یکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۷

گزارشی از روند اکران های خصوصی فارابی برای مدیران فرهنگی/

رأی آری یا نه نمایندگان مجلس به اکران فیلم‌ها، پشت درهای بسته

فیلم

سینماپرس- گروه سینما/ بنیاد سینمایی فارابی سه شنبه هر هفته با انتخاب برخی از فیلم های سینمایی که ممکن است برای اکران با مشکلاتی مواجه باشند، این فیلم ها را در جلسه ای خصوصی برای مدیران فرهنگی و همچنین نمایندگان کمیسیون فرهنگی نمایش می دهد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، جلسات اکران فیلم فارابی با ارائه نظرات مثبت و یا منفی افراد حاضر در مورد فیلم نمایش داده شده و گفت و گو با تهیه کننده، کارگردان و فیلمنامه نویس فیلم به پایان می رسد. همچنین در این جلسات صاحبان فیلم ها به ابهامات موجود پاسخ می دهند.

 

این جلسات به هیچ وجه ثبت نمی شوند تا نمایندگان در ارائه نظرات خود آسوده باشند. در واقع این جلسات با هدف کارشناسی تر شدن نگاه مدیران فرهنگی نسبت به سینما برگزار می شوند.

 

«برف روی کاج ها»، «زادبوم»، «تلفن همراه رئیس جمهور» و «گلچهره» از جمله فیلم هایی هستند که در این جلسات اکران شده اند.

 

برف روی کاج ها

 

با گذشت ده جلسه از این جلسات با نمایندگان کمیسیون فرهنگی تماس گرفتیم تا نظرات ایشان را در مورد تاثیرات چنین اکران هایی جویا شویم. از آن جایی که پاسخگویی در مورد مسائل سینمایی به نصرالله پژمان فر محول شده است نظر وی را در مورد برگزاری این جلسات جویا شدیم.

 

نصرالله پژمان فر؛ رئیس کارگروه هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: تعامل و هماهنگی میان بخش های مختلف قطعا در رسیدن به اهداف موثر است اما هنوز تعاملات در حد عالی قرار نگرفته است. امیدواریم در سال 92 که از ابتدا با همین نمایندگان آغاز به کار می کند بتوانیم ارتباط خوبی با نهادهای مختلف داشته باشیم تا به نتایج مطلوبی دست یابیم.

 

وی ادامه داد: این تعاملات با برگزاری جلساتی چون نمایش فیلم فارابی شروع شده اما به حدی نرسیده که مسائل را در براساس این تعاملات حل کنیم.

 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این که در تمامی جلسات نمایش فیلم فارابی نماینده ای از کارگروه هنر و رسانه حضور داشته است، تصریح کرد: مباحث خوبی در این جلسات مطرح شده است اما باید زمینه های بیشتری فراهم شود تا با تعاملات گسترده بخش خصوصی و دولتی راهکاری برای بیرون رفت از مشکلات بیابیم.

 

گلچهره

 

این در حالی است که برخی فیلمسازان معتقدند این جلسات چندان کمکی به فیلم هایشان نمی کند و برخی افرادی که جبهه مشخصی دارند راه گفتگو را در جلسه می بندند.

 

ابوالحسن داودی؛ کارگردان فیلم «زادبوم» در گفت و گو با سینماپرس گفت: به غیر از معدودی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی افرادی که برای تماشای فیلم در این جلسات حضور می یابند از طیف خاصی هستند و فضای گفتگو به جای باز شدن با حضور این افراد بسته می شود.

 

فیلم سینمایی زادبوم

 

وی ادامه داد: در نمایش فیلم «زادبوم» پس از نمایش خانواده ای که به همراه برخی مدیران حضور یافته بودند دید مثبتی نسبت به فیلم داشتند در حالی که گروهی خاص آن چنان بر علیه فیلم جبهه گرفتند که راهی برای گفت و گو وجود نداشت.

 

داودی با تاکید بر این که تعداد اندکی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی در این جلسات حضور دارند، تصریح کرد: حضور افرادی که با سینما مشکل دارند همانند اعضای یک طیف خاص در چنین جلساتی کمکی به بهبود اکران نمی کند. مهم تر این که برای فیلم هایی چون «زادبوم» که بی هیچ دلیلی پروانه نمایش آن صادر نمی شود هر روند این چنینی کمی مشکوک و غیرعادی است.

 

جلسات نمایش خصوصی فیلم توسط فارابی همچنان ادامه دارد و تاکنون ده جلسه با حضور مدیران فرهنگی مختلف برگزار شده است.

 

انتهای پیام/ف/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.