یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶

تلویزیون در سالی که گذشت ـ قسمت دوم

تولیدات نمایشی سال 91 متنوع شد

کلاه پلهوی

سینماپرس-گروه تلویزیون/ سال 1391 برای صدا و سیما سالی پُرفراز و نشیب بود. حجم فعالیت های این سازمان در حوزه سیما در ایام و مناسبت های گوناگون سبب شده تا همزمان با نمایش هر برنامه ای و ارزیابی آن، به نوعی کارنامه فعالیت های تلویزیون هم بررسی و ارزیابی شود. گروه تلویزیون خبرگزاری سینمای ایران، در چند گزارشی که قسمت دوم آن پیش روی شما است، تلاش خواهد کرد تا فعالیت های سیما در سال 1391 را نقد و بررسی کند. در قسمت دوم این گزارش سریال های غیر مناسبتی سیما مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس، در سالی که گذشت تلویزیون خارج از ایام مناسبتی سریال هایی را در ژانرهای متفاوت طنز، اجتماعی و درام بر روی آنتن برد که برخی از آنها با استقبال مخاطبان مواجه شد و موجبات آشتی لحظه ای مخاطبان با تلویزیون  شد برخی از آنها به هنگام تولید و پخش با حواشی و جنجال هایی مواجه بودند. سینماپرس در گزارشی که پیش روی شما است، نگاهی به سریال های سال ۹۱ و حواشی آنها داشته است.


پس از پایان نوروز «مهمانان ویژه» سر رسیدند

سریال «میهمانان ویژه» در 14 قسمت 45 دقیقه‌ای به کارگردانی جواد رضویان در اردیبهشت ماه سال گذشته از شبکه تهران پخش شد.

مجموعه تلویزیونی «حیرانی» به کارگردانی امید بنکدار و کیوان علی‌محمدی نیز سریال دیگری بود که در این ایام و پس از نوروز از شبکه یک سیما پخش شد. با اضافه کردن سریال «مسیر انحرافی» به این مجموعه، شبکه های سیما بهار متنوعی را پشت سر گذاشتند. در این ایام مسیر انحرافی با استقبال مخاطبان مواجه شد اما پخش سریال حیرانی به دلیل ساختار خاص آن، اعتراض های فراوانی را به همراه داشت و حتی شنیده شد سریال از میانه پخش، تدوین آن دستخوش تغییر شده و تلاش شده تا با تغییراتی در این بخش، کار برای مخاطب عام قابل فهم تر شود. 

سریال حیرانی

 

اعتراض معاون فرهنگی اجتماعی سازمان بسیج مستضعفین

سريال  15 قسمتي «بيدار باش» با نام قبلي «جنگ بازي» ساخته احمد كاوري نیز سریال دیگری بود که پخش آن در ایام هفته دفاع مقدس از تلویزیون واکنش های مختلفی را به دنبال داشت. این سریال قرار بود نوروز 91 از شبکه یک پخش شود اما شبکه یک ترجیح داد آن را برای هفته دفاع مقدس روانه آنتن کند. 

داستان «بيدار باش» درباره  گروه تئاتری بود که در سال های دفاع مقدس و در ايام نوروز براي اجراي نمايش راهي جبهه هاي جنگ  می شوند. حضور این گروه در جبهه ماجراهای مختلفی را به دنبال داشت. 
از ویژگی های این مجموعه می توان به حضور اكبر عبدی برای ایفای نقش سلیمان اشاره کرد مجید صالحی نیز نقش پسر سلیمان را در «بیدارباش» بازی می کرد. بجز این دو بازیگر، هنرمندانی چون رضا ناجی، امیر نوری، عارف لرستانی، امیررضا دلاوری، حسین عابدینی، هادی كاظمی، مهدی صبایی، رابعه اسكویی و ماشاءالله شاهمرادی در نقشهای مختلف بازی کردند. فضای کلی این سریال شوخی های گروه تئاتر که از مردم عادی بودند در فضای جبهه و جنگ بودند که طنز داستان بر این اساس شکل گرفته بود.


سریال «بیدارباش» نیز از حاشیه ها به دور نماند و موجب اعتراض معاون فرهنگی اجتماعی بسیج مستضعفین قرار گرفت. سردار بهروز در مصاحبه ای درباره این سریال گفت:سریال بیدار باش به هیچ عنوان مورد تایید معاونت فرهنگی بسیج نیست و در همین راستا ما نقد جدی بر این سریال داریم.

گروهی از مخاطبان این سریال نیز معتقد بودند این سریال با گوشه چشمی به فیلم های اخراجی ها ساخته شده است اما سریال احمد کاوری به دور از این حواشی، اوقات خوشی را برای مخاطبان فراهم کرد. 

ایفای نقش شخصیت اصلی داستان توسط بازیگر زن لبنانی

 
سریال «سایه سلطان» نوروز 91 از شبكه دیجیتال شما بر روی آنتن رفت و در سال گذشته، مسوولان سیما تصمیم گرفتند آن را از یک شبکه سراسری ـ شبکه دو ـ نیز نمایش دهند.  
 
 سریال «سایه سلطان» به كارگردانی مرتضی آتش زمزم در سه دوره گذشته، حال و آینده روایت می شد و داستان از جایی شروع شد كه دختری فرانسوی با خیال اینكه اصلیتی ایرانی دارد در مقطع سی سال آینده به دنبال پیگیری ماجرایی رفت. ضمن اینكه در طول این ماجرا با زندگی شخصیتی تاریخی به نام ظل‌السلطان، پسر بزرگ ناصرالدین شاه و والی مستبد اصفهان نیز آشنا شدیم و فضای 120 سال پیش و سال‌های آینده و مقطعی كه بشر به تكنولوژی‌های جالبی دست خواهد یافت در این سریال به تصویر کشیده شد.
 

كارگردان معتقد بود «سایه سلطان» متأثر از سبك رئالیسم جادویی در ادبیات بوده اما برای بسیاری از مخاطبان نحوه روایت سریال یادآور «قهوه تلخ» مهران مدیری بود.

 

سریال سایه سلطان


هفته نیروی انتظامی روی «دیوار» تلویزیون حک شد


سریال دیوار ساخته سیروس مقدم، کارگردانی است که تعدادی از آثارش جزءبهترین و پر مخاطب ترین سریالهای تلویزیونی بوده است . این اثر که مضمونی اجتماعی و پلیسی داشت با مشارکت شبکه اول سیما تولید شد و با آغاز هفته نیروی انتظامی در مهر 91 هرشب از شبکه یک سیما پخش شد.

سريال «ديوار» نوشته سعيد نعمت الله روايتگر ماجراي زندگي متهمي بود كه پس از 15 سال از زندان آزاد مي شود. وی در طول داستان به دنبال مامور پليسي می گشت كه او را به زندان انداخته که در نهایت نیز موفق به پيدا کردن آن می شود و در صدد انتقام گرفتن از وی بر می آید. در اين ميان ماجراهاي خانوادگي و ارتباط فامیلی مامور پلیس و زندانی منجر به قرار گرفتن پسر مامور پلیس  در مقابل پدرش شد.

سریال مانند دیگر ساخته های سیروس مقدم مخاطبان خود را داشت و به عنوان یک اثر اکشن با استقبال مخاطبان مواجه شد.

تلاش برای رفع ممنوع التصویری با اعتراض به یک سریال


«راستش را بگو» به کارگردانی محمدرضا آهنج و تهیه‌کنندگی فاطمه ثمرقندی با موضوع تقابل و تعامل نسل قدیم و جدید نیز از دیگر سریال های بحث برانگیز سال 91 بود.
 

راستش را بگو



پخش سریال «راستش را بگو» با حاشیه های فراوانی روبرو بود از حضور نیوشا ضیغمی و گریم و لباس متفاوتش تا انتشار مطالبی درباره مفاهیم و المان های سیاسی که برخی آن را مرتبط بدین سریال می دانستند جنجال هایی را به راه انداخت.

در این خصوص وحید یامین پور روزنامه نگار و مجری سابق تلویزیون با انتشار مطلبی در گوکل پلاس خود به اظهار نظر درباره این سریال پرداخت و گفت: « این سریال مانيفست اجتماعي جنبش سبز است و با فکر مسموم چند ضد انقلاب خلاق و رسانه شناس ساخته شده است» وی حتی ماجرا و حواشی مرگ ستار بهشتی وبلاگ نویس را نیز به داستان این سریال مرتبط دانسته بود. جنجال ها ادامه داشت تا اینکه تهیه کننده این سریال از یامین پور برای انجام مناظره تلویزیونی دعوت به عمل آورد که همین بهانه خوبی برای پیگیری این امر توسط یامین پور شد تا بتواند بدین وسیله ممنوع التصویری خود را در تلویزیون رفع کند اما این امر محقق نشد.



دزد و پلیس طنزپردازان در تلویزیون
  
در سالی که گذشت سعید آقاخانی با مجموعه طنز اجتماعی «دزد و پلیس» به شبکه سه آمد و بار دیگر مخاطبان این شبکه با یک سریال طنز مواجه شدند. شبکه سه سال هاست باکس ویژه ای به سریال های طنز اختصاص داده و همین مساله به یکی از جذابیت های شبکه مذکور تبدیل شده است.

 

 

سریال دزد و پلیس

 



داستان سریال دزد و پلیس درباره فردی به نام ناصر بود که شخصیتی شرور و خشن داشت اما در اثر ضربه ناشی از وقوع یک تصادف، حافظه خود را از دست می داد. او که پس از جریان تصادف تبدیل به آدم دیگری شده بود، در رفتارهایش تجدید نظر کرد و تصمیم گرفت کارهای خلافش را کنار بگذارد و دست کم بخشی از گذشته تاریکش را جبران کند، اما عملی کردن این تصمیم  اتفاق های مختلفی را برای وی رقم زد.


نگاهی تازه در ترویج یتیم نوازی با نشان دادن ماجراهای یک خانه ایتام در شمال کشور


سریال «رویای گنجشک ها» نیز در سال گذشته از شبکه دو سیما نمایش داده شد. «رویای گنجشک ها» با محور قرار دادن 6 کودک دبستانی به دنیای کودکان وارد شد و به زندگی و مشکلات کودکان بی سرپرست پرداخت.

سریال آواز گنجشک ها


 
مجموعه نمایشی «رویای گنجشک‌ها» به کارگردانی راما قویدل و به تهیه‌کنندگی رضا جودی و بر اساس فیلمنامه‌ای از فرهاد پورسعیدی در 26 قسمت 35 دقیقه‌ای ساخته شد و مهسا کرامتی آن را بازنویسی کرده بود.


کارگردان این مجموعه اعلام کرده بود که ۸۰ درصد فیلمنامه تغییر کرده و پس از بازنویسی مجدد شخصیت‌های جدیدی خلق شده‌اند اما نویسنده آن ضمن اعلام گلایه مندی بیان کرده بود:تمام شخصیت‌ها و دیالوگ‌های این مجموعه متعلق به اوست؛ وی از اینکه به عنوان نویسنده یعنی فردی که به اثر روح می‌بخشد به او بها نداده‌اند و بدون اجازه بخش‌هایی از فیلمنامه را تغییر داده‌اند نیز گله‌مند بود.


شرکت همه را بیرون کرد و «میلیاردر» شد

ساخت سریال «میلیاردر» با حاشیه های بسیاری همراه بود و با وجود انجام حدود 5 ماه و نیم پیش تولید و 2 ماه و نیم تصویربرداری و 430 دقیقه مفید مونتاژ به کارگردانی مسعود کرامتی، به طور ناگهانی کارگردان و بسیاری از عوامل پروژه تغییر کردند و علیرضا امینی جایگزین مسعود کرامتی شد. بر اثر این اتفاق اکثر بازیگران تیم قبلی و گروه تولید به طور کامل تغییر کردند.

داستان سریال 50 قسمتی میلیاردر، درباره پسری به نام بهادر بود که برای پیداکردن کار راه های زیادی را امتحان کرده بود تا اینکه در شرکتی بزرگ و خانوادگی استخدام شد. در این شرکت ‌همه اهل زد و بند بودند و اغلب از جایگاهشان سوء استفاده می‌کنند. بهادر ساده دل برای انجام هر چه بهتر وظایفش و بهبود شرایط شرکت ناخواسته با خیلی از این افراد در می‌افتد که همین امر موجب ایجاد ماجراهای طنز فراوانی می شود.
در سری اول پخش این سریال ۲۵ قسمت آن بر روی آنتن رفت و اعلام شد ادامه آن که در قالب فصل دوم ساخته خواهد شد در مرحله نگارش است. 

 

میلیاردر


حضور سه کارگردان در یک سریال

«تکیه بر باد» یکی دیگر از سریال های ملودرام اجتماعی سال گذشته بود که به دلیل موضوع جذاب و متناسب با شرایط روز جامعه مورد استقبال فراوان مخاطبان قرارگرفت. تكيه بر باد داستان دختري جوان به نام عاطفه را بازگو می کرد كه همراه خانواده خود در شيراز زندگي مي کرد.عاطفه بعد از قبولي در دانشگاهي در تهران براي ادامه تحصيل از شيراز به تهران مي آيد، اما زياده خواهي هاي عاطفه او را به راه هايي مي كشاند كه عاقبت خوبي در پیش نداشت و درنهایت با شکست خوردن به شهر خود برمیگردد.

حضور مهدی فخیم زاده و فرامرز قریبیان در این سیرال جزو نقاط قوت این اثر بود که با استقبال مخاطبان نیز مواجه شد. 

نارضایتی بازیگران از ممیزی ها


سریال «دختران حوا» جزو سریال هایی بود که در سال گذشته از شبکه 5 سیما نمایش داده شد اما حذفیات زیادی گریبان «دختران حوا» را گرفت که همین امر موجب نارضایتی برخی از بازیگران آن بود. زامياد سعدونديان بازنویسی فيلم نامه این سریال را بر عهده داشت.از دیگر ویژگی های این سریال استفاده از بازیگران تازه کار برای بازی در سه نقش  اصلی دختران داستان بود.


دردسرهای ازدواج مخفیانه خانم وکیل


مجموعه تلویزیونی «زمانه» یکی دیگر از آثاری بود که در حوزه اجتماعی در 45 قسمت 35 دقیقه ای ساخته شد و هرچند نسبت به دیگر ساخته های حسن فتحی اثری ضعیف تر به حساب می آمد اما به دلیل داستان احساسی و پُر سوز و گذازش با اقبال مخاطبان مواجه شد. 

 

سریال زمانه


سریال زمانه درباره قضاوت ، تاوان و بخشش بود ، ماجرای آدم هایی که بدون مطالعه و تنها براساس شنیده ها ، دیگران را در معرض قضاوت قرار می دهند و به آن ها انگ می چسبانند و البته خود نیز در این مسیر تاوان سنگینی می پردازند. در هنگام پخش این سریال اعتراض های زیادی به ازدواج مخفیانه بهزاد و ارغوان از طریق منتقدان و وکلا مطرح شد و بسیاری از وکلا، محتوای بخش هایی از این سریال را غیر واقعی عنوان کردند. 
 

سرانجام «کلاه پهلوی» آمد


از دیگر اتفاقات سال گذشته می توان به آغاز پخش سریال کلاه پهلوی از شبکه یک سیما اشاره کرد. کلاه پهلوی سریالی ۵۴ قسمتی است از پخش آن از شهریور ماه سال گذشته آغاز شده و تاکنون موافقان و مخالفان زیادی به همراه داشته است که اظهار نظرهای آنها درخصوص این سریال سبب شده تا کلاه پهلوی به یکی از پُر حرف و حدیث ترین سریال های تلویزیونی سال های اخیر تبدیل شود. از آخرین ساخته سید ضیاءالدین دری بیش از 28 قسمت دیگر باقی مانده و شاید سال آینده بتوان با پایان پخش این سریال، قضاوتی دقیق تر درباره این اثر داشت. 


انتهای پیام/ت/ب/ن.ف 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.