سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۴

کارگردان صاحب‌نام فرانسوی در 91 سالگی درگذشت

کریس مارکر

سینما پرس-گروه سینما/ کریس مارکر؛ کارگردان برجسته و پرکار فرانسوی، یک روز پس از تولد 91 سالگی‌اش از دنیا رفت.

به گزارش سینما پرس، کریس مارکر؛ کارگردان مطرح و پرکار فرانسوی که در سال 1983 میلادی برای ساخت مستند «بدون آفتاب» (Sans Soleil) به شهرت جهانی دست یافته بود، یک روز پس از برگزاری مراسم تولد 91 سالگی خود، از دنیا رفت.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی هالیوود ریپورتر، فیلم سینمایی «اسکله» (La Jetee) نیز دیگر اثر مطرح و برجسته ای است که مارکر در سال 1962 میلادی ساخت آن را برعهده داشته است. فیلم های سینمایی «منظره‌های سرخ» (The Red Spectacles) به کارگردانی مامورو اوشی و «دوازده میمون» (Twelve Monkey) نیز دیگر آثار برجسته این کارگردان فرانسوی هستند که گفته می شود از «اسکله» الهام گرفته شده اند.

مارکر برای زندگی در انزوا، اجتناب از مصاحبه‌ها و دوری از عکاسان در طول زندگی اش بدنام بود. این کارگردان برجسته حتی با وجود اینکه در فرانسه متولد شده بود، به طعنه به دنیا اعلام می کرد که در مغولستان به دنیا آمده است. اما مارکر دوست نزدیک بسیاری از کارگردانان معروف مانند آلان رسنای، اگنش واردا و هنری کالپی بود.

این کارگردان برجسته فرانسه علاوه بر فعالیت در حوزه فیلمسازی به عنوان روزنامه نگار و منتقد نیز در مجله معروف فرانسوی به نام «لکاهیر دو سینما» (Les Cahiers du Cinema) نیز فعالیت می کرده است.

نخستین اثر مارکر مستند «المپیک پنجاه و دو» (Olympia 52) بود که درباره المپیک هلسینکی سال 1952 میلادی بود. دیگر اثر او که در سال 1961 میلادی ساخته شده است «اگر کوبا» (Si Cuba) نام دارد که در زمان مورد حمایت قرار گرفتن از سوی فیدل کاسترو و منتقدان آمریکا توسط دولت آمریکا توقیف شد.

ژیل ژاکوب؛ دبیر جشنواره فیلم کن روز گذشته در بیانیه ای درباره درگذشت کریس مارکر، این کارگردان فرانسوی را یک ذهن کنجکاو، فیلمساز خستگی ناپذیر، شاعر عاشق با گربه‌ها، شخصیت مرموز، دارای استعداد بسیار زیاد و اینکه ما همگی شاگردان او هستیم، خواند.

«ای کی» (AK)؛ اثری درباره آکیرا کوروساوا و «یک پوزخند بدون گربه» (A Grin Without a Cat) نیز دیگر آثار مطرح و برجسته ای هستند که کریس مارکر ساخت آن ها را برعهده داشته است.

انتهای پیام/ع.م/ن.ف


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.