دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۷

یادداشت علی نیک رفتار درمورد عکاسی فیلم و جشنواره فیلم فجر/

عکاسی فیلم که تنها خاطره‌ای از آن به جا ماند

علی نیک رفتار

سینما پرس- گروه هفت هنر/ در پی پایان یافتن سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر، علی نیک رفتار در یادداشتی دغدغه های خود را در خصوص بخش مواد تبلیغاتی و عکاسی فیلم این رویداد سینمایی بیان کرد.

سینما پرس، سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر برپا شد، یکی از بخش های مهم این رویداد سینمایی بخش عکاسی فیلم است که نقش موثری در تبلیغات فیلم ها و بهتر دیده شدن آن ها برعهده دارد، بخش مواد  تبلیغاتی و خصوصا  بخش عکس جشنواره فیلم فجر همواره از بخش های حائز اهمیت این جشنواره به شمار می رود ولی هرساله سخنان زیادی مملو از اینکه برپاکنندگان توجه کافی را به این بخش ندارند و آنگونه که باید به این مهم پرداخته نمی شود، شاهد هستیم.

 

 علی نیک رفتار از هنرمندان عکاس سینمایی کشور است که سابقه چشمگیری در زمینه عکاسی پروژه های بزرگ سینمایی داشته و در جشنواره امسال عکاسی فیلم هایی چون «آسمان زرد کم عمق»، «حوض نقاشی»، «فرزند چهارم» را برعهده داشته است. وی در یادداشتی در پی برپایی سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر و دغدغه عکاسی فیلم، گفته است:

 

«سالهاست جشنواره بین المللی فیلم فجر برگزار می شود، دبیران مختلف مسئولیت این جشنواره را بعهده داشته اند، آمدند و رفتند و تنها خاطره ای از آنان به جا ماند. با همه مسائل، مشکلات، حاشیه ها و از همه مهم تر آزمون و خطا در برگزاری بزرگترین رویداد سینمائی کشور. کارشناسان و صاحب نظران سینمائی در حین برگزاری و پایان تمامی این دوره ها دغدغه ها، اعتراض و تمجید خود را اعلام کرده اند. حال این صحبت ها در تصحیح ایرادات و یا پافشاری بر خطاها چقدر تاثیرگذار بوده اند، بماند.

 

در اینجا فقط و فقط در مورد عکاسی فیلم که دغدغه همیشگی ام است می پردازم. نقش عکس و کاربرد آن در تبلیغات فیلم های سینمائی بر همگان روشن است چه فیلم هائی که فقط به واسطه عکس هایشان در خاطره علاقمندان بجا مانده اند. تنها دیدن یک عکس و تاثیری که بر بیننده و رهگذران گذاشته و آنان را به سالن نمایش فیلم کشیده را نمی توان نادیده گرفت. کاربرد عکس در پوستر و تبلیغات محیطی و سایر موارد و خلق آثار بزرگ از هنرمندان عکاس فیلم را نباید فراموش کنیم. بخش مواد تبلیغاتی و خصوصا بخش عکس جشنواره فیلم فجر همواره در کنار سایر بخش های  جشنواره با همان جایگاه و شان و منزلت قرار داشت. این مهم تا پانزدهمین جشنواره ادامه یافت.

 

در جشنواره شانزدهم که مرحوم سیف الله داد به معاونت سینمائی منصوب  شدند، با برنامه ریزی و سیاست گذاری های جدید بخش مواد تبلیغاتی از جشنواره حذف شد.    

 

از همان زمان انجمن عکاسان سینما طی 9 سال در جلسات متعدد با مسئولان و مدیران وقت پیگیر بازگشت  این   بخش به جشنواره فیلم فجر شدند. متاسفانه 9 دوره جای این بخش در کنار سایر بخش ها خالی بود و  البته که تاثیر ناخوشایندی بر عکاسان سینمای ایران گذاشت. 

 

  در   سال  1385 و برگزاری جشنواره  بیست و پنجم و مدیریت جناب رضا داد در بنیاد سینمائی فارابی و  در ادامه جلسات درخصوص بازگشت بخش مواد تبلیغاتی به جشنواره، ایشان موافقت خود را با برگزاری و بازگشت این بخش اعلام کردند. این خبر باعث شوق و شور بین عکاسان و گرافیست ها و سازندگان تیزر و آنوس شد. ایشان با توجه به اینکه در آخرین روزهای برنامه ریزی برگزاری جشنواره موافقت خود را اعلام  کرده بودند، خواستار برگزاری و اهدای جوائز این بخش به صورت موقت در مراسم افتتاحیه شدند. اما متاسفانه این بابی شد تا در سال های بعد نیز اهدای جوائز این بخش در مراسم افتتاحیه صورت پذیرد. مراسمی که با کمترین بازتاب رسانه ای و بسیار کمرنگ تر از مراسم اختتامیه برگزار می شود. مجددا رفت و آمد و جلسات با دبیران جشنواره آغاز شد و خواستار برگزاری مراسم اهدا جوائز در اختتامیه جشنواره و در کنار دیگر بخش ها شدیم. در جشنواره سی ام که آقای خزاعی دبیر جشنواره بودند این مراسم در اختتامیه   برگزار شد، هرچند که با عدم برابری میزان جایزه بخش مواد تبلیغاتی با سایر بخش های دیگر مواجه شدیم، اما طی نامه ای رسمی به دبیر جشن مراتب تشکر و قدردانی عکاسان سینما را از ایشان اعلام کردیم و امیدوار بودیم همچنان که این بخش در مراسم اختتامیه برقرار باشد، میزان جایزه اهدائی نیز همسنگ و با  سایر بخش ها برابر باشد.

 

در کمال تعجب در جشنواره سی و یکم شاهد جابجائی مجدد و اجرای مراسم معرفی و اهدای جوائز برگزیدگان مواد تبلیغاتی در افتتاحیه جشنواره بودیم. اینکه یک دوره علاوه بر اهدا سیمرغ به نفر اول و اهدا  دیپلم به نفر دوم در سال بعد فقط به نفر اول سیمرغ و جایزه نقدی اهدا می شود. در  خاتمه حداقل انتظاری که از دبیر محترم بخش مواد تبلیغاتی که خود ازعکاسان و اعضای انجمن عکاسان  سینمای ایران است، می توان داشت، این بود که از حقوق عکاسان سینما باتوجه به جایگاهی که داشتند دفاع   کرده و نقش خود را چیزی بیش از یک عنوان ایفا می کردند.

 

انتهای پیام/ص/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.