جمعه ۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۶

کتاب «امپراتوری اسطوره ها و تصویر غرب» بیانی از نقش کهن الگوها در نوشتار فارسی است

لوگو

سینما پرس ـ گروه هفت هنر/ کتاب امپراتوری اسطوره ها و تصویر غرب نوشته مجید ادیب زاده از سوی انتشارات ققنوس منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات سینما پرس کتاب امپراتوری اسطوره ها و تصویر غرب در شش پرده با نام های شب و سیاهی غروب، آیا بیگانه یک غول است؟، آدم در اسارت آدم، خدای بیگانه در شهر، حماسه هزار و یک شب و آخرالزمان تنهایی توسط مجید حمید زاده تآلیف شده است.

پرده اول این کتاب با نام شب و سیاهی غروب به روانکاوی مفهوم شب در فضای گفتمان ادبی یک دهه خاص و فضای حضور بیگانه در گفتمان ادبی می پردازد ، پرده دوم نیز با نام آیا بیگانه یک غول است در این کتب آمده است.

پرده سوم به روانکاوی آگاهی و هویت در گفتمان ادبی و پرده چهارم نیز به روانکاوی استعاره ماشین و وابستگی در گفتمان ادبی می پردازد.

در پرده پنجم این کتاب با نام حماسه هزارو یک شب به روانکاوی حماسه در گفتمان ادبی پرداخته شده و از نحوه کاربرد سرمایه های فرهنگی حماسه در بازنمایی از «ابژه بیگانه» بحث می شود و در پرده آخر نیز به روانکاوی از خود بیگانگی و انتظار بازگشت در گفتمان ادبی پرداخته می شود.


در یادداشت پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «امپراتوری اسطوره‌ها استعاره از دنیای نمادین ادبیات مدرن ایران است. دنیای نمادینی که محصول بازآفرینی کهن‌الگوهای فرهنگی درون‌گفتمان ادبی دوره مدرن است. امپراتوری اسطوره‌ها سرزمینی از نشانه‌ها و استعاره‌هاست که با رمزگشایی از آن می‌توان به دانش عمیقی از فرهنگ مدرن ایران رسید. این کتاب به خواننده نشان می‌دهد که چگونه تصویر تازه‌ای از غرب در فرهنگ ادبی ایران در دوره تاریخی 1332 -1356 شکل گرفته است. آن‌چه این اثر به تصویر می‌کشد، همان درک از غرب به منزله ابژه بیگانه توسط سوژه‌های ادبی یک دوره تاریخی و بازتاب آن در فرهنگ و ادبیات ایران مدرن است».

مجید ادیب‌زاده نویسنده و محقق ایرانی است که از آثار او می‌توان به کتابهای «زبان، گفتمان و سیاست خارجی: دیالکتیک بازنمایی از غرب در جهان نمادین ایرانی» و «دموکراسی معرفتی: درباره دموکراتیک شدن دانش» و «مدرنیته زایا و تفکر عقیم: چالش تاریخی دولت مدرن و باروری علوم انسانی در ایران» و «امپراتوری اسطوره‌ها و تصویر غرب: گفتمان ادبی ایران1332-1356» اشاره کرد.

گفتنی است امپراتوری اسطوره‌ها و غرب» در 232 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 7000 تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

انتهای پیام/ ب. ب

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.