه، تالار وحدت، میزبان «قصر مه آلود» از ژاپن است. در تالار اصلی تئاتر شهر، در روز چهار شنبه مراسم معرفی بهترین های تئاتر ایران برگزار می شود. در دیگر تالار های این مجموعه، «خون رقصه»، «بیست هزار فرسنگ زیر دریا»، «ماه مهر از سال 60» و «مد آ» به صحنه می روند. در سنگلج، در روز چهار شنبه و پنج شنبه، «حضور غیاب» را به صحنه می برد. «نورگیر» در تالار مولوی به صحنه می رود. مولوی، میزبان «سایه سیمرغ» است. ایرانشهر، میزبان «سومین سه شنبه هفته» است اما تالار مهر در روز چهارشنبه اجرایی ندارد. «آئین معصومیت» نیز در تالار حافظ به کار خود پایان می دهد.

«عشق و عالیجناب» حسین پاکدل، در روزهای پنجشنبه و جمعه در تالار اصلی تئاتر شهر اجرا می رود. البته دیگر اجراهای تئاتر شهر، «چنگیز خان» اثر چیستا یثربی، «آدمکش»، «مراقب گربه باش»، «مار خورده افعی شده» است. «حضور و غیاب» در سنگلج پایان می یابد. تالار مولوی و تالار هنر نیز، میزبان «شیتال برقص بر مرگ من» و «اعترافاتی در مورد زنان» است. «لئو» از کشور آلمان در تماشاخانه ایرانشهر اجرای خود را آغاز می کند. تماشاخانه مهر، میزبان «این روبان سیاه که به سقف آسمان است» خواهد بود و تالار حافظ «در جست و جوی تاریخ تولد و انقراض ماموت ها» را به صحنه می برد. چهار نمایش اخیر در روز جمعه نیز تکرار خواهند شد.

اجرا های تازه روز جمعه، 21 بهمن ماه، روز پایان اجرا های صحنه ای نیز، به ترتیب، «مومیا» هادی مرزبان، «مقبره سنگی» منیژه محامدی، «جنوب از شمال غربی» ایوب آقاخانی، و «سیدروماک» محمود رضا رحیمی است.

در پایان باید اشاره کرد که «خاطره ای نداشتم حتی اگر هزار سالم بود» اثر قطب الدین صادقی نیز در تالار مولوی به صحنه می رود.

سی امین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، روز شنبه 22 بهمن ماه، طی مراسمی در تالار وحدت به پایان می رسد.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.