سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۴

گفت و گوی سینماپرس با مدیر سینما فرهنگ اراک؛

شهر اراک تنها دو سینمای فعال دارد/ مجبورم بعد از پنجاه سال شغل سینماداری را رها کنم

سالن سینما

سینماپرس- گروه سینما- سمانه فراهانی: مدیر سینما فرهنگ شهر اراک گفت: این شهر سینمای مدرن و ممتاز ندارد و تنها دو سینمای فرهنگ و عصر جدید فعال هستند و به اکران فیلم می پردازند.

احسان بیات در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با بیان این مطلب افزود: در شهر اراک، سالن های دنیا و دیامون دو سالن سینمای دیانا بودند که به مرور سالن دیامون تعطیل شد و سالن دنیا با نام جدید فرهنگ به فعالیت خود ادامه می دهد. سینما آزادی هم نام قدیم سینما عصر جدید است که همچنان فعال است.

وی ادامه داد: سینما قصر طلایی یا همان استقلال به تازگی تبدیل به مجتمع فرهنگی و هنری شده است که از آن برای برگزاری کنسرت ها و نمایشگاه های کتاب استفاده می شود. سینمای شهر صنعتی هم تبدیل به فرهنگسرای شهرداری شده است و دیگر قادر به اکران فیلم نیست.

وی دلیل این تعطیلی سینماها را عدم فروش فیلم ها بیان کرد و تصریح کرد: تلویزیون و کانال های متفاوت شبکه های ماهواره ای موجب شده است، مخاطب انگیزه کمتری برای تماشای فیلم در سالن های سینما داشته باشد. وقتی هزینه یکبار سینما رفتن برای یک خانواده پنج نفره در شهرستان حداقل 30 هزار تومان است و فیلم ها چندین بار در جشنواره های داخلی نمایش داده می شوند و مخاطبی هم که فیلم را ندیده آگاهی دارد که موسسه رسانه های تصویری سه ماه پس از اکران نسخه DVD فیلم را منتشر می کند، لزومی برای تماشای فیلم روی پرده سینما احساس نمی کند.

بیات خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما فیلم هایی در جشنواره ها شرکت داده می شوند که نمایش عمومی نداشته اند، در حالی که در جشنواره های خارجی این طور نیست و فیلم های نمایش داده شده اجازه حضور در جشنواره را دارند.

وی عدم تنوع فیلم های سینمایی را دلیل دیگری برای بی انگیزه شدن مردم برای رفتن به سینما دانست و افزود: فیلمسازان با هزینه های دولتی فیلم هایی می سازند که حتی تماشاگر حاضر به تماشای آن ها به صورت رایگان نیست. به خصوص از دهه 80 به بعد فیلم هایی که ساخته می شوند خیلی شبیه به هم هستند، کارگردان های بزرگ هم فیلمی به آن صورت ندارند که سالن های سینما را گرم کند به همین دلیل سینماهای بسیاری در حال تعطیلی هستند.

به گفته مدیر سینما فرهنگ شهر اراک، در حال حاضر فیلمی از ادبیات ایران ساخته نمی شود و متاسفانه سینمای ما تماشاگر حرفه ای ندارد. فرهنگ ایرانی و به ویژه فرهنگ معمول زندگی مردم مناطق مختلف ایران کمتر در فیلم ها دیده می شود و در واقع فیلم ها نزدیک به زندگی اکثر مردم نیستند و تنها قشر خاصی را در بر می گیرند.در حالی که اگر مطابق هر سلیقه ای فیلم وجود داشته باشد هر کس براساس سلیقه اش فیلم دلخواهش را انتخاب می کند.

وی ادامه داد: نسل جوان ما جواد رضویان و علی صادقی را بیشتر از بهرام بیضایی می شناسند، در حالی که در گذشته شناخت مخاطبان نسبت به یک فیلم از طریق کارگردان آن فیلم بود.

وی با اشاره به زمان دار بودن فیلم ها گفت: فیلم هایی که ساخته می شوند تاریخ مصرف دارند و نمی توان آن ها را مدت زیادی پشت درب های اکران نگاه داشت مانند فیلم «گزارش یک جشن» که مدت زیادی است در انتظار اکران است و با گذشت زمان ارزش آن کاهش می یابد. مشکل دیگر اصلاحات بیش از حد فیلم ها است که باعث تخریب ساختار و نامفهوم شدن فیلم می شود.

بیات در مورد فیلم هایی که در سال 90 در شهر اراک فروش خوبی داشته اند، توضیح داد: امروزه فیلم هایی مورد استقبال قرار می گیرند که حاشیه های بیشتری داشته باشند مانند فیلم «قلاده های طلا» و یا «اخراجی های 3». در زمان اکران «اخراجی های 3» صد هزار نفر در اراک فیلم را دیدند البته «جدایی نادر از سیمین» هم فروش نسبتا خوبی داشت و حدود 35 میلیون تومان فروخت.

این سینمادار یادآور شد: ساخت فیلم هایی مانند «جدایی نادر از سیمین» نشان می دهد که امروز هم می توان فیلم خوب ساخت اما گویا تلاشی برای ساخت فیلم خوب از سوی کارگردان ها به ویژه جوان ترها وجود ندارد.

وی درباره قدرت انتخاب مردم برای تماشای فیلم خاطرنشان کرد: تماشاگر امروز قدرت انتخاب ندارد چرا که در یک پردیس سینمایی پنج فیلم مشابه هم اکران می شوند در حالی که در گذشته مخاطب براساس ذائقه ای که داشت به سینمایی که فیلم های وسترن را اکران می کرد و یا سینمایی که فیلم های عاطفی داشت و یا سینماهای دیگر در ژانرهای مختلف می رفت اما امروز فیلم هایی را به اجبار اکران می کنیم که همه از یک فرهنگ هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که طرح اکران مخاطب خاص در این شهر انجام می شود یا خیر، گفت: هیچ فیلمی از گروه مخاطب خاص در این شهر تا به حال اکران نشده است و علاقه ای هم از سوی مردم برای تماشای این فیلم ها وجود نداشت.

مدیر سینما فرهنگ در مورد دلیل عدم بازسازی سینمایش تصریح کرد: هرچند بازسازی سینما جزیی از کار ما است اما تاثیری در جذب مخاطب ندارد و موضوع اصلی در جذب مخاطب فیلم خوب است. اگر با وام دولتی هم قادر به تجهیز سینما مطابق با امکانات روز شویم وقتی درآمد راضی کننده ای وجود ندارد و نمی توان با آن اقساط وام را پرداخت کرد، این کمک دولتی فایده ای ندارد. از سینماهای تعطیل شده اطراف شهر اراک از جمله شاهزند و محلات می توان به این موضوع پی برد که مشکل سینماهای ایران سالن نیست بلکه نبود مخاطب مدیران سینما را به تعطیلی سینماها ترغیب می کند.

وی در پایان تاکید کرد: اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد ناچارم با وجود حدود پنجاه سال سابقه کار در سینما این شغل را رها کرده و سینما را به فرد دیگری واگذار کنم.

انتهای پیام/ ف/ ک

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.