سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۷

سینماگران در غرفه سینماپرس/8

کارگردان فیلم «او خوب سنگ می زند»: پرموسیقی بودن به فیلم لطمه می زند

نشست خبری فیلم «او خوب سنگ می زند» در جشنواره فیلم فجر

سینما پرس- گروه هفت هنر/ کارگردان فیلم «او خوب سنگ می زند» گفت: در جشنواره فجر امسال فیلم هایی دیدم که خیلی پرموسیقی بودند که به عقیده من این پرموسیقی بودن به کار لطمه می زند.

هادی محقق کارگردان فیلم «او خوب سنگ می زند» در گفت وگو با خبرنگار موسیقی سینما پرس، گفت: جشنواره فیلم فجر ماحصل سینمای ایران است، ما ایرانی ها اساسا هم به شدت قصه دوست هستیم هم به شدت موسیقی دوست؛ اما وقتی به فیلم ورود پیدا می کنیم این قضیه فرق می کند، من خود به شخصه دوست ندارم فیلمم موسیقی زیادی داشته باشد دوست دارم خود فضاسازی فیلم، صحنه و بازی ها بار احساسی و معنایی فیلم را جلو ببرد و تولید موسیقی کنند نه سازهای زیاد.

 

وی افزود: فیلم «او خوب سنگ می زند» موسیقی خیلی کمی دارد، ما تنها سه قطعه موسیقی داریم چون خود صحنه و بازی ها کار را پیش می برند موسیقی هم مکملی است که حس بیشتری را انتقال دهد به همین دلیل نیاز نیست که با تعداد ساز زیاد و موسیقی بیشتر از حد نیاز بار احساسی و انتقال پیام را به دوش بکشیم.

 

این کارگردان با اشاره به اینکه پر موسیقی بودن به فیلم لطمه می زند، تصریح کرد: من در جشنواره امسال فیلم هایی دیدم که خیلی پر موسیقی بودند و همین پر موسیقی بودن به کار لطمه می زده است. به طور مثال در یکی از صحنه های فیلم من که مادر در حال گریه کردن است مخاطب انتظار دارد ساز کمانچه داخل شود ولی من این کار را نکردم. یک نوع تعاملی بین من و آهنگساز فیلم ستار اورکی شکل گرفت که ما به این نتیجه رسیدیم و با یک موسیقی کم فضاسازی داستان را از بین نبردیم.

 

وی در پاسخ به اینکه چقدر نظر آهنگساز و چه میزان نظر کارگردان در ساخت موسیقی فیلم دخیل است، عنوان کرد: من اگر به اندازه ستار اورکی موسیقی را بشناسم دیگر سراغ او نمی روم پس من به اندازه آهنگساز از موسیقی اطلاع ندارم پس به سراغ وی رفته و ساخت موسیقی فیلمم را به او می سپارم و با یک تعامل و اعتماد کار پیش می رود. این در مورد بازی و تدوین و ... هم وجود دارد باید به آدم ها اعتماد کرد و کار را رها کرد و به آن ها سپرد ولی من هم در پایان نظر می دهم و با شکل گیری یک حس مشترک کار به نتیجه می رسد. آدم ها وقتی رها باشند کار بهتری را به ثمر می رسانند نباید آن ها را در فشار قرار داد.

 

محقق در پایان خاطر نشان کرد: موسیقی خود یک عنصر مهم در فیلم است مثل صداگذاری، فیلمبرداری و تدوین یک بخش مهمی از فیلم است که باید آن را خوب بشناسیم و جای مناسبی را در فیلم برایش در نظر بگیریم هرچیزی اگر در جای خود قرار بگیرد خوب است و نتیجه مثبتی هم می دهد.

 

گفتنی است؛ فیلم «او خوب سنگ می زند» که با موضوع دفاع مقدس به کارگردانی هادی محقق ساخته شده است، داستان زندگی نوجوان روستایی است که پس از فوت پدر مجبور است برای درمان مادر بیمارش به خانه‌ نصیر برود تا طلب معوقه‌ی پدرش را از او بگیرد.

 

انتهای پیام/ص/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.