شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۵

گزارشی از نشست مطبوعاتی فیلم «گهواره ای برای مادر»/

پناه برخدا رضایی: حمایت از سینمای اندیشه سلایق بیننده را تربیت می کند

 نشست فیلم «گهواره ای برای مادر» در جشنواره فیلم فجر

سینماپرس-گروه سینما/ در نشست مطبوعاتی فیلم «گهواره ای برای مادر پناه بر خدا رضایی؛ کارگردان فیلم در مورد سینمای اندیشه ای بیان داشت: هر چه بیشتر از سینمای اندیشه حمایت شود سلایق بیننده را بهتر تربیت می کند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، در این نشست پناه برخدا رضایی؛ کارگردان و تهیه کننده، محمد احمدی؛ تهیه کننده و فیلمبردار، الهام حمیدی و امیر آقایی؛ بازیگران، مستانه مهاجر؛ تدوینگر، پیمان یزدانیان؛ آهنگساز، حسین مهکام فیلمنامه نویس و محمدرضا شهیدی فر؛ مجری و کارشناس حضور داشتند.

 

در ابتدای نشست، پناه بر خدا رضایی اعلام کرد: من بعد از «چراغی در مه» 5 سال فیلم نساختم. مستند می ساختم و 2 سال طرح «گهواره برای مادر» در ذهنم بود.

 

وی افزود: یک نیاز شخصی در خودم احساس کردم برای ساختن این فیلم برای همین آن را ساختم.

 

حسین مهکام فیلمنامه نویس درباره ضرورت های طرح موضوع گفت: پاسخ به این سوال بر عهده کارگردان است چون طرح فیلمنامه و ایده آن متعلق به اوست و من فقط آن را تبدیل به به فیلمنامه کردم.

 

وی ادامه داد: نسخه اول فیلنامه دارای فراز و فرودهای زیادی بود اما باید به جنس سینمای کارگردان نزدیک می بود و در نهایت مینیمال شد.

 

رضایی در مورد حرکت های زیاد دورین در فیلم توضیح داد: وقتی شروع به دکوپاژ کردیم من حرکتی در قصه می دیدیم که توام با آرامش بود. سعی کردیم بیننده را با این آرامش سیال گونه همراه کنیم.

 

مستانه مهاجر؛ تدوینگر هم درباره این حرکت ها اینگونه بیان داشت: حرکت ها با پرسوناژ بی ربط نبود و به آن ها کمک می کرد که حال درونی نرگس بیشتر پیش برود و با فیلم همگام شود.

 

محمد احمدی در مقام تهیه کننده گفت: همیشه تلاش می کنم دوستانی را به کار دعوت کنم که همدلی داشته باشند.

 

وی به عنوان فیلمبردار ادامه داد: اعتقاد کلی ام این است که فیلمبردار باید با کارگردان سینک شده و ذهنیت او را عینی کند. رضایی تصویر را می شناسد و فیلمبردار را راغب می کند که تلاشش را بکند و بهترین تصیر را ارائه دهد.

 

الهام حمیدی در مورد علت پذیرشش نقشش در فیلم اظهار داشت: این نقشی ست که تا به حال هیچ خانمی بازی نرکده و برایم داشتن این تجربه بسیار حائز اهمیت بود. استرس نزدیک شدن به نقشم را داشتم تا فاکتورهای نقش را در شخصیت پردازی بگنجانم. با این حال از ته دل بازی کردم.

 

امیر آقایی بازیگر دیگر فیلم اینگونه بیان داشت: به این دلیلی بازی کردم که ما همیشه شعار می دهیم که از سینمای اندیشه باید در مقابل سینمای گیشه حمایت کرد. دلم می خواست کاری کنم که خودم از خودم راضی باشم.

 

وی ادامه داد: نگرانی ام نداشتن نقش محوری فیلم نیست بلکه داشت نقش محوری فیلمی ست که خودم جرات دیدن آن را نداشته باشم.

 

در ادامه نشست پناه بر خدا رضایی عنوان داشت: می شد فقط برای مادر یا حوزه فیلم بسازم اما من خودم سراسر زیبایی را می بینم. وقتی موقعیتی فراهم شده که اندیشه ای را رواج بدهیم زیبایی دلنواز و چشم نواز را ارائه کنیم.

 

یزدانیان؛ آهنگساز فیلم ضمن تشکر از همه عوامل و کارگردان برای دید مثبت و اعتمادشان گفت: من دید مینیمال رضایی را به زبان موسیقی در آوردم و سعی کردم لطافت و زیبایی را به موسیقی تبدیل کنم.

 

وی افزود: ساز رباب را اصل قرار دادیم. ساز دودوک را هم که ساز احساسی ای هست استفاده کردیم که اصرار کارگردان بر آن بود که انتخاب درستی هم به شمار می آمد.

 

رضایی در مورد سینمای اندیشه ای بیان داشت: هر چه بیشتر از سینمای اندیشه حمایت شود سلایق بیننده را بهتر تربیت می کند.

 

این کارگردان در پایان نشست با اشاره به نامه تاریخی امام خمینی به گورباچف گفت: در این نامه امام به گورباچف گفته بودند ادبیات ما را مرور کنید و ببینید چه ادبیاتی داریم و به سهروردی هم اشاره کرده بودند.

 

حواشی نشست:

  • در سوال شهیدی فر مبنی بر تاثیر فیلم بر عوامل فیلم امیر آقایی از پاسخ امنتاع کرد.
  • یکی از خبرنگاران که داشت سوال تندی از کارگردان در مورد موضوع فیلم می پرسید به اشتباه گفت: چرا از هما روستا بازی نگرفتید؟! مستانه مهاجر حرف او را تصحیح کرد: افسر اسدی!
  • رضایی در واکنش به این سوال گفت: شما که نام بازیگر را نمی دانید درست صحبت کنید چون این فیلم من نیست درباره گهواره ای برای مادر است!
  • مستانه مهار سکانس نماز جماعت فیلم را بهترین سکانس نماز خواندنی که تا به حال دیده است توصیف کرد.
  • در انتها رضایی اعلام کرد ملیحه نیکجومند بازیگر نقش مادر در بیمارستان است، برای او دعا کنید.

 

انتهای پیام/ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.