پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۹

گزارش سینماپرس از نشست«رهاتر از دریا»

جهانبخش: ما همین جوری «رهاتر از دریا» را ساختیم/ درگیری دوباره عوامل یک فیلم

عباس جهانبخش تهیه کننده در نشست فیلم رها تر از دریا به کارگردانی حمید طالقانی سی امین جشنواره فیلم فجر

تهیه کننده و کارگردان فیلم سینمایی «رهاتر از دریا» در نشست فیلم به مشاجره پرداختند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، نشست پرسش و پاسخ فیلم «رهاتر از دریا»، با حضور حمید طالقانی کارگردان، عباس جهانبخش تهیه کننده، سمانه جهانبخش، علی عزیزی و پوریا دلشاد بازیگران فیلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست، طالقانی با گلایه از تهیه کننده سخنانش را آغاز کرد و گفت: تهیه کننده «رهاتر از دریا» مدام در حال تغییر عوامل فیلم بود و فیلمنامه نیز چندین بار بازنویسی شد. ما این فیلم را همین جوری ساختیم.

جهانبخش نیز درباره همکاری با طالقانی، افزود: من و طالقانی کارگردان فیلم صمیمانه با یکدیگر همکاری کردیم، و این به هر حال فقط نظر ایشان است. وقتی که قصد داشتم برای «رهاتر از دریا» پروانه ساخت بگیرم همه به من گفتند چرا دوباره می خواهی با یک کارگردان فیلم اولی کار کنی و چرا طالقانی؟ ولی من عنوان کردم به ایشان احترام می گذارم و ما با ایشان مشکل خاصی نداریم.

طالقانی توضیح داد: ما در بندرعباس فیلمبرداری آغاز کردیم. قرار بود داریوش و امیریل ارجمند به همراه یاسمینا واحد در این فیلم بازی کنند، اما با توجه به قد و قامت امیریل ارجمند و واحد، این دو پارتنرهای خوبی برای هم نبودند. آنها انصراف دادند و کار خوابید.

وی ادامه داد: من از مرتضی هرندی یکی از دوستانم خواستم در این مسئله به ما کمک کند، وی برای این فیلم سرمایه گذاری کرد. به هر حال من می خواستم فیلم اولم را بسازم. اما جهانبخش تهیه کننده فیلم بدون اینکه ما را در جریان گذارد با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وارد مذاکره شده و برای این فیلم از آن ها وام گرفت.

طالقانی بیان کرد: اما حالا نمی دانم این سرمایه و وام هایی که تهیه کننده برای «رهاتر از دریا» گرفته در کجا هزینه کرده است. مرکز گسترش از اینکه عنوانی در تیتراژ ندارد، پس از ساخت فیلم گلایه کرد. در صورتی که من معقتدم هرندی سرمایه گذار این فیلم است.
 
جهانبخش در توضیح این مسئله گفت: پانزده روز از فیلمبرداری این فیلم به دلیل طالقانی خوابید. سازمان کشتیرانی برای رهاتر از دریا یک میلیارد هزینه کرد، هتلی در اختیار ما گذاشتند که حتی طالقانی در خواب هم ندیده بود. هرندی سرمایه گذار فیلم است، اما در نیمی از فیلم نقش دارد.

وی افزود: حالا من باید امروز اینجا برای سرمایه های فیلم به طالقانی توضیح دهم! فکر نمی کنم باید به خاطر وامی که از مرکز گسترش گرفته ام به وی جواب دهم، یا از ایشان اجازه بگیرم.

طالقانی در ادامه درباره مشکلات فیلم گفت: قبل از اینکه جهانبخش پروانه ساخت بگیرد به من قول داد از حضور بازیگران چهره در این فیلم استفاده کنیم. اما مابقی بازیگران از اسپانسرها باشند. ما برای این فیلم با نیکی کریمی، نیوشا ضیغمی و داوود رشیدی قرارداد بسته بودیم، اما وقتی که کار کلید خورد هرکدام از آنها به شکلی کنار کشیدند.

وی در ارتباط با پایان فیلم و مرگ یکی از شخصیت ها عنوان کرد: ما برای این بخش مشاور پزشکی داشتیم و طبق اطلاعاتی که از ایشان گرفته بودیم، این پایان را به تصویر کشیدیم. طبق این تحقیقات فردی که فوت کرده این احتمال وجود دارد که با تزریق آدرنالین دوباره زنده شود.

جهانبخش در ادامه عنوان کرد: این فیلم 23 اسفند سال گذشته کلید خورد و دو روز با حضور امیریل و داریوش ارجمند فیلمبرداری ادامه پیدا کرد اما این بازیگران انصراف دادند. امیریل ارجمند معتقد بود که طالقانی کارگردان نیست. این کار تا هفتم فروردین ماه تعطیل بود تا اینکه هرندی به توصیه طالقانی وارد کار شد.

وی افزود: سرمایه گذاران در این شرایط کنار کشیدند اما هرندی ادامه داد. ما برای اجاره کشتی روزی 200 میلیون تومان هزینه می کردیم. حدود یک میلیارد و پانصد تومان برای 45 روز فیلمبرداری بودجه هزینه کردیم.

طالقانی افزود: امیریل ارجمند عنوان کرد من برای شما احترام قائلم اما نمی توانم با جهانبخش کار کنم. من در آن شرایط نامه شکایت و انصراف خود را از این پروژه اعلام کردم. فیلمنامه پایانی رهاتر از دریا توسط خانم جاوید به سفارش مینو فرشچی بازنویسی شد و ما براساس آن فیلم را ساختیم.

تهیه کننده «رهاتر از دریا» درباره فیلمنامه توضیح داد: ایشان از فیلمنامه فرشچی و جاوید استفاده نکردند و بازیگران شاهد این ماجرا بودند. من سه سال خرج زندگی طالقانی را می دادم. ایشان می خواستند ماشین بخرند من را به بنگاه بردند، چک نداشتند و من جای ایشان چک دادم. حکم جلب وی در جیب من است. خرج مرغ و گوشت وی را در این سال ها من می دادم، فرزند طالقانی را من راهی دانشگاه کردم.

وی ادامه داد: طالقانی مدام در خانه ما بود و دست من را می بوسید تا وی را در این شرایط تنها نگذارم. او زندگی من رها نمی کرد اما نمی دانم چطور حالا که چهار دوربین دیده جو زده شده است.

جهانبخش با عصبانیت افزود: از زمانی که ارجمند به خاطر طالقانی از پروژه انصراف داد، مجبور شدم بازی کنم.
طالقانی در ادامه بیان کرد: من با حضور بازیگرهای اسپانسر مخالف بودم، قرار بود برای رها تر از دریا چند بازیگر حرفه ای حضور پیدا کنند، اما نیامدند. من همانطور که گفتم از پروژه انصرف دادم اما دوباره جلسه گذاشتند و از من خواستند کمکشان کنم.

پوریا دلشاد بازیگر این فیلم در ادامه جلسه گفت: من شهریور 86، با جهانبخش آشنا شدم، در دو دوره جشنواره قبلی عکاس بودم. کلاس بازیگری هم رفتم و وضعیت مالی خوبی هم دارم. دلم نمی خواست در جلسه اولین فیلمی که حضور پیدا کردم چنین اتفاقاتی بیافتد.

وی افزود: بیست و یک روز دختر من عید نوروز در کنار خانواده نبود، زیرا قرار بود تنها برای یک سکانس در فیلم حضور پیدا کند. حرف های کارگردان و تهیه کننده را تایید می کنم. سه نسخه از سناریو این فیلم در خانه دارم. برای شروع با کار ضعیفی وارد سینما شدم. برای نقشی که بازی کردم، روزانه فیلم نامه به دستم می رسید.

دلشاد ادامه داد: محمود شاملو بازیگردان این پروژه بود که در فیلم نیز در نقش معاون کارگردان حضور دارد. ایشان خودشان در حد بازیگردان نیستند. متاسفام که در این فیلم حضور دارم.

انتهای پیام/ ر/ ا ک

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.