دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۵

نشست نقد مستند «آینه های غبار گرفته» برگزار شد

محمد تهامی نژاد در نشست مستند آینه های غبار گرفته

سینماپرس - گروه سینما: محمد تهامی نژاد در نشست نقد و بررسی مستند آینه های غبار گرفته گفت: تاریخ 145 ساله مطبوعات کشور با نگاهی پژوهش محور در این فیلم به تصویر کشیده شده است.

به گزارش سینماپرس به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در جلسه نقد و بررسی مستند «آینه های غبار گرفته» با حضور مازیار فکری ارشاد (مجری- منتقد)، محمد تهامی نژاد (کارشناس) و رهبر قنبری (کارگردان)، در سالن «سینماحقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، تهامی نژاد گفت: آینه های غبار گرفته تاریخ ۱۴۵ ساله مطبوعات ایران را از دوره محمدشاه قاجار تا اواخر دوره پهلوی بررسی می کند.

وی یادآور شد: فیلمساز در این اثر مستند تلاش می کند با پژوهشی دامنه دار، مطبوعات کشور را در بستری تاریخی مورد ارزیابی قرار داده و تقابل سیاسی موجود در این دوره را به تصویر بکشد.

تهامی نژاد با بیان اینکه دوره تاریخی مورد نظر فیلم به لحاظ سیاسی و اجتماعی، برهه ای پیچیده است یادآور شد: قنبری در فیلم «آینه های غبار گرفته» تلاش می کند با استفاده از تفکر تاریخی، بافت های تاریخی جامعه را نشان داده و صحت اسناد موجود در این دوران را مورد مطالعه قراردهد.

کارگردان فیلم دی ماه ۵۹ در بوشهر تاکید کرد: در این مستند از اسناد گفتاری، تصویری و مکتوب برای بررسی این دوره استفاده شده و فیلمساز از شیوه گردآوری سند در تولید این فیلم استفاده کرده است.

تهامی نژاد ادامه داد: فیلم آینه های غبار گرفته اطلاعاتی را نسبت به هر یک از شخصیت های ۱۴۵ سال از تاریخ ایران به مخاطب می دهد و این روایتگری متکی به روزنامه، سند تاریخی و گفتار متن است و در برخی از بخش ها گفتار متناسب با تصاویر نیست.

وی گفت: این شگرد فیلم است که می خواهد فضاسازی کند و مخاطب را در فضای مطبوعات آن دوره قرار دهد. ضمن اینکه در بسیاری از موارد، فیلم فضای شاعرانه هم پیدا می کند.

تهامی نژاد توضیح داد: از جنبه دیگری این مستند فیلم مقاله است و صدای گرم فیلمساز به عنوان گوینده گفتار متن هم به گونه ای مولف وار بر این اثر می نشیند.

این مستندساز یادآور شد: در مستند آینه های غبار گرفته علاوه بر تاریخ نگاری مطبوعات، ورود عکاسی به کشور نیز به تصویر کشیده شده است.

تهامی نژاد گفت: فیلم تنها یک فلش بک دارد و نشان می دهد انقلاب مشروطه چگونه شروع شده و به کجا ختم می شود که این بخش برگرفته از پژوهش موثر تاریخی است.

وی یادآور شد: فیلم حاصل زحمات شبانه روزی فیلمساز جهت جمع آوری اسناد و شواهد تاریخی مطبوعات است و مسوولان وظیفه ای سنگین در راستای حفظ این اسناد به منظور استفاده نسل آینده دارد.

رهبر قنبری نیز در این نشست خبری گفت: ایده اصلی تولید این اثر مستند از سال های پیش در ذهن من متبادر شده بود و به این نتیجه رسیدم که روزنامه ها و مطبوعات می توانند کاراکتر مناسبی برای یک اثر سینمایی مستند باشند، زیرا در تاریخ ایران زخم های بسیاری به روزنامه ها وارد شده است.

وی یادآور شد: در ابتدا به دنبال بازسازی تاریخی وقایع بودم، اما در نهایت به دلیل کمبود بودجه تاریخچه مطبوعات کشور از دوره مظفرالدین شاه تا اواخر پهلوی را در ۸۵ دقیقه به تصویر کشیدم.

این کارگردان مستند ادامه داد: در فیلم مستند آینه های غبار گرفته تلاش کردم از گفتار طنز استفاده کنم تا از این طریق، پیام به صراحت به مخاطب منتقل شود.

قنبری تاکید کرد: اسناد موجود در این اثر قسمتی از پژوهش فیلمخانه ای است و از آرشیو کتابخانه ملی و آرشیو خصوصی روزنامه ها برای روایت تاریخی این مستند استفاده کردم.

گفتنی است که در پایان این جلسه، از محمد تهامی نژاد و رهبر قنبری با اهدای لوح تقدیر و هدیه نقدی، تجلیل بعمل آمد.



انتهای پیام/ح گ

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.