چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۷

بیست‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر/

چالش با ردیف در شبِ سنتور

شب سنتور

سومین شب از شب‌های سازهای ایرانی بخش نسل دیگر بیست‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر به ساز سنتور اختصاص دارد که در آن پویا سرایی و بابک بوبان به اجرای برنامه خواهند پرداخت.


به گزارش سینما پرس به نقل از ستاد خبری بیست‌وهفتمین جشنواره موسیقی فجر، پویا سرایی و بابک بوبان دو سنتورنواز که طی دهه‌های متفاوتی نزد زنده‌یاد استاد فرامرز پایور به فراگیری سنتور پرداخته‌اند، دو شیوه متفاوت از تکنوازی سنتور را در شب سنتور را 26 بهمن ساعت 21 در فرهنگسرای ارسباران ارایه خواهند کرد.

پویا سرایی که در بخش نخست این برنامه به اجرا می‌پردازد، با سنتور باس که تحت نظارت خودش ساخته شده به روی صحنه خواهد رفت. سرایی قصد دارد تکنوازی‌اش را در مایه همایون اجرا کند و به گفته خودش این تکنوازی رویکرد متفاوتی به موسیقی دستگاهی ایران است: نوآوری‌های سال‌های اخیر در موسیقی دستگاهی ایران عمدتا برخورد فرمال با ساختار ردیف بوده و کمتر محتوای ردیف به چالش کشیده شده است. من چند سالی است که موسیقی را از این منظر نگاه می‌کنم. در برنامه پیش رو نیز قصد دارم چالشی که در نهایت به دگرگونی محتوای ردیف موسیقی ایرانی ختم می‌شود را به اجرا در آورم. برخی از قطعاتی که سرایی در این برنامه اجرا خواهد کرد تا چندی دیگر منتشر خواهد شد و برخی دیگر بداهه‌هایی است که در لحظه شکل می‌گیرد.

در بخش دوم برنامه شب سنتور، بابک بوبان قطعه‌ای از آثار خودش را برای یک سنتور، آواز و گروه راویان اجرا خواهد کرد. این قطعه «سترون» نام دارد که براساس شعری با همین نام از مهدی اخوان ثالث تصنیف شده است. بابک بوبان خود، خواننده اثر خواهد بود و شش نفر راوی او را در اجرای اشعار همراهی می‌کنند. این اثر از معدود قطعاتی است که برای یک سنتور تنها و آواز تصنیف شده و برخورد متفاوت در این قطعه به مقوله آهنگسازی برای ساز سنتور، تلاش آهنگساز برای نمایش قابلیت‌های این ساز را نشان می‌دهد.

اختصاص شب‌های سازهای ایرانی در بخش نسل دیگر که به ترتیب در سه روز نخست جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود، تلاشی است برای نشان دادن گوشه‌ای از ذهنیت متفاوت نوازندگان نواندیش سازهای ایرانی در مقوله تکنوازی. دیگر برنامه‌های شب‌های سازهای ایرانی به ترتیب شب تار با حضور عیسی غفاری و پویان بیگلر و شب کمانچه با حضور سامر حبیبی در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

بیست و هفتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر 24 تا 30 بهمن ماه به دبیری دکتر حسن ریاحی در تهران، قزوین، کرج، یاسوج ، شیراز و گرگان برگزار می شود.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.