سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳

در مراسم تجدید هنرمندان با شهید آوینی رخداد/

از متلک‌پرانی‌های انسیه شاه حسینی به حاتمی‌کیا تا تمسخر توحیدی در مورد کاندیدا شدن

شاه حسینی-توحیدی

سینماپرس-گروه سینما/مراسم تجدید میثاق هنرمندان با شهید آوینی در حالی برگزار شد که برخی از هنرمندان از تریبون آزاد استفاده کرده و آنچه را که می خواستند با متلک های خود بیان کردند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، علی شاه حاتمی در مراسم تجدید میثاق هنرمند و سینماگران با شهید آوینی که صبح امروز برگزار شد گفت: کارهای فرهنگی که تا به امروز انجام شده نه در شأن آقا مرتضی و نه جمهوری اسلامی بوده است. امروز سینماگران به دعوت فارابی پاسخ مثبت دادند تنها به خاطر شهیدآوینی بوده و این اولین بار است ه چنین جمعی پس از 20 سال برسر مزار شهید آوینی دور هم جمع شده اند. این نشان از غفلت مسئولان دارد و مربوط به این دوره نیست.

 

زنی شیردل به نام انسیه شاه حسینی

 

انسیه شاه حسینی هم که پس از امتناع حاتمی کیا از سخنرانی درباره شهید آوینی پشت تریبون قرار گرفته بود، گفت: سخن گفتن در رابطه با شهدا در این شرایط و حال و هوا دل شیر می خواهد اما از آنجایی که من دل شیرم در مورد شهید آوینی حرف می زنم

 

جعفر گودرزی؛ مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی در ادامه اذعان داشت: وقت آن رسیده با بازخوانی آثار و اندیشه های شهید آوینی آنها را در آثار و زندگی خود سرلوحه قرار دهیم.

 

توکلی؛ ریاست بهشت زهرا(س) در ادامه گفت: کار بزرگی را هنرمندان انجام دادند این هنرمندان هستند که تصاویر را به زبان خود بیان می کنند و مفاهیم را به آیندگان منتقل می کنند.

 

خانه ای کنار آتشفشان

 

در ادامه جابر قاسمعلی پشت تریبون آمد و با اشاره به اینکه سخن گفتن از آوینی در جمع این هنرمندان و افراد حاضر دشوار است عنوان کرد: شهید آوینی جمله ای دارد که می گوید من خانه ام را کنار آتشفشان بنا می کنم در واقع ما نیاز داریم که نترسیم و داشته هایمان را پشت سر نگه داشته و به جلو حرکت کنیم. در واقع شهید آوینی یک روشنفکر دینی بود شاید لازم است که ما سینماگران و حتی مسئولان هم خانه مان را کنار آتشفشان بنا کنیم.

 

در ادامه این مراسم سید احمد میرعلایی؛ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در سخنانی گفت: یک سینماگر نمی تواند خود را از مسئولان جدا کند متأسفانه کم کم همه چیز از جمله حجاب شعار می شود همانطور که اسم شهید را آوردند شعاری شده است.

 

وی افزود: حتی کسانی که برای بیان حرف دلشان فیلم ساخته اند با موضوع جنگ ساخته به سینما لطمه زده اند و ما را رفته رفته ارزش هایمان دور کرده اند هستند هنوز عزیزانی که یادگار آن شهدا هستند و خدا این توفیق را نصیبشان کرده که هنوز فعالیت می کنند و از این شعارها دور هستند.

 

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه اضافه کرد: ما نیاز داریم پیام های ارزشمند کشورمان را برای مردم تشنه دنیا بازگو کنیم اما در این زمینه ساده انگاری می کنیم. ما و هم نسل های ما با چنین سهل انگاری هایی جواب راحتی در آخرت نخواهیم داشت.

 

وی تصرح کرد: شهدا چراغ های روشنی در کنار ما هستند که باید از آنها استفاده کنیم. باید از منظر شهد به سینما نزدیک شد. علی شاه حاتمی در مورد مسئولان فرهنگی درست می گوید هر مسئولی که در مورد ارزش ه کم کاری می کند باید خود کنار برود. خیلی از آدم ها هستند که با اعمالی که انجام می دهند پیش از مرگ به شهادت می رسند.

 

میرعلایی با اشاره به موضوع سختی های داشتن امکانات نظامی در این روزگار گفت: درحالیکه حاتمی کیا برای ساخت فیلم «چ» مشکلات زیادی برای گرفتن امکانات نظامی داشت کاش همانطور که در دوره های گذشته شهید ستاری تمام تلاش خود را می کرد تا بهترین امکانات نظامی در اختیار سینماگران باشد امروز نیز مسئولان نظامی اینگونه عمل می کردند.

 

خاطره ای از کمر خم حاتمی کیا

 

علی روئین تن عنوان کرد: زمانی ک می خواستم «ستارگان خاک» را بسازم آوینی مخالف بود که اگر فیلم مستند نباشد مردم باور نخواهند کرد. من هنوز خاطره نامه ای که مرتضی آوینی به حاتمی کیا نوشته بود و حاتمی کیا با خواندن این نامه کمرش خم می شد را در خاطر دارم. آوینی منقلب انقلاب بود. همانطور که او می ترسید در آن دوره شهیدان افسانه شود در شرایط فعلی شهیدان برای همه ما همانند افسانه شده اند. هیچکدام از ما حرف خود را نمی زنیم خائن کسی است که حرف و عملش با هم یکی نباشد.

 

تکالیفی برای کاندید شدن

 

در ادامه این مراسم فرهاد توحیدی خاطر نشان کرد: این روزها همه احساس تکلیف می کنند که کاندیدای ریاست جمهوری شوند من احساس تکلیف نکردم و برای سخنرانی آمدم و می توانم تنها در مورد شأن سینمایی آوینی صحبت کنم.

 

وی افزود: آوینی خلأیی را در سینمای کشور پر کرد که اگر وی نبود این خلأ باقی بود. مجموعه مقالات و نظریه پردازی های آوینی بستری را فراهم کرد که زمینه نظری سینمای مورد پسند جریان انقلاب تبیین شده و انتشار یابد.

 

وی اظهار داشت: تصورم این است که مرتضی درست جایی ایستاد که کسی آنجا نبود و کارهایی که در سوره سینما و حوزه هنری انجام داد همه را متعجب کرد و سینمایی را پایه گذاری کرد که وام دار این یا آن رئیس نیست و متکی به اندیشه است و نشان از دیک وی از دین دارد و در بیانیه ای که در زمان عضویت برای هیئت داوران یکی از جشنواره ها قرائت کرد در مورد بحران فیلمنامه سخن گفت برپایه همین نظریه پردازی در سال های بعد کارگاهی با عنوان فیلمنامه نویسی در حوزه هنری تأسسی کرد.

 

مراسم حضور هنرمندان در قطعه شهدای گمنام و هنرمندان و قرائت فاتحه به روح این درگذشتگان خاتمه یافت. در این مراسم سینماگرانی چون: حمد میرعلایی؛ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، مهدی عظیمی میرآبادی؛ مدیر اراده نظارت ارزشیابی، ابراهیم حاتمی کیا، محمد احمدی، حسن نجاریان، سید هادی منبتی، حسین لیالستامی، علی شاه حاتمی، علی روئین تن و جعفر گودرزی،  مسعود اطیابی، اکبر حر، داریوش بابائین، فرهاد توحیدی، وحید موسائیان، عبدالله باکیده، صاق جبار آذین و محمد احمدی حضور داشتند.

 

انتهای پیام/ن.ف

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.