یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷

نوروز در قاب شیشه ای و نگاهی به مجوعه«آب پریا»/

احیای جذابیت قصه‌های جن و پری

 مجموعه تلویزیونی «آب پریا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مرضیه برومند

سینماپرس-گروه نقد/ مهدی شایگان

سینماپرس- قصه های دیو و پری در طول تاریخ قصه گویی از داستانهای شفاهی مادربزرگها گرفته تا امیرارسلان نامدار خودمان و افسانه های برادران گریم و سپس دیو و دلبر و همین اواخر ارباب حلقه ها، همیشه جذاب بوده اند و در کنار سرگرمی دریچه ای باز شده به جهان خیال و رویاهای انسان بوده اند. این است که توانایی توامان جذب مخاطبان در تمام رده های سنی را دارند.

 

 مجموعه تلویزیونی «آب پریا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مرضیه برومند

 

«آب پریا» مجموعه ای تازه از مرضیه برومند است که در ایام نوروز از شبکه دوم سیما پخش می شود. این مجموعه که به سفارش گروه و کودک و نوجوان این شبکه است و ساختاری متناسب اب این رده سنی دارد معلوم نیست چرا ساعت 22 پخش می شود که ساعت مناسبی برای کودئکان و نوجوانان نیست و از طرفی هیمن موضوع باعث شده که بزرگترها پای ثابت این مجموعه باشند که از قضا جذابترین سریال ایرانی نوروز امسال است.

 

برومند از جمله کارگردانانی است که کار خودش را خوب بلد است تا در هر مجموعه تازه ای المانهای جدیدی برای تکراری نشدن کار ارائه دهد. وی در زی زی گلو از یک کاراکتر منحصر به فرد نا آشنا استفاده کرد. در کتابفروشی هدهد چینش بازیگران نقش اولش را طوری می گذارد که شبیه سریال هتل نشود چرا که در هر دو اینها امیرحسین صدیق و محمود بصیری در کنار یکدیگر بازی می کردند. جالب اینجاست که صدیق در سریال «آّب پریا» نیز بازی دارد اما با ظاهر و نقشی کاملا متفاوت تا یادآور مجموعه های قبلی نباشد و تکراری به نظر نرسد.  

 

 مجموعه تلویزیونی «آب پریا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مرضیه برومند

 

در سریال «آب پریا» برومند دو داستان موازی را در کنار یکدیگر به نمایش می گذارد. قصه اول درباره پری آب است که در چنگال دیو و دخترش اسیر آمده و دومین داستان به خواهران وی باز می گردد که با کمک یک استاد باستانشناس سعی در پیدا کردن پری آب دارند و در این راه باید موانع مختلفی را که هر یک داستانی جداگانه دارند و چون خوان های سخت باید از آنها گذشت.

 

هر یک از داستانها در شهری از ایران می گذرند و در کنار دیدن آنها بیننده با برخی از آداب و رسوم مردم آن شهر آشنا می شود. برای مثال در بخشی که مربوط به راه اندازی مجدد قناتی در یزد است کارگردان در عین پیشبرد داستان سوغاتی ها و آداب و رسوم مردم یزد را در کنار نوع گویش و لهجه آنها به نمایش می گذارد و اطلاعات مفیدی به بیننده ارائه می کند. برای همین بیننده در پایان سریال علاوه بر لذت بصری از مناظر اطلاعات مفید بیشتری از کشور و موارد گردشگری آن پیدا می کند که چون از راه داستان به وی منتقل شده مانایی زیادی در ذهنش خواهد داشت و قابل استفاده تر خواه بود.

 

مجموعه تلویزیونی «آب پریا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مرضیه برومند

 

«آب پریا» در عین حال یک موضوع اصلی دارد و آن آب و نقش مهم آن در زندگی امروز است. آّب پری بهانه ای می شود تا مخاطب به اهمیت نقش آب در زندگی امروزی و به ویژه در کشورمان که از کشورهای کم آب نسبت به جغرافیای جهانی به حساب می آید پی ببرد و در این راه پیام های آموزشی درباره صرفه جویی در این زمینه را از طریق داستان بهتر بپذیرد و عمل کند به ویژه آن که مخاطبان اصلی سریال کودکان هستند که آموزش برای آنها مهمتر است.

 

حضور سه پری که هیچ چیز از زندگی انسانها نمی دانند وهمین موضوع باعث ایجاد موقعیت های کمیک در سریال می شود به ظرفیت جذب مخاطب قصه می افزاید و گاهی باعث پدید آمدن دریچه ای فرعی برای تنوع بیشتر قصه می شود.

 

 

 مجموعه تلویزیونی «آب پریا» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مرضیه برومند

 

انتخاب بازیگران سریال به نظر مناسب و مطابق نقش می آید و استفاده از بازیگران مختلف در هر قصه از هان اقلیم رویداد قصه ها سرایل را باورپذیرتر کرده است. امیرحسین مدرس، سیامک صفری، هنگامه مفید، سحر ولدبیگی، بهناز جعفری و لیلا رشیدی به خوبی به نقش خود می آیند و البته طراحی لباس و چهره پردازی در این زمینه بی تاثیر نبوده است.

 

«آب پریا» همچنین جلوه های ویژه بصری خوبی دارد که قورباغه قصه یکی از بهترین های آن است. با توجه به این که بچه های ایرانی این روزها با هجوم پایان ناپذیر محصولات انیمیشن دنیا از رسانه های مختلفی که کنترل آنها واقعا امکان پذیر نیست مواجه هستند تولید سریال هایی با ساختار قابل قبول می تواند سد راه مناسبی برای این تولیدات که عمده آنها اگر مسبب تغییرات فرهنگی منفی نباشند تلف کننده وقتند باشد.