چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۳

«جدایی نادر از سیمین» دومین فیلم پرفروش خارجی در آمریکای شمالی شد

جدایی نادر از سیمین

سینما پرس-گروه سینما/ «جدایی نادر از سیمین» با فروشی برابر با 7.09 میلیون دلار در رتبه دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های خارجی اکران شده در سینماهای آمریکای شمالی در سال 2012 قرار گرفت.

به گزارش سینما پرس، فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی با اکران در سینماهای 2 کشور آمریکا و کانادا توانسته تا به امروز فروشی برابر با 7.09 میلیون دلار را برای خود رقم بزند و با تکیه بر این مبلغ فروش در رتبه دوم پرفروش ترین فیلم های خارجی اکران شده در سینماهای آمریکای شمالی در سال 2012 قرار گرفته است.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی هالیوود ریپورتر، فیلم فرانسوی «غیرقابل دسترس‌ها» (The Intouchables) به کارگردانی اولیویز ناکاشی و اریک تولدانو نیز با فروشی برابر با 7.11 میلیون دلار توانسته در رتبه نخست پرفروش ترین فیلم های خارجی اکران شده در سینماهای آمریکای شمالی در سال 2012 را از آن خود کند.

ناکاشی و تولدانو فیلمنامه «غیرقابل دسترس‌ها» را نوشته اند و این فیلم سینمایی داستان نجیب زاده میانسالی را راویت می کند که پس از یک تصادف مهیب، پسری جوان را استخدام می کند تا از او نگهاداری کند.

فرانسواز کلوزت، عمر سای و آنی لو نی از جمله بازیگران مطرح و برجسته فرانسوی هستند که در فیلم سینمایی «غیرقابل‌ دسترس‌ها» ایفای نقش کرده اند.

فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» در اسفند ماه سال 1390 موفق شد جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان هشتاد و چهارمین دوره مراسم اهدای جوایز آکادمی اسکار را به خود اختصاص دهد. اصغر فرهادی برای نگارش فیلمنامه «جدایی نادر از سیمین» نیز در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی این دوره از مراسم آکادمی اسکار نامزد دریافت جایزه شده بود که در نهایت موفق به دریافت این جایزه نشد.




«جدایی نادر از سیمین» که توانست در نخستین حضور خود در عرصه بین المللی در زمستان سال 1389، جایزه خرس طلایی بهترین فیلم و خرس نقره ای بهترین بازیگر مرد و زن شصت و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم برلین را دریافت کند، در اسفند ماه سال گذشته جوایز بهترین فیلم سی و هفتمین دوره مراسم اهدای جوایز فرانسوی «سزار» (Cesar awards)و مراسم اهدای جوایز «اسپیریت» (Spirit Awards) را از آن خود کرد.

«جدایی نادر از سیمین» که بازیگرانی مانند لیلا حاتمی، پیمان معادی، شهاب حسینی، ساره بیات، سارینا فرهادی، بابک کریمی و مریلا زارعی در این فیلم درام ایفای نقش کرده اند، پیش از این نیز توانست 4 سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری (محمود سماک باشی)، بهترین فیلمبرداری (محمود کلاری)، بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی) و بهترین کارگردانی (اصغر فرهادی) بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر را از آن خود کند.

این فیلم سینمایی که نامزد دریافت بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان این دوره از مراسم اهدای جوایز «بفتا» نیز شده بود، نتوانست این جایزه را از آن خود کند، اما جدیدترین ساخته اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شصت و نهمین دوره مراسم اهدای جوایز «گلدن گلوب» را به خود اختصاص داد.

جدیدترین ساخته اصغر فرهادی در یک سال گذشته نیز توانسته جوایز بهترین فیلم جشنواره ها، مراسم ها و انجمن های مهم و معتبر دنیا مانند «اسکرین آسیا پاسیفیک» (Asia Pacific Screen Awards)، مراسم اهدای جوایز «فیلم مستقل بریتانیایی» (British Independent Film Awards)، «انجمن منتقدان مطبوعاتی» (Broadcast Film Critics Association Awards)، «انجمن منتقدان فیلم شیکاگو» (Chicago Film Critics Association Awards)، «انجمن منتقدان فیلم لندن» (London Critics Circle Film Awards)، «جشنواره بین المللی فیلم سیدنی» (Sydney Film Festival) را دریافت کند.

اصغر فرهادی که در اردیبهشت ماه سال جاری توانست به دلیل ساخت جدیدترین فیلم سینمایی خود در کشور فرانسه، جایزه «ای یو مدیا» (EU MEDIA) شصت و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن را به خود اختصاص دهد، چندی پیش برای عضویت در آکادمی اسکار از سوی مسئولان آکادمی هنرهای تصویری و آکادمی اسکار نیز دعوت شده بود.

مسئولان شرکت «سونی» پیش از این اعلام کرده بودند که از تاریخ 21 اوت (31 مرداد) تابستان سال جاری نسخه بلو-ری فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» را با قیمت تقریبی 35.99 دلار روانه بازار می کنند.

«جدایی نادر از سیمین» علاوه بر فروش 7.09 میلیون دلار در سینماهای آمریکای شمالی، توانسته فروشی برابر با 12.8 میلیون دلار را نیز در سایر کشورهای دنیا برای خود رقم بزند.

انتهای پیام/ع.م/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.