سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۰

«گفت‌وگوی چنگ و نی» تارا جاف، لاهورپور و عباسی منتشر شد

آلبوم گفتگوی جنگ و نی

سینما پرس- گروه هفت هنر/ آلبوم همنوازی گفت‌وگوی «چنگ و نی» به نوازندگی «تارا جاف» با ساز چنگ، «فردین لاهورپور» با ساز نی و «سمیه عباسی» با ساز تنبک، با تنظیم «فردین لاهورپور» توسط موسسه فرهنگی و هنری آوای باربد در تهران و سراسر کشور منتشر شد.


به گزارش خبرنگار موسیقی سینما پرس، آلبوم همنوازی گفت‌وگوی «چنگ و نی» چندین قطعه بدون کلام موسیقی کُردی، ترکی و ... را دربرگرفته است، که عبارتند از: «آیریلیق»، «کوه»، «هه‌لاله»، «درد هجران»، «راستای خیابان»، «مه‌چو»، «میرو»، «هورامانی»، «جشن هورامان»، «آوازهای هوره»، «بداهه نوازی چنگ و نی» و «رمانس آیریلیق».

در توضیح قطعات این آلبوم آمده است: «آیریلیق» به معنی جدایی، آهنگی در مایه بیات اصفهان، از ساخته‌های استاد علی سلیمی، که برای چنگ و نی تنظیم شده است. «کوه» فولکلور، «هه‌لاله» اسم کردی به معنی گل لاله و از آهنگ‌های قدیمی کردستان که حدود سی سال پیش اجرا شده است. «درد هجران» از آثار مرحوم استاد سید «علی اصغر کردستانی» از خوانندگان سرشناس کُرد که در دستگاه نوا اجرا شده است، «راستای خیابان» از آهنگ‌های قدیمی کردی در آواز افشاری و در گوشه عراق که در موسیقی قدیم ایران به آن مقام راست می‌گفتند. «مه‌چو» به معنی مرو در گام ماژور که همان دستگاه ماهور فعلی می‌باشد که بر اساس موسیقی اورامی اجرا شده است. «میرو» به معنی امیر، از نواهای مرثیه‌ای در کردستان ترکیه است که در موسیقی دستگاهی ایران در مایه دشتی اجرا می‌شود. «هورامی» و «جشن هورامان» که از موسیقی اورامان بهره گرفته شده و بر اساس دستگاه شور اجرا شده است. «آوازهای هوره» بر اساس آوازهای مردهای اورامی، که به آن "سیاچمانه" می‌گویند و آوازهای آن منطقه را تداعی می‌کند.



خانم «تارا جاف» نوازنده باتجربه ساز چنگ ساکن لندن، سال گذشته به ایران سفر کرد و در سالن اجتماعات خانه موسیقی برای علاقمندان و هنرجویان ساز چنگ مستر کلاس (کارگاه آموزشی) با عنوان «جایگاه چنگ در موسیقی ایران» را برگزار کرد. وی در همان زمان، به همراهی نی نواز جوان ایرانی «فردین لاهورپور» و «سمیه عباسی» با ساز تنبک به مدت یک هفته در یکی از استودیوهای صدابرداری تهران با صدابرداری امید انصاری، آلبوم گفت‌وگوی «چنگ و نی» را ضبط کردند.

«تارا جاف» در سال 1331 (1958) در شهر بغداد پایتخت عراق به دنیا آمده است. در سن ده سالگی به فراگیری پیانو در هنرستان موسیقی بغداد پرداخت و اساس یادگیری وی، بر روی سازهای زهی چون گیتار، ماندولین چارانگو (ساز منطقه شیلی) و باقلاما بود. در سال 1976 به انگلستان مهاجرت کرد و به تحصیل در رشته روانشناسی پرداخت و در آن زمان به بعد در آنجا سکنی گزید. پس از پایان تحصیلات به روان درمانی و تعلیم آن روی آورد. ساز هارپ، که بدون استاد آن را فراگرفت، برای آرامش خود او و نیز کاربردهایش در تعلیم روان درمانی به عنوان ساز اول «تارا جاف» به شمار می‌رود.

اولین اثر این نوازنده خودآموخته‌ با نام «دل دیوانه» در سال 2005 خلق شد که قطعات فولکوریک موسیقی کردی را دربرگرفته که برای هارپ و آواز خود، تنظیم کرده است. «تارا جاف» در کنسرت‌های متعدد گروهی و انفرادی در کشورهای مختلف اروپایی به اجرای تکنوازی‌های زیادی پرداخته و همچنین با خوانندگان سرشناس کُرد همچون؛ «عدنان کریم» و «عینور دوگان» همکاری داشته است. وی در بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی موسیقی در سطح جهان شرکت کرده و کنسرتهای متعددی در کشورهای آلمان، فرانسه، ترکیه، عراق، انگلستان، دانمارک، هلند و .... برگزار کرده است. تارا جاف با توجه به تخصص در روان درمانی، در پنج سال اخیر در بیمارستان‌های لندن به اجرای کنسرت برای بیماران و اعضای بیمارستان می‌پردازد.




«فردین لاهورپور» سال 1354 در شهر سنندج متولد شده و دانش آموخته کارشناسی موسیقی است. وی برای یادگیری ساز نی و آشنایی با تکنیک‌های آن و همچنین شناخت بیشتر موسیقی از محضر استادان؛ جمشید عندلیبی، محمد موسوی، محمدعلی حدادیان، وارطان ساهاکیان و ... بهرمند شده است و در طول این مدت تاکنون با گروه‌های عارفان (محمد موسوی)، کابوکی (شهرام ناظری)، طلوع، مولانا، عندلیبان، راز و نیاز و ارکستر سنتی تالار وحدت به عنوان نوازنده نی همکاری داشته است.

وی در آلبو‌م‌های خداحافظ (علیرضا افتخاری)، می تراود مهتاب (سالار عقیلی)، خروش بحر (علیرضا افتخاری)، باده نوشین (سالار عقیلی)، رمز مستی، اورامان تا بادینان و ... به نوازندگی نی پرداخته است.

لاهورپور در جشنواره‌‌های مختلفی همچون؛ فستیوال «مولتی کالچرال» استرالیا در سال 2005، جشنواره موسیقی کُردی در کردستان عراق، تورهای متعدد در آمریکا، کانادا و استرالیا و کشورهای مختلف اروپایی همچون؛ فرانسه، آلمان، اسپانیا و ترکیه به همراه گروه موسیقی «راز و نیاز» به خوانندگی «سالار عقیلی» با هدف حفظ و اشاعه فرهنگ ایران زمین، کنسرت اجرا کرده است.




«سمیه عباسی» سال 1361 در تهران متولد شده و دانش آموخته کارشناسی موسیقی است. وی برای یادگیری سازهای تار و تنبک و همچنین شناخت بیشتر موسیقی از محضر استادان؛ هوشنگ ظریف، جمال جهانشاد، محسن نفر، فرهاد فخرالدینی، وارطان ساهاکیان، سودابه سالم و محمد طیبی بهرمند شده است و در طول این مدت تاکنون با گروههای موسیقی عرفان، حاوا، ارکستر مضرابی دهلوی، ارکستر سنتی تالار وحدت و ارکستر موسیقی نو همکاری داشته است.. وی در ضبط آلبوم‌های «زاگرس» (علیرضا مشایخی)، «برای تو» (جلیل عندلیبی) و «وطن» به نوازندگی پرداخته است.


انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.