شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۷

انتقاد از پذیرش بی ضابطه دانشجو در رشته های سینمایی در یک برنامه تلویزیونی/

پذیرش زیاد دانشجویان سینما کلاس های درس را اتوبوسی کرده است

حمید دهقان پور

سینماپرس-گروه تلویزیون/ رئیس دانشکده سینما در برنامه هفت در خصوص محقق شدن سینمای دینی در ایران گفت: از میان 70 فیلم تولید شده در طول سال اگر ما 10 فیلم قابل قبول هم داشته باشیم موفق عمل کرده ایم.

به گزارش سینماپرس، برنامه سینمایی هفت جمعه 18 اسفندماه به مسائل مختلفی از جمله نقد فیلم سینمایی «پله آخر»، آسیب شناسی نظام آموزشی با حضور حمید دهقان پور، گزارش تولید سینمای ایران، پشت صحنه فیلم سینمایی«شاباش» و ... اختصاص داشت.

 

در ابتدای برنامه محمود گبرلو مجری و سردبیر برنامه با اشاره به اظهارات هفته گذشته برخی از اعضای کمیته اصلاح اساسنامه خانه سینما در مطبوعات، عنوان کرد: در طول هفته گذشته شاهد برخی اظهارنظرها از طرف کمیته 7 نفره ساماندهی صنوف بودیم که در این اظهارات نمایندگان سازمان سینمایی خواستار اضافه شدن کلمه جمهوری اسلامی به خانه سینما بودند. اما نمایندگان خانه سینما این اقدام را سیاسی دانسته و با آن مخالفت کردند.

 

وی افزود: تا به حال 11 صنف در کمیته ساماندهی صنوف به ثبت رسیده است. این امر برای همه صنوف فراهم بوده و همه می توانستند برای ثبت خود اقدام کنند.بنابراین اینکه چرا در این زمینه اهمال صورت گرفته باید نمایندگان صنوف پاسخگو باشند.

 

وی در ادامه درباره اختلاف نظرهای مطرح شده، توضیح داد: به نظر می رسد پیشنهاد مطرح شده برای پیشگیری از سوء استفاده برخی سودجویان است که البته با کمی آرامش و تدبیر می توان در این باره به اشتراک نظر رسید و نیازی به رسانه ای کردن آن و رساندن این اختلافات به شخص رئیس جمهور نبوده است. معتقدم باید در فضای شفاف و صریح مسائلی مانند امنیت شغلی و ساماندهی صنوف سینمایی بررسی شود. امیدوارم بزرگان سینمای ایران با تدبیر دلسوزی بیشتری برای اهالی سینما و صنوف فعالیت کنند.

 

بعد از پخش آمار فروش فیلم ها دوربین هفت به دیدار هوشنگ کاووسی یکی از منتقدان پیشکسوت و تاثیرگذار سینمای ایران رفته بود که این روزها در بستر بیماری است و در بیمارستان کیان بستری شده است.

 

یادمان مرحوم رسول ملاقلی پور که هفته گذشته سالگرد فوتش بود در ادامه برنامه پخش شد.

 

بعد از پخش رویدادهای هفته، نقد فیلم سینمایی «پله آخر»، با حضور شاهین شجری کهن و طهماسب صلح جو برگزار شد.

 

گبرلو در ابتدای این بخش عنوان کرد که قرار بوده علی مصفا کارگردان فیلمی در برنامه حضور داشته باشد اما به دلیل اینکه برای حضور در فیلم اصغر فرهادی به فرانسه پرواز داشته این امر میسر نشده است.

 

سادگی «پله آخر» سبب جذب مخاطب شده است

 

شجری کهن در بخشی از نقد این فیلم، عنوان کرد: بر خلاف چیزی که گفته می شود لابه لای موج تحسین از این اثر فراموش می شود که «پله آخر» ذات ساختاری ساده دارد. این فیلم یک گونه خاص از ارتباط است که از داستان مردگان جیمز جویس بخش هایی حمل شده در قصه اصلی فیلم که داستان یک زن و شوهر را روایت می کند که زن در اثر حادثه ای باعث مرگ شوهرش می شود. فراخواندن قصه های مشهور جهان برای غنا بخشیدن به فیلم ها کار بسیار مناسبی است.

 

وی افزود: فیلم قصه مستقلی دارد که با ادبیات نویسندگان بزرگی که در ذهن مصفا بوده غنی تر شده است. از لحاظ ساختاری هم فیلم بیش از اینکه رویش مانور داده شده ساده است و همین امر در جذب مخاطب باعث موفقیت فیلم شده است.

 

پیام «پله آخر» همنشینی مرگ و زندگی است

 

طهماسب صلح جو در ادامه نقد فیلم عنوان کرد: تا ماجرا روایت نشود قصه فیلمی وجود ندارد. بنابراین نحوه روایت فیلم ساز بسیار مهم است. این فیلم یک روایت سردرگم را ارائه می دهد و آگاهانه این موقعیت سردرگم را بیان می کند. «پله آخر» سه پله دارد که از مردگان جیمز جویس، مرگ ایوان ایلیت تولستوی و قصه خود مصفا گرفته شده است. با اینکه مصفا منابع داستانی غنی در اختیار دارد تماشاگر را به نوعی راهنمایی می کند که مسحور قصه و اتفاقاتش نشوند. در عوض کارگردان با نشانه ها و المان هایی تماشاگر را با همنشینی مرگ و زندگی که پیام اصلی فیلم است روبر می کند.

 

وی افزود: فیلم شکل عمیق و عارفانه ای دارد که مرگ پایان زندگی نیست. بلکه مرگ در کنار زندگی جریان دارد. این فیلم، فیلم خوبی است و تماشاگر نیز با تامل و لذت آن را دنبال می‌کند. حسن «پله آخر» این است که بدون به کار بردن قصه های کلیشه ای در جذب مخاطب موفق است.

 

گزارش تولید آثار سینمایی که به بررسی معرفی آثاری چون «اصلا جور در نمیاد»، «آشغال های دوست داشتنی»، «ماهی و گربه»، «محمد (ص)»، «خط ویژه» و ... می پرداخت بخش دیگر برنامه شب گذشته هفت بود.

 

پخش پشت صحنه فیلم سینمایی «شاباش» به کارگردان حامد کلاهداری و آیتم چهره های هفته که به معرفی فعالیت های رامبد جوان، انسیه شاه حسینی، نرگس آبیار، تهمینه میلانی، داریوش مهرجویی و محسن شاه ابراهیمی می پرداخت بخش های برنامه شب گذشته بودند.

 

قبل از پخش آیتم میزگرد هفته، نقل قول های هفته نیز پخش شد که به اظهارنظرهای هنرمندانی چون داوود رشیدی، رسول صدرعاملی، منوچهر محمدی، فرشاد محمدی، ناصر هاشم زاده و مرضیه برومند درباره مسائل مختلف سینمای ایران اختصاص داشت.

 

بخش پایانی برنامه میزگرد هفته بود که مسئله مهندسی سینما را با حضور حمید دهقان پور مطرح می کرد.

 

همه جای دنیا بین صنعت سینما و دانشکده های سینمایی ارتباط مناسبی وجود دارد

 

در این بخش آسیب شناسی نظام آموزشی و تربیت فیلم سازان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

دهقان پور که عضو هیات علمی و رئیس دانشکده سینما، تئاتر است در ابتدای بحث عنوان کرد: آمار فارغ التحصیلان دانشکده هایی مثل سینماتئاتر، صدا و سیما و سوره زیاد هم در طول این سالها مایوس کننده نبوده است اگر فارغ التحصیلان و جوانانی که بعد از انقلاب وارد سینما شده اند در حوزه هایی مثل تدوین و فیلم برداری موفق هستند. ممکن است خروجی دانشکده های سینمایی زیاد مورد توجه نباشد اما اگر منصفانه نگاه کنیم متوجه می شویم که در همه جای دنیا بین صنعت سینما و دانشکده های سینمایی ارتباط مناسبی وجود دارد. اما در کشور ما این پیوند برقرارنشده است.

 

پذیرش زیاد دانشجویان سینما کلاس ها را به کلاس های اتوبوسی تبدیل کرده

 

وی در ادامه این بخش عنوان کرد: امروزه برنامه ای که برای تدریس و آموزش در سال 61 تدوین شده متناسب با نیازهای دانشکده های سینمای ما نیست اما طرح هایی برای بازنگری ارائه شده که البته باز هم دیر است. شیوه انتخاب دانشجو نیز یکی دیگر از مشکلات فعلی است.

 

دهقان پور ادامه داد: طرحی که در سال 60 تدوین شد بر این اساس بود که 30 دانشجو در هر سال در زمینه سینما آموزش ببینند اما متاسفانه پذیرش زیاد دانشجویان علاقه مند کلاس های ما را به کلاس های اتوبوسی تبدیل کرده است. همچنین درست نیست که همه مشکلات و مسائل را به گردن استادان دانشگاه بیندازیم. چون بیشتر اساتید از بعد از انقلاب وارد فضای دانشگاه شده اند و انتقادات وارد شده مربوط به نحوه تدریس این اساتید و گرایش دانشجویان به غرب منصفانه نیست

.

دانشکده ها خلاقیت آموزش نمی دهند

 

وی در ادامه صحبت هایش عنوان کرد: دانشگاه را هیچ گاه نباید از جامعه جدا کرد. برخی از خروجی های دانشکده ها به تکنسین هایی تبدیل می شوند که البته در کارشان هم موفق می شوند پس لزوما خروجی همه دانشکده های سینمایی افرادی خلاق و هنرمندانی برجسته نخواهند بود. دانشکده ها بستری می سازند تا افراد با استعداد بتوانند خودشان را نشان بدهند. دانشکده های ما خلاقیت آموزش نمی دهند.

 

اگر حتی سالی 10 فیلم قابل قبول تولید کنیم موفقیم

 

دهقان پور در باره محقق شدن سینمای دینی در ایران عنوان کرد: از میان 70 فیلم تولید شده در طول سال اگر ما 10 فیلم قابل قبول هم داشته باشیم موفق عمل کرده ایم. آثار بسیاری از کارگردان های مطرح ما نیز در طول این سالها به سینمای معنوی و دینی نزدیک بوده است. مهمترین مسئله این است که نیروی جوان ما با اخلاق وارد سینما شوند. اگر ما بتوانیم اخلاق و منش کارگردانی، تدوین، فیلمبرداری و ... را وارد سینما کنیم آثارمان نیز به سینمای دینی نزدیک خواهند شد. ما باید در هنر سینما با مردم صادق باشیم تا سینما مبلغ خوبی برای مسائل معنوی و دینی شود.

 

انتهای پیام/ت/ب/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.